رابطه با روسیه پیشرفت اقتصادی به دنبال خواهد داشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: منافع اقتصادی ما اقتضا می‌کند ارتباطمان با روسیه را حفظ کنیم و توسعه دهیم. آن‌ها به خلیج فارس نیاز دارند و ما نیز به دریای سیاه نیاز داریم بنابراین ارتباط با روسیه در دوران کنونی پیشرفت‌های اقتصادی و ارتباطی خوب و مؤثری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس مقتدایی امروز شنبه _بیست‌ودوم بهمن‌ماه_ در جلسه بررسی روابط ایران و روسیه در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) اصفهان، اظهار کرد: قاره اروپا و کشورهای اروپایی در چند ماه اخیر درگیر جنگی فرسایشی در دل خود شده است.

وی با بیان اینکه اوکراین روسیه هر دو کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند، اضافه کرد: روسیه کشوری بزرگ با جمعیت زیاد است و ابعاد آن به بزرگی یک قاره پهناور می‌رسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره اینکه چرا روس‌ها به کشور اوکراین حمله کردند، خاطر نشان کرد: در دورانی که بوریس یلتسین رئیس جمهور روسیه بود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی خواستار جدایی از روسیه شدند؛ رئیس جمهور روسیه هم با جدایی آنها موافقت کرد.

وی افزود: آن زمان ‏یلتسین با آمریکایی‌ها توافق کرده بود که در قبال کمک به جدایی کشورها از روسیه، آمریکاییان به سمت اروپای شرقی نیایند و ایالات‌متحده هم این موضوع را پذیرفت. اما آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر شروع به توسعه ناتو به سمت شرق کردند و تا دریای سیاه پیش رفتند.

مقتدایی ادامه داد: دریای سیاه نفس روس‌ها محسوب می‌شود و یک شریان حیاتی برای این کشور بزرگ است. دو منطقه لوهانسک ودونتسک هم که در کشور اوکراین واقع شده است که اگر اوکراین به سمت ناتو متمایل می‌شد، به این معنا بود که راه ورودی روسیه به این بخش و دریای سیاه به دست ناتو می‌افتاد.

او گفت: روسیه بارها به آمریکایی‌ها و کشورهای غربی هشدار داد ولی آن‌ها گوش نکردند و فکر کردند روسیه کاری نخواهد کرد. زمانی که اوکراین به ناتو نزدیک شد بلافاصله ولادیمیر پوتین دستور حمله را صادر کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: این حمله درست در زمانی اتفاق می‌افتاد که ایران هم دچار مشکلات جدی تری با اروپا شده بود. کشور ما در مراودات اقتصادی با پیام‌رسان سوئیفت کار می‌کرد و اروپا با تحریم‌های خود امکان استفاده از این پیام‌رسان، نقل و انتقال و صادرات را غیر ممکن کرده بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ میلیارد دلار پول ایران در خارج کشورمان است، تاکید کرد: ما به دلیل همین تحریم اروپایی‌ها نمی‌توانیم این پول را جابه‌جا کنیم چرا که پیام‌رسان مالی ما را قطع کردند.

مقتدایی با بیان اینکه ایران به دنبال ارتباط و مراوده اقتصادی با دیگر کشورها است، افزود: در همین زمان روسیه هم گرفتار مشکلات و تحریم‌های بانکی و اقتصادی شد. روس‌ها روزانه ۱۱ و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروختند

و همه چیز به غیر از اقلام نظامی یا غلات را کشورهای دیگر وارد می‌کردند. حتی در موضوع تحریم هواپیماها با مشکلاتی مواجه شدند که برای تعمیر برخی هواپیماها به سراغ ایران آمدند.

وی ادامه داد: روس‌ها با مشاهده پیشرفت‌های ما بسیار متعجب شدند؛ در واقع پیشرفت تکنولوژیک ایران در دور زدن تحریم صنعتی قابل مقایسه با روس‌ها نبود.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت گفت: امروز روس‌ها دو استان کشور اوکراین را گرفته‌اند و غیر از بخش محدودی از دریای سیاه همه آن دریا در اختیار این کشور است، ضمن اینکه کشور روسیه همچنان در همه اتحاد جماهیر سابق نفوذ و قدرت دارد.

