هورمون‌درمانی خطر آلزایمر را میان زنان مسن کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که هورمون‌درمانی ممکن است خطر بروز آلزایمر در میان زنان مسن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری آلزایمر زنان را دو برابر بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. سطح استروژن بدن زنان در دوران یائسگی کاهش پیدا می‌کند و این کاهش هورمون‌ها ممکن است خطر ابتلاء به آلزایمر را افزایش دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی خواهند کرد.

بیماری آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است که تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد. بنابراین این احتمال وجود دارد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر دچار شوند. گروهی از محققان دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که هورمون‌درمانی ممکن است برای بیماری آلزایمرِ زنانِ دارای یک عامل خطر ژنتیکی، مفید واقع شود.

بسیاری از زنان در دوران یائسگی به‌منظور کاهش علائمی مانند گُرگرفتگی، تعریق شبانه و اضطراب، هورمون‌درمانی را انتخاب می‌کنند. محققان معتقدند که هورمون‌درمانی از طریق مکانیسم‌های متعدد ممکن است در برابر بیماری آلزایمر، به‌ویژه در دوران یائسگی زودرس، نقش محافظتی داشته باشد. افزایش هورمون کورتیزول یک قسمت طبیعی از دوران یائسگی است، سطح بالای کورتیزول باعث افزایش اختلالات شناختی و تخریب عصبی می‌شود، اما استروژن قادر است اثرات منفی کورتیزول را کاهش دهد.

کد خبر 635775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.