استفاده از سمعک چه تاثیری بر احتمال بروز زوال عقل دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد که استفاده از سمعک، خطر زوال عقل را در سالمندان کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد که تقریباً یک‌سوم افراد آمریکاییِ ۶۵ تا ۷۴ ساله دچار مشکلات شنوایی هستند و کیفیت زندگی آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است. با این وجود، شمار زیادی از افرادی که دچار مشکلات شنوایی هستند، از سمعک استفاده نمی‌کنند. گروهی از پژوهشگران دانشگاه «جانز هاپکینز» مریلند به‌منظور بررسی ارتباط میان استفاده از سمعک و احتمال بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها در این مطالعه بیش از ۲۴۰۰ سالمند را که نیمی از آن‌ها بالای ۸۰ سال سن داشتند، ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های انجام‌گرفته نشان داد که کم‌شنوایی خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد؛ به‌طوری که افراد با مشکلات شنواییِ متوسط تا شدید ۶۱ درصد بیشتر از افراد با شنواییِ طبیعی در معرض خطر دچار شدن به زوال عقل بودند. با این وجود، استفاده از سمعک این خطر را کاهش داده است. به گفته محققان، خطر ابتلا به زوال عقل در میان افراد با مشکلات شنوایی متوسط تا شدید که از سمعک برای تقویت صدا استفاده می‌کردند، نسبت به دیگر افرادی که از سمعک استفاده نمی‌کردند، ۳۲ درصد کاهش یافته بود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که کاهش شنوایی باعث ایجاد تغییرات ساختاری در مغز می‌شود. در این وضعیت، ورودی کافی به مغز راه پیدا نمی‌کند، در مناطقی از مغز آتروفی ایجاد می‌شود و خطر بروز زوال عقل افزایش می‌یابد. علاوه بر این، تلاش مداوم برای شنیدن نیز باعث خسته شدن مغز می‌شود و مشکلاتی برای تفکر و حافطه فرد ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به مشکلات شنوایی ممکن است از وقایع اجتماعی دور شوند و در نتیجه، خطر بروز زوال عقل در میان آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله American Medical Association منتشر شده است.

کد خبر 635177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.