سرطان سینه از چه سنی شروع می‌شود؟ چه علائمی دارد؟

ابتلا به سرطان سینه در میان زنان رایج است، آشنایی با عوامل موثر بر سرطان سینه و نشانه ها و علائم اولیه آن می تواند به درمان زودهنگام آن کمک کند.

سرطان سینه، به غیر از سرطان پوست، رایج ترین سرطان در میان زنان است و حدود 30 درصد (یا یکی از هر سه مورد) از موارد تشخیص سرطان در زنان را تشکیل می دهد. متوسط سنی ابتلا به سرطان سینه، 63 سال است اما موارد شدیدتر سرطان سینه در سنین پایین تر تشخیص داده می شود. این یعنی در این موارد، احتمال بازگشت بیماری و مرگ ناشی از سرطان سینه بالاتر است. آشنایی با عوامل موثر بر سرطان سینه و نشانه ها و علائم اولیه آن می تواند به درمان زودهنگام آن کمک کند.

فرد در چه سنی به سرطان سینه مبتلا می‌شود؟

ابتلا به سرطان سینه در سنین 20 و 30 سالگی به ندرت دیده می شود و تنها 5 درصد از موارد ابتلا به سرطان مربوط به این گروه سنی هستند. سرطان سینه زنان عمدتا در زنان 65 تا 74 سال دیده می شود و متوسط سنی ابتلا به سرطان سینه، 63 سال است. داده های اخیر نشان می دهد که سرطان سینه، رایج ترین نوع سرطان در جوانان بین 15 تا 39 سال است و حدودا 30 درصد از موارد سرطان را به خود اختصاص داده است.

بعلاوه، داده های مربوط به سال 2017 کمیته SEER امریکا نشان می دهد که 5.6 درصد موارد بدخیم سرطان سینه مربوط به زنان زیر 40 سال است. در اینجا داده های مهم دیگری آورده شده که بهتر است جوانان درباره سرطان سینه بدانند:

  • 9 درصد از موارد جدید ابتلا به سرطان سینه در زنان مربوط به سنین کمتر از 45 سال است.
  • در امریکا، تشخیص ابتلا به سرطان سینه در یک نفر از هر 196 نفر دارای سن پایین تر از 40 سال مثبت است. تنها در سال 2020، نتیجه آزمایش ابتلا به سرطان سینه برای بیش از 12000 زن کمتر از 40 سال مثبت بود. متاسفانه آمار مشخصی درباره ایران وجود ندارد اما آمار مربوط به امریکا می تواند حدود تخمینی مربوط به ابتلای زنان جوان در ایران را مشخص کند.
  • احتمال ابتلای زنان کمتر از 50 سال به سرطان سینه سه گانه منفی بیشتر است. سرطان سینه سه گانه منفی، سرطانی است که آزمایش رسپتورهای استروژن و پروژسترون در آن منفی و پروتئین HER2 در آن زیاد است.
  • تعداد موارد تشخیص سرطان سینه متاستاز در زنان بین 25 تا 39 سال از 1976 تا 2009 به اندازه 2.1 درصد افزایش داشته است.

شیوع سرطان سینه در سنین مختلف چقدر است؟

تقریبا 80 درصد موارد تشخیص سرطان سینه در هر سال، مربوط به زنان 45 ساله و بیشتر و حدود 43 درصد مربوط به زنان 65 ساله و بالاتر است. یادتان باشد که یک نفر از هر 69 زن بین 40 تا 50 سال در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارد؛ این احتمال در زنان 50 تا 60 ساله به عدد یک از هر 43 زن تغییر می کند و با افزایش، به عدد یک در هر 29 زن برای سنین 60 تا 70 سال تبدیل می شود. یکی از هر 26 زن بیشتر از 70 سال در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار داد.

عوامل خطرزای سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه از چه سنی شروع می‌شود؟ چه علائمی دارد؟

احتمال ابتلا به سرطان سینه در بعضی از زنان بین 20 تا 30 سال در مقایسه با دیگران بالاتر است. از عوامل خطرزای ابتلا به سرطان سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه ابتلا به سرطان سینه در یکی از اعضای نزدیک خانواده (مادر، خواهر، خاله یا عمه) قبل از 50 سالگی
  • ابتلای یکی از مردان نزدیک خانواده به سرطان سینه
  • وجود جهش های ژنتیکی BRCA1 یا BRCA2

از عوامل خطرزای دیگری که ممکن است در هر سنی رخ دهد عبارتند از:

