علت درد استخوان و عضلات چیست؟

یک جراح استخوان و مفاصل با اشاره به شایع‌ترین علت درد عضلات، گفت: مصرف برخی داروها، از جمله داروهای ضدفشارخون، کوکایین و داروهای ضدکلسترول مانند استاتین، می‌تواند موجب درد عضلات شود.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره علل درد عضلات، اظهار کرد: درد عضلات یا میالژی درد شایعی است که به‌طور تقریبی هرکسی آن را تجربه کرده و ممکن است خفیف یا بسیار شدید و غیرقابل‌تحمل باشد. درد عضلات به‌طور معمول در عرض چند روز خوب می‌شود، اما گاهی ممکن است ماه‌ها به طول انجامد.

وی با اشاره به شایع‌ترین علت درد عضلات، ادامه داد: مصرف بعضی داروها مانند داروهای ضدفشارخون، کوکایین و برخی داروهای ضدکلسترول مانند استاتین می‌تواند موجب درد عضلات شود.

این جراح استخوان و مفاصل تصریح کرد: درماتومیوزیت، پلی‌میوزیت، لوپوس، ام‌اس، رابدومیولیز، اختلال الکترولیتی در بدن مانند کمبود پتاسیم یا کلسیم، می‌تواند درد عضله ایجاد کند. همچنین عفونت‌هایی مانند آنفلوانزا، مالاریا، پولیومیلیت، تریشین، بیماری لایم و نارسایی عروقی اندام از دیگر علت‌های درد عضلات است.

وی خاطرنشان کرد: استراحت و کاهش فعالیت‌های بدنی، استفاده از استامینوفن یا داروی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن، انجام نرمش‌های کششی پس از چند روز استراحت و سرد کردن محل درد در ۲۴ تا ۷۲ ساعت ابتدایی و پس از آن استفاده از گرمای موضعی، از اقداماتی است که می‌توان برای کاهش درد عضلات انجام داد.

درد استخوان باید جدی گرفته شود

قزوینیان با اشاره به علل درد استخوان گفت: درد استخوان کمتر از درد مفصل و عضله شایع است. گاهی علت درد استخوان واضح است، مانند شکستگی و در مواردی نیز ممکن است تشخیص علت آن نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

وی با بیان اینکه علت درد استخوان هرچه باشد، مهم است و باید جدی گرفته شود، افزود: موارد بسیاری وجود دارد که درد استخوان درست روی محلی که مشکل دارد، حس می‌شود.

این جراح استخوان و مفاصل با بیان اینکه شایع‌ترین علل درد استخوان ضربه، پوکی، عفونت و سرطان استخوان است، افزود: ضربه به استخوان به طور معمول به دنبال تصادف‌، سقوط از ارتفاع، حوادث ورزشی و حوادث حین کار ایجاد می‌شود و می‌تواند موجب شکستگی استخوان شده و همین شکستگی، باعث بروز درد شدیدی در محل آسیب دیده شود.

وی ادامه داد: استئوپروز یا پوکی استخوان می‌تواند موجب درد استخوان در محلی شود که دچار ضعف و سستی شده است. استئومالاسی نیز که به علت کمبود کلسیم و ویتامین دی ایجاد می‌شود، می‌تواند موجب ضعف و به دنبال آن درد استخوان شود.

قزوینیان با اشاره به اینکه عفونت استخوان می‌تواند یکی از علت‌های درد استخوان باشد، گفت: زمانی که عفونت استخوان حاد باشد، تشخیص آن راحت‌تر و واضح‌تر است. همچنین تهاجم سلول‌های سرطانی به استخوان می‌تواند موجب درد در استخوان شود. سرطان استخوان ممکن است اولیه و منشأ آن از خود استخوان باشد.

کد خبر 634646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.