دوزهای یادآور ۲ظرفیتی واکسن کرونا چه تاثیری دارند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوزهای یادآور ۲ظرفیتی واکسن کووید محافظت اضافی ایجاد نمی‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا به منظور بررسی تأثیر دوزهای یادآور دو ظرفیتی واکسن کرونا بررسی جدیدی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که این واکسن‌های تولید شده محافظت بهتری نسبت به واکسن اصلی ارائه نمی‌دهد. همچنین مطالعه دیگری توسط محققان مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و واکسن بوستون انجام شد و مشخص شد که واکسن‌های دو ظرفیتی نتوانستند سطوح آنتی‌بادی بالاتر یا پاسخ ایمنی بهتری نسبت به واکسن‌های اصلی کووید -۱۹ ایجاد کنند.

به گفته پژوهشگران، این دو پژوهش نشان می‌دهد ازآنجاکه ویروس کرونا با سرعت زیادی در حال جهش پیدا کردن و تکامل یافتن است، واکسن‌های توسعه یافته برای سویه‌های مختلف تفاوت زیادی از نظر محافظت ایجاد نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که سیستم ایمنی انسان پس از قرار گرفتن در معرض اولین واکسن‌های کووید -۱۹، به جنبه‌هایی از سویه اصلی کرونا واکنش نشان می‌دهد که در همه سویه‌ها مشترک است، اما در برابر سویه‌های جدیدتر آمادگی لازم را ندارد.

زمانی که افراد دوزهای تقویت‌کننده دو ظرفیتی را دریافت می‌کنند، آنتی‌بادی‌های کووید -۱۹