پیوند معماری‌های اجتماعی و فرهنگی برای افزایش تعامل شهروندان

کپنهاگ، پایتخت دانمارک، میزبان ساختمان‌های عمومی بسیاری است که نه‌تنها برای کاربری‌های متفاوتی نظیر مراکز فرهنگی احداث شده است، بلکه با معماری‌های شگفت‌انگیز به بهبود تجربه حضور بازدیدکنندگان در خود کمک زیادی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که سرشت واقعی یک سازه نه‌تنها به کاربری آن مربوط می‌شود، بلکه ایجاد شور در بازدیدکنندگان را نیز در بر می‌گیرد. معمولاً ساختمان‌های عمومی به عنوان سازه‌هایی با کمترین اثربخشی بر نشاط فضاهای شهری در نظر گرفته می‌شود و حتی بسیاری از آن‌ها در حومه‌های شهر قرار می‌گیرد که به دنبال آن، اثربخشی نوع معماری آن‌ها بر شهرها به حداقل می‌رسد. این در حالی است که ساختمان‌های عمومی بسیاری نیز وجود دارد که با معماری منحصربه‌فرد خود، علاوه بر کارآیی ویژه، در افزایش زیبایی شهری و نشاط شهروندی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، ضمن این‌که قرارگیری آن‌ها در بافت شهری، لذت حضور در آن‌ها را برای بازدیدکنندگان دوچندان می‌کند.

به عنوان مثال، کپنهاگ سازه‌های عمومی بسیاری را در خود جا داده است که به ارتقای زندگی فرهنگی و شهری ساکنان کمک زیادی کرده است، در تقویت روابط اجتماعی اثربخش بوده است و فرصت‌های متنوع بی‌شماری را در زمینه‌های مختلف پیش روی شهروندان قرار داده است. در ادامه به معرفی ساختمان‌هایی عمومی در پایتخت دانمارک پرداخته می‌شود که با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش نشاط میان آن‌ها طراحی شده است.

پیوند معماری‌های اجتماعی و فرهنگی برای افزایش تعامل شهروندان

سالن‌های اجتماعی چندمنظوره برای انجام فعالیت‌های فرهنگی مختلف

امروزه تنوع فرهنگی در اغلب شهرهای بزرگ جهان به‌ویژه کپنهاگ، رو به افزایش است و به این ترتیب ایجاد سازه‌هایی برای رفع نیازهای تمام کاربران، بیش از گذشته حائز اهمیت شده است. توجه به بعد تنوع فرهنگی به‌خصوص در احداث ساختمان‌های اجتماعی یک ضرورت به‌شمار می‌رود تا به دنبال آن، امکان برگزاری رویدادهای مختلف نظیر تئاتر، موسیقی، جشنواره‌های فیلم، نمایشگاه‌های هنری و حتی مسابقات ورزشی با هدف سازگارسازی سازه با نیازهای تمام کاربران فراهم بیاید.

رویال آرنا، یک سالن سرپوشیده چندمنظوره در منطقه در حال توسعه Ørestad در جنوب کپنهاگ است که در آن، رویدادهای مختلفی مانند موسیقی‌های زنده، مسابقات ورزشی جهانی و نمایشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود، ضمن این‌که به واسطه برخورداری از معماری منحصربه‌فرد، گردشگران بسیاری را نیز به سمت خود جذب می‌کند.

این ساختمان، برخلاف سازه‌های فرهنگی سنتی که اغلب در حومه‌های شهری احداث شده‌اند، در بافت اصلی کپنهاگ قرار گرفته است، بنابراین پیوند عمیقی میان آن و سازه‌های اطراف وجود دارد. در واقع، بیشترین سازگاری بین رویال آرنا و بافت شهری شکل گرفته است که همین امر در افزایش اهمیت و محبوبیت آن میان شهروندان نقش مهمی ایفا کرده است. معماران از چوب برای نمای بیرونی این سازه بهره گرفته‌اند که این قابلیت علاوه بر ایجاد چشم‌اندازی مینیمالیست در مرکز شهر، هماهنگی سازه را با محیط طبیعی اطراف دوچندان کرده است.

