طب ایرانی در رتبه چهارم جهان قرار دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توجه طب ایرانی به پیشگیری و رعایت اصول تغذیه از نکات مهم است که امروزه در جامعه جهانی نیز مطرح می‌شود، امروزه توانستیم طب ایرانی را در رتبه چهارم جهان داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، بهرام عین‌اللهی در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب، اظهار کرد: یکی از نکات مهم که دنبال آن هستیم سلامت است که راهکارهای مختلفی دارد، اما آیا راهکارهای دنیا به طور مطلق توانسته سلامت ایجاد کند و در درمان تمام بیماری‌ها موفق باشد؟ در طول تاریخ روش‌های زیادی انجام گرفته است، اما هنوز به قله نرسیدیم و هنوز علت. درمان بعضی بیماری‌ها ناشناخته است.

وی ادامه داد: امروزه علم پزشکی مبتنی بر تشخیص و درمان دارویی شده، این در حالی است که بزرگ‌ترین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو و کارتل‌های دارویی است، این فرهنگ را در مردم ایجاد کردند که تنها راه درمانی، دارو است چون مافیای دارو در تمام دنیا وجود دارد و این افراد سودهای کلانی به دست می‌آورند و به این علت این روزها باید علم پزشکی راه‌های نوین سلول‌تراپی و تحقیقات ژنتیک را پیدا کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از سال ۷۸ در درمان بیماری چشمی با سلول‌های بنیادی مشکلات را برطرف کردیم و این افق و تحول جدید در درمان است، نباید در سلامت و درمان تک بعدی فکر کنیم، امروزه احتیاج به جهش‌های علمی و راهکار مهم داریم. مطلق‌گرایی در حیطه طب صحیح نیست، باید همه جانبه‌نگر باشیم و از تمام امکانات موجود برای درمان استفاده کنیم که نام این درمان، روش مکمل است.

هرچه می‌گذرد سبک زندگی‌ها از نظر تغذیه بدتر می‌شود

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها، تصریح کرد: هرچه می‌گذرد سبک زندگی‌ها از نظر تغذیه و مصرف فست‌فود و روغن زیاد بدتر می‌شود، در حالی که باید سرمایه خود را به سمت بهبود سبک زندگی هدایت کنیم، از این رو به وزیر آموزش‌وپرورش پیشنهاد می‌کنم، زنگ سلامت و کتاب درسی سلامت با تاکید بر سبک زندگی را از دوره ابتدایی تدوین کند، تصور می‌کنم در تربیت سبک زندگی فرزندان اشتباه می‌کنیم که برای آن‌ها چیپس و پیتزا می‌خریم و آن‌ها را با این غذاها آشنا می‌کنیم.

عین‌اللهی افزود: لازم است برای سلامت یکدیگر کتاب بخوانیم و آموزش دهیم و به ارتقای سواد سلامت فکر کنیم، از این رو هرچه سن افراد کمتر باشد آموزش‌پذیری بهتر است تا فرهنگ غلط تغذیه برای فرد از کودکی ایجاد نشود.

وی با اشاره به افتخارآفرینی کادر درمان در زمان کرونا، اضافه کرد: این افتخارات علی‌رغم تحریم و بدون کمک از هیچ کشوری شکل گرفت، اما نشان دادن این حماسه مهم است، حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم که باید الگوی دهه هشتادی‌ها و دانش‌آموزان باشند، دانش‌آموزان امروزه الگوی واقعی در فضای مجازی نمی‌بینند اما ما الگوی واقعی در دفاع مقدس و مدافعان سلامت داریم، کادر درمان به نحوی خدمت کردند که هیچ بیماری در آن زمان روی زمین نماند و همه بستری شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب یکی از بزرگترین دستاوردها در حوزه سلامت بوده است، اظهار کرد: امروزه کشور ما در منطقه مدیترانه شرقی در تمام شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر قرار دارد، هیچ درمانی نیست که در دنیا انجام شود و در ایران آن را نداشته باشیم.

طب ایرانی میراث گران‌بها از نیاکان

وی تاکید کرد: طب ایرانی را به عنوان یک میراث گران‌بها از نیاکان خود داریم و معتبرترین کتب نیز در این زمینه نوشته شده است، دانشمندان زیادی در حیطه طب ایرانی وجود دارد که شاید به اندازه‌ای که خارجی‌ها به آن‌ها اهمیت دادند ما اهمیت نداده‌ایم، همچنین عامل رشد یک کشور هویت آن کشور بوده و دشمن همیشه به دنبال نشانه رفتن هویت ما بوده است که یکی از نقاط آن، طب ایرانی است که به ما نشان می‌دهد زمانی که غربی‌ها هیچ چیز نداشتند ما یک هویت قوی با طب ایرانی داشتیم.

عین‌اللهی افزود: توجه طب ایرانی به پیشگیری و رعایت اصول تغذیه از نکات مهم آن است که امروزه در جامعه جهانی نیز این مطالب مطرح می‌شود، امروزه توانستیم طب ایرانی را در رتبه چهارم جهان داشته باشیم.

وی گفت: در یکسال گذشته دو رشته مرتبط را در دانشکده طب ایرانی با موافقت اولیه و اصولی تدوین کردیم، فاز اول ادغام طب ایرانی در نظام شبکه بهداشتی در ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است، همچنین از تولید داروهای سنتی با رویکرد علمی حمایت کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: موضوعی به نام دارونامه طب سنتی در کشور نداشتیم، اما سازمان غذا و دارو اولین بار این دارونامه را منتشر کرد و می‌توانیم مستند علمی خود را ارائه دهیم، ۲۲ راهنمای بالینی طب سنتی تدوین کردیم، همچنین ویزیت متخصصان طب ایرانی را تحت پوشش بیمه بردیم، اما لازم است تا پوشش بیمه‌ای به‌ویژه در زمینه داروها وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 636239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.