وی با اشاره به اینکه مراودات اقتصادی کشور روسیه به ۲۹۷ میلیارد دلار در سال می‌رسد، اظهار کرد: امروز این میزان از مراودات اقتصادی با اروپایی‌ها قطع شده و آنها از ایرانی‌ها می‌خواهند ۱۰۰ میلیارد دلار از این حجم تجاری را با ما کار کنند. این در حالی است که توان فعلی ما هفت و نیم میلیارد دلار بیشتر نیست چرا که زیرساخت کافی برای این اقدام نداریم.

مقتدایی تصریح کرد: اگر امروز خط شمال-جنوب تکمیل شود و بتوانیم ریل را به خلیج فارس برسانیم سالیانه تنها از این خط اقتصادی استراتژیک، ۴۰ میلیارد دلار سود ترانزیتی به ایران خواهد رسید. همچنین خط اقتصادی کشور پرجمعیت چین نیز به دریای سیاه خواهد رسید. اگر چینی‌ها بخواهند کالای خود را در حوزه کشورهای مستقر در پیرامون دریای سیاه برسانند به جای اینکه ۱۷ و نیم میلیون کیلومتر را طی کنند با احداث این خط ریلی تنها هفت و نیم میلیون کیلومتر را طی خواهد کرد و این صرفه اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها دارد.

وی افزود: سال‌ها بود که التماس می‌کردیم عضو پیمان شانگهای شویم که بالاخره با نزدیک شدن به جنگ اوکراین پذیرش ایران در این پیمان در مدت حدود چهار ماه انجام شد. علاوه بر این برای حل مشکل مراودات اقتصادی بین دو کشور روسیه و ایران قرار بر مبادله با استفاده از امکانات بانکی کشور شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قرار شده به جای سوئیفت از دو شبکه شتاب ایران و میر روسیه برای جابجای پول استفاده شود.

وی درباره قرارداد بلند مدت چین با ایران هم اظهار کرد: به این توافق در دولت سابق پرداخته و توجه نشد. بزودی شاهد سفر رئیس جمهور به کشور چین خواهیم بود که اتفاقات خوبی را به دنبال خواهد داشت. چینی‌ها آماده همکاری اقتصادی بیشتر با ایران هستند.

مقتدایی گفت: ممالک عضو پیمان شانگهای و همسایگان ایران بیش از ۶۰۰ میلیون جمعیت دارند که اگر ایران بتواند تبادلات اقتصادی خود با این کشورها را توسعه بدهد و بیشتر کند، موتور اقتصاد کشورمان به راه خواهد افتاد.

وی ادامه داد: کشور بزرگ همسایه ما یعنی روسیه سالانه افزون‌بر پنج میلیارد دلار واردات ماهی و میگو دارد، همچنین چهار و نیم میلیارد دلار کیف و کفش وارد می‌کند. اگر فقط بتوانیم ۲۰۰ میلیون دلار کفش و کیف به این کشور صادر کنیم تجارت ما در این بخش رونق خواهد گرفت.

نماینده مردم اصفهان افزود: روس‌ها سالانه هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار انواع پوشاک و لباس وارد می‌کنند که اگر بتوانیم ۳۰۰ میلیون دلار در صنعت پوشاک با آن کشور مراوده داشته باشیم، این بخش اقتصادی ما هم متحول خواهد شد. علاوه بر این‌ها کشور روسیه وارد کننده انواع مصالح ساختمانی است و حدود ۳۶ میلیارد دلار واردات کشاورزی دارد.

وی تاکید کرد: به احتمال زیاد با توسعه روابط ما با کشور روسیه برخی خواهند گفت روسیه قصد دارد ایران را ببلعد. هر چند این موضوع پیشینه تاریخی دارد اما نه ایران، ایران دوره قاجار و پهلوی است و نه کشور روسیه، روسیه تزاری است.

مقتدایی یادآور شد: برخی خواهند کوشید اجازه ندهند ما با این کشور کار کنیم و ارتباط داشته باشیم، در حالی که منافع اقتصادی ما اقتضا می‌کند ارتباطمان با روسیه را حفظ کنیم و توسعه دهیم. آن‌ها به خلیج فارس نیاز دارند و ما نیز به دریای سیاه نیاز داریم بنابراین ارتباط با روسیه در دوران کنونی پیشرفت‌های اقتصادی و ارتباطی خوب و مؤثری به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 640567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.