  • احتمال بالای مشاهده بافت متراکم سینه در ماموگرام
  • سبقه بیوپسی سینه مشکوک
  • شروع اولین پریود در سن قبل از 12 سالگی
  • داشتن اولین بارداری کامل بعد از 30 سالگی
  • ناتوانی در داشتن یک بارداری کامل
  • فعالیت کم یا وزن زیاد
  • متعلق بودن به قوم یهودیان اشکنازی
  • نوشیدن زیاد الکل

دلیل ابتلا به سرطان سینه در سنین 20 و 30 سالگی چیست؟

سرطان سینه از چه سنی شروع می‌شود؟ چه علائمی دارد؟

سرطان سینه در نتیجه رشد و چند برابر شدن غیرطبیعی سلولهای سینه رخ می دهد. تغییر DNA می تواند منجر به غیرعادی شدن سلولهای عادی سینه شود. دلیل دقیق سرطانی شدن سلولهای طبیعی سینه مشخص نیست اما محققان، مواردی مثل تغییرات هورمونی، فاکتورهای محیطی و عوامل ژنتیکی را در این موضوع موثر می دانند. تقریبا 5 تا 10 درصد موارد سرطان سینه به جهش های ژنتیکی ارثی مرتبط است. شناخته شده ترین ژن های موثر در سرطان سینه، ژن 1 (BRCA1) و ژن 2 (BRCA2) هستند.

نشانه‌ها و علائم سرطان سینه

تراکم بالاتر سینه زنان کمتر از 40 سال باعث می شود که تشخیص ابتلا به سرطان سینه توسط پزشکان دشوارتر باشد. معمولا در تصاویر ماموگرام زنان جوان تر هم نمی توان تومورها را به خوبی مشاهده کرد. اما بعضی از نشانه ها و علائم سرطان سینه عبارتند از:

  • تغییر یا وجود غددی در سینه
  • تورم غدد لنفاوی زیربغل
  • تغییراتی در نوک سینه مثل قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ترشحاتی که شیر نیست.

اکثر موارد تشخیص سرطان سینه در زنان جوان معمولا توسط خودشان و با مشاهده موارد غیرعادی انجام می شود. همیشه باید بروز هرگونه تغییر در سینه خود را به پزشکتان گزارش کنید که از آن جمله عبارتست از:

  • تغییر پوست
  • تغییر نوک سینه و وجود ترشحات
  • درد
  • حساسیت
  • وجود توده های غیرعادی در سینه

شما بدنتان را بهتر از هر کس دیگری می شناسید، بنابراین بروز هر تغییر غیرطبیعی در سینه یا زیربغلتان ارزش مراجعه به پزشک و نشان دادن آن را دارد.

سوالات متداول

پایین‌ترین سن ابتلا به سرطان سینه چقدر است؟

هیچ محدودیتی برای ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد و زنان زیر 40 سال، 5 درصد از موارد ابتلا به سرطان سینه را ثبت کرده اند.

آیا امکان ابتلا به سینه در سن 18 سالگی هم وجود دارد؟

نگرانی درباره ابتلا به سرطان سینه در بین دختران 18 ساله هم ممکن است که وجود داشته باشد، اما این موضوع بسیار به ندرت رخ می دهد.

آیا ابتلا به سرطان سینه با درد همراه می‌شود؟

اگرچه اکثر موارد ابتلا به سرطان سینه با دردی در سینه یا نوک آن همراه نمی شود، اما امکان آن وجود دارد. اکثر زنان در دوره پریود خود با درد سینه مواجه می شوند، اما مشکلات غیرسرطانی دیگری مثل ماستیت (عفونت و ورم سینه) نیز می تواند درد ناگهانی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

درمان سرطان سینه چگونه است؟

از روش‌های درمانی غیرجراحی سرطان سینه می توان به رادیوتراپی، شیمی درمانی و هورمون درمانی اشاره کرد. مرحله سرطان سینه، میزان پیشروی آن و اندازه تومور از عوامل مهم در تعیین فرایند درمان سرطان سینه است. برای درمان سرطان سینه می توان از جراحی هایی مثل لامپکتومی، ماستکتومی، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان، برداشتن غدد لنفاوی زیربغلی و ماستکتومی پیشگیرانه متقابل استفاده کرد.

چرا سرطان سینه چپ رایج‌تر است؟

معمولا احتمال وقوع سرطان سینه در سینه چپ بیشتر است و از عوامل این موضوع می توان به اندازه بزرگتر سینه چپ، بررسی های بیشتر سینه چپ و ترجیح بیشتر به شیردهی با سینه راست اشاره کرد.

بازگشت سرطان سینه چقدر محتمل است؟

به طور میانگین، 7 تا 11 درصد زنانی که در سنین پایین به سرطان سینه مبتلا شده اند، ممکن است با بازگشت بیماری مواجه شوند.

کد خبر 639538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.