تاثیر مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها بر سلامت روده

نتایج بررسی‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد که مصرف مکرر آنتی‌بیوتیک‌ها خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از پژوهشگران دانشگاه نیویورک به‌منظور بررسی تأثیر مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها بر سلامت روده، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها در این مطالعه، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ بیش از ۳۶ هزار فرد مبتلا به کولیت اولسراتیو و تقریباً ۱۷ هزار فرد مبتلا به بیماری کرون را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج بررسی‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد افراد بین ۱۰ تا ۴۰ سال که آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند، ۲۸ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری التهابی روده بودند؛ افراد ۴۰ تا ۶۰ سال نیز ۴۸ درصد و همچنین افراد بالای ۶۰ سال ۴۷ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری التهابی روده قرار داشتند. خطر ابتلاء به بیماری کرون کمی بیشتر از کولیت اولسراتیو بوده است، به‌طوری که بین افراد ۱۰ تا ۴۰ سال، ۴۰ درصد بوده است و برای افراد ۴۰ تا ۶۰ سال و همچنین افراد بالای ۶۰ سال به‌ترتیب ۶۲ و ۵۱ درصد بوده است.

در افرادی که پنج دوره یا بیشتر آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند، خطر ابتلاء به بیماری‌های التهابی روده و کرون بیشتر بود. به گفته محققان، به‌منظور کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های التهابی روده، لازم است از آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در صورت نیاز استفاده کنید و برای بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های تنفسی و گوارشی از آن‌ها استفاده نکنید. زیرا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است از طریق تغییر میکروبیوم، به بیماری التهابی روده بینجامد.

کد خبر 635485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    از پژوهشگران محترم می خواهیم که هرچه زودتر فکری به حال درمان قطعی بیماران کرون بنمایند و داروی اصلی ان را کشف نمایند با تشکر