پیوند معماری‌های اجتماعی و فرهنگی برای افزایش تعامل شهروندان

سازه‌های شهری برای نمایش هنر و خلاقیت

ساختمان‌هایی از کپنهاگ که با هدف دعوت شهروندان به نمایش هنر و خلاقیت خود طراحی و احداث شده است، فضاهایی امن برای هنرمندان ایجاد می‌کند که این امر، کاربران را به اشتراک هنرها و خلاقیت‌های خود با اشتیاق بیشتر سوق می‌دهد، ضمن این‌که در افزایش پیشبرد تعاملات اجتماعی میان کاربران نقش مهمی ایفا می‌کند. مؤسسه ملی هنرهای نمایشی دانمارک در کپنهاگ، یکی از مهم‌ترین این سازه‌ها به حساب می‌آید که به واسطه معماری بی‌نظیر خود، هنرمندان را به نمایش آثار خود سوق می‌دهد و به دنبال آن، شور و عشق بر فضای داخلی، به‌ویژه رابطه میان افراد خلاق و بازدیدکنندگان حاکم می‌شود.

این سازه اعجاب‌انگیز که به ادعای معماران، «نمایش عشق برای هنر و کپنهاگ» است، در یکی از سواحل جزیره هولمن واقع شده است که در زمان‌های قدیم میزبان پایگاه و اسکله نیروی دریایی سلطنتی بود. فضای داخلی ساختمان شامل یک صحنه اصلی و پنج صحنه کوچک است که به طور مستقیم با یکدیگر پیوند داده شده است و اغلب هریک از آن‌ها برای کاربری متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختمان اپرای کپنهاگ در لیست پرشورترین سازه‌های عمومی شهر قرار دارد که نشاط را برای منطقه میزبان خود نیز به ارمغان آورده است.

پیوند معماری‌های اجتماعی و فرهنگی برای افزایش تعامل شهروندان

کتابخانه‌هایی با کاربری دوگانه

کتابخانه‌های عمومی اغلب با هدف تشویق مردم به مطالعه و برقراری ارتباط افرادی با نگرش‌های مشابه با یکدیگر احداث می‌شود. بسیاری از کتابخانه‌های عمومی پایتخت دانمارک، علاوه بر کاربری اصلی خود به عنوان مکانی برای مطالعه یا امانت گرفتن کتاب‌ها، برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این طریق به افزایش نشاط شهری کمک زیادی می‌کند. کتابخانه سلطنتی کپنهاگ، یکی از شگفت‌انگیزترین چشم‌اندازهای سواحل شهری محسوب می‌شود که به علت زیبایی بی‌نظیر و نمای سنگ گرانیتی سیاه خود به عنوان «الماس سیاه» شناخته شده است. این فضای اعجاب‌انگیز که با پوشش خود زیر نور آفتاب از درخشش ویژه‌ای برخوردار است، فضاهای مختلفی مانند کافه‌ها، یک رستوران مجلل و بخش‌های مختلف برای برگزاری رویدادهای فرهنگی را در برگرفته است و به همین دلیل، بسیاری از نیازهای کاربران را هنگام حضور برآورده می‌کند. علاوه بر این، احداث این سازه در نزدیکی آب‌های زیبای کپنهاگ، امکان تماشای چشم‌اندازهای آبی را در طبقه‌های مختلف و از طریق نمای شیشه‌ای رو به دریا را فراهم آورده است که این ویژگی، جذابیت حضور در کتابخانه را برای بازدیدکنندگان دوچندان کرده است، ضمن این‌که در افزایش نشاط محیط نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

پیوند معماری‌های اجتماعی و فرهنگی برای افزایش تعامل شهروندان

کد خبر 635277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.