لزوم توجه به جوانان به عنوان آینده‌سازان جامعه

کارشناس مسائل دینی گفت: جوانان آینده‌سازان یک جامعه و نیازمند توجه ویژه هستند.

حجت‌الاسلام علی صغیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دوره جوانی زندگی انسان‌ها، اظهار کرد: جوانی سومین دوره از زندگی است که در آن فرد از بیشترین قوه و قدرت برخوردار است و تصمیمات گرفته شده در این دوره نقش بسزایی در آینده او دارد. روحیه یادگیری در جوان‌ها بسیار زیاد است؛ آنها مانند یک زمین آماده محصول هستند و فطرت پاکی دارند؛ از این‌رو پیامبر (ص) از یادگیری جوان تحت عنوان «نقش بستن بر سنگ» و از یادگیری در پیری تحت عنوان «نقش بستن بر آب» یاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه جوانی فرصتی بی‌نظیر است که فرد می‌تواند رشد مادی و معنوی خود را در آن دوران فراهم کند، افزود: در روایات، توصیه بسیاری به جوانان شده است و در همین راستا حضرت علی (ع) فرمود «ای جوانان، آبروی خود را با ادب و دین خود را با دانش حفظ کنید.»

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه تضمین یک جامعه تصمیمات صحیح جوانان است، ادامه داد: جوان‌ها موتور محرک جامعه هستند و جامعه‌ای که جوان باشد بانشاط، سرزنده، فعال و امیدوار است. آینده یک جامعه تحت تأثیر تصمیماتی است که جوان‌های آن می‌گیرند، در واقع جوانان به هر سمت‌وسویی که بروند، جامعه نیز به آن سمت می‌رود. جوانان آینده‌سازان یک جامعه و نیازمند توجه ویژه هستند.

اعتمادبه‌نفس؛ ستون فقرات روحی جوان

وی گفت: جوان در ابتدا باید اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کند، اجازه ندهد مشکلات او را از پای درآورد، از تجربیات افراد کهنسال استفاده کند، برداشت‌های صحیح از توانمندی‌ها و ناتوانی‌های خود داشته باشد و در کار استقامت ورزد، توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به جوان‌ها تهذیب، تحصیل و ورزش است و با رعایت این توصیه‌ها، سعادت دنیا و آخرت نصیب جوانان خواهد شد.

حجت‌الاسلام صغیرا با بیان اینکه جوان نیازمند امنیت خاطر و دادوستد عاطفی در خانواده است، خاطرنشان کرد: جوان و نیازهای او باید با توجه به رفتار و حالات وی شناخته و درک شود. اعتمادبه‌نفس ستون فقرات روحی یک جوان است؛ والدین باید به جوان اعتمادبه‌نفس دهند و با او به‌ گفت‌وگو بپردازند.

کد خبر 637857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.