نشست «بررسی چرخه آب در کاخ عالی‌قاپو» 

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل از برگزاری نشست «بررسی سیستم آب‌رسانی و چگونگی چرخه آب در کاخ عالی‌قاپو» خبر داد.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بررسی سیستم آب‌رسانی و چگونگی چرخه آب در کاخ عالی‌قاپوی اصفهان استفاده از عنصر آب و سازه‌های آبی به‌عنوان بخش زیباشناسانه در بناهای سلطنتی اصفهان دوره صفوی، به یمن وجود منابع غنی آب در این شهر جز تفکیک‌ناپذیر معماری این دوره محسوب می‌شود.

وی افزود: در این بین کاخ عالی‌قاپو به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری برجای‌مانده از این دوره مورد توجه بسیاری از متخصصان و کارشناسان حوزه‌های معماری و مرمت داخلی و خارجی واقع شده و مباحث بسیاری پیرامون معماری، تزئینات و ساختار بنا شکل گرفته است.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به سبب کمبود منابع مکتوب و شواهد باستان‌شناختی همچنان مغفول مانده، سیستم آب‌رسانی کاخ عالی‌قاپو است.

وی اضافه کرد: نبود اسناد، منابع مکتوب و آثار و شواهد کافی از سیستم آب‌رسانی کاخ، سبب مطرح‌شدن فرضیات مختلفی در باب چگونگی انتقال آب به طبقات فوقانی کاخ و عملکرد حوض و فواره‌های آن شده است. فرضیاتی همانند انتقال آب از کوه صفه اصفهان به‌وسیله خط لوله‌ای از تنبوشه‌های سفالی یا استفاده از ابزاری همانند دم آهنگری برای انتقال آب از چاه به حوض واقع در تالار کاخ، مفروضاتی است که برای رد یا تأیید آن نیازمند بررسی و کنکاش متمرکز و ژرفنگرانه هستیم.

نشست «بررسی چرخه آب در کاخ عالی قاپو» 

عیدی اظهار کرد: مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل در نظر دارد در نشست «بررسی سیستم آب‌رسانی و چگونگی چرخه آب در کاخ عالی‌قاپو» علاوه بر توضیحاتی درباره ساختار معماری الحاقی کاخ به‌منظور آب‌رسانی به حوض تالار، فرضیات فوق‌الذکر را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم و پس از آن به شرح و تفسیر انگارهای نو از سازوکار سیستم آب‌رسانی کاخ بپردازیم.

وی ادامه داد: فرضیه جدید گامی نخست در جهت فهم ما از سیستم‌های آب‌رسانی مورد استفاده در کاخ مزبور و سایر کاخ‌های بازمانده از این دوران است.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این نشست امروز _سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه_ ساعت ۱۶ در این مرکز واقع در خیابان استانداری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، نشست «بررسی سیستم آب‌رسانی و چگونگی چرخه آب در کاخ عالی‌قاپو» به یاد زنده‌یاد پروفسور اوجنیو گالدیری، معمار و مرمتگر ایتالیایی برگزار می‌شود.

کد خبر 637791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.