گوش دادن به موسیقی چه تاثیری بر آستانه تحمل درد دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه آستانه تحمل درد را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درد یک احساس ناخوشایند است که معمولاً به دلیل بیماری، جراحت یا اقدامات پزشکی رخ می‌دهد و برای مدت کوتاهی یا تا زمانی که علت درد درمان نشود، ادامه خواهد داشت. هر دو نوع درد حاد و مزمن باعث کاهش کیفیت زندگی اجتماعی می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به درد مزمن به صورت مداوم از داروهای مسکن استفاده می‌کنند، اما این داروها معمولاً عوارض جانبی زیادی به همراه دارند.

گروهی از محققان هلندی به منظور بررسی تاثیر گوش دادن به موسیقی بر آستانه تحمل درد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف افراد بزرگسال سالم را مورد ارزیابی قرار دادند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه آستانه تحمل درد الکتریکی (EPTT) و آستانه تحمل درد فشاری (PPT) تقسیم شدند؛ هر گروه شامل ۱۷۰ نفر بود. آستانه تحمل درد این افراد هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و موسیقی که علاقه‌ای به آن داشتند، اندازه‌گیری شد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میانگین آستانه تحمل درد هر دو گروه EPTT و PPT زمانی که افراد به موسیقی مورد علاقه خود گوش می‌کردند نسبت به وقتی که به موسیقی دیگر گوشی می‌کردند، بالاتر بود. محققان متوجه شدند آستانه تحمل درد افرادی که به صورت کلی به موسیقی گوش می‌کردند بیشتر از افرادی بود که به موسیقی گوش نمی‌کردند.

به گفته محققان، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه باعث ترشح مواد خاصی در مغز می‌شود که بدن را آرام می‌کند. لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود همچنین دلیل قطعی تاثیر موسیقی بر افزایش آستانه تحمل درد مشخص شود.

نتایج این مطالعه در مجله PLoS One منتشر شده است.

کد خبر 638791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.