افزایش گرایش جهانی به توسعه شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

پاریس، پایتخت فرانسه، پیشروی شهرهای جهان در توسعه مناطق ۱۵ دقیقه‌ای به‌شمار می‌رود که در آن‌ها، ساکنان می‌توانند تنها با یک ربع ساعت پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری تمام نیازهای خود را برآورده کنند. گزارش‌ها حاکی از افزایش گرایش شهرهای سراسر دنیا به پیاده‌سازی این استراتژی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا چند سال گذشته ساحل رود سن در پاریس، بزرگراه عظیمی به حساب می‌آمد که روزانه بیش از ۴۰ هزار خودرو در آن رفت‌وآمد می‌کرد و با وجود این‌که ساحل در لیست آثار فرهنگی یونسکو قرار داشت، تنها به عنوان معبری برای تردد خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در نتیجه، آلودگی هوا در ساحل سن بسیار بالا بود و از میانگین مجاز تعیین شده توسط اتحادیه اروپا تجاوز کرده بود و همین امر، حضور مردم را در این فضای بسیار شگفت‌انگیز به حداقل رسانده بود.

در سال ۲۰۱۶، ساحل رود سن به یک پارک خطی بدون خودرو تبدیل شد که در فضایی بسیار دلنشین ساکنان و گردشگران را به تماشای چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیز رودخانه و گذراندن اوقاتی خوش در آن‌جا دعوت می‌کرد. این اقدام پس از مدتی به عنوان بخشی از یک پروژه عظیم به نام شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای معرفی شد که به دنبال آن، شهردار پایتخت فرانسه از ایجاد مناطقی در سراسر شهر خبر داد که به ادعای وی، در آن‌ها مردم می‌توانند تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری تمام نیازهای خود را برآورده کنند. ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای که به شهرهای خودکفا نیز معروف شد با هدف افزایش پایداری، کاهش آلودگی هوا و افزایش دسترسی مردم به تردد ایمن‌تر و راحت‌تر پیاده شد و پیامدهای مثبت بسیاری را به دنبال داشت. بسیاری از ساکنان پاریس، به‌ویژه افراد سالمند، ادعا کرده‌اند که از زمان اجرای طرح شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای نه‌تنها قادر به تنفس هوای پاک‌تر و تردد ایمن‌تر بوده‌اند، بلکه کیفیت زندگی آن‌ها نیز از جنبه‌های مختلفی بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

افزایش گرایش جهانی به توسعه شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای حاکمیت خودروها را بر شهرها به چالش کشید

پایتخت فرانسه طی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تحولات عظیمی را در بهره‌گیری از خودروهای خصوصی تجربه کرد و در مدت زمانی بسیار کوتاه، سراسر معابر آن را وسایل نقلیه فرا گرفت. در همین دوران، سواحل رود سن و پیاده‌راه‌های بسیار شگفت‌انگیز شهر به بزرگراه‌هایی برای عبور و مرور خودروها تبدیل شد و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، وسایل نقلیه مالکیت شهر توریست‌پذیر فرانسه را از آن خود کرد که این امر به سهم خود افزایش تدریجی آلودگی هوا را به دنبال داشت.

آنه ایلداگو، شهردار کنونی پاریس، پس از رسیدن به این سمت فوراً مالکیت خودروها بر خیابان‌های سراسر شهر را به چالش کشید و طرح ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای را مطرح کرد که در آن‌ها، محدودیت‌های بسیاری برای عبور و مرور وسایل نقلیه خصوصی وضع شد، ضمن این‌که امکانات عمومی در سراسر این مناطق به منظور تسهیل رفع نیازهای شهروندان در فاصله‌های بسیار نزدیک از منازل خود توسعه یافت.

افزایش گرایش جهانی به توسعه شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای ایجاد مناطقی پرشور و قدرتمند را به دنبال داشته است

پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ و لزوم افزایش دسترسی مردم به رفع نیازها در نزدیکی محل سکونت خود، آنه ایلداگو به سرعت وارد عمل شد و به پیاده‌سازی مرحله اول توسعه مناطق ۱۵ دقیقه‌ای پرداخت. در این راستا، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه‌ها در سراسر شهر توسعه یافت و کاربری بسیاری از سازه‌های عمومی با هدف ایجاد فضاهایی چندمنظوره برای رفع تمام نیازهای شهروندان در محل سکونت خود تغییر پیدا کرد. امروزه و به دنبال اجرای طرح شهرک‌های خودکفا، بیش از هزار کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و معابر مخصوص تردد وسایل نقلیه عمومی در پایتخت فرانسه وجود دارد که به روی دوچرخه‌سواران نیز باز است و همین امر، افراد بسیاری را به اتخاذ تردد سبز در سراسر شهر سوق داده است.

افزایش گرایش شهرهای جهان به توسعه مناطق خودکفا

پیامدهای مثبت ناشی از توسعه شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای پاریس به حدی زیاد بوده است که امروزه بسیاری از مدیران شهرهای جهان عزم خود را جزم کرده‌اند به پیاده‌سازی اقداماتی شبیه به آنچه آنه ایلداگو برای طراحی دوباره پایتخت فرانسه انجام داد، بپردازند. البته شیوع بیماری کووید -۱۹ به‌تنهایی بهانه‌ای بود تا بسیاری از معابر شهرهای سراسر دنیا به روی خودروها بسته شود و مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی توسعه یابد. با این حال، به نظر می‌رسد که گرایش شهرهای جهان به توسعه تردد سبز بسیار فراتر از ایجاد پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری پیش رفته است به‌طوری که بسیاری از برنامه‌ریزان شهرهای سراسر دنیا از تغییر کاربری سازه‌های عمومی شهر برای افزایش دسترسی مردم به تمام امکانات در نزدیکی محل سکونت خود در آینده نزدیک خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند شهرهای خود را به شهرک‌هایی تبدیل خواهند کرد که در آن‌ها، ساکنان نیازی به گذراندن مسیرهای طولانی برای رفع نیازهای خود نخواهند داشت و قادر خواهند بود تنها با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به تمام اداره‌ها، مراکز تفریحی، فروشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی ضروری دسترسی پیدا کنند.

افزایش گرایش جهانی به توسعه شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

ملبورن در استرالیا، اتاوا پایتخت کانادا و شانگهای در چین از مهم‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که مدیران آن‌ها اقدامات خود را برای توسعه شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای آغاز کرده‌اند و از بهره‌گیری از آن‌ها تا چند سال آینده خبر داده‌اند. ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای نه‌تنها باعث ترویج تردد پاک و کاهش آلودگی هوا می‌شود بلکه در آینده طراحی شهری را متحول خواهد کرد به طوری‌که شهرها هریک میزبان محله‌هایی خواهند بود که تمام قابلیت‌های شهر را به صورت یک‌جا در خود دارند و در واقع شهرهای آینده مجموعه‌ای از شهرهای خودکفای کوچک‌تر خواهند بود.

کد خبر 638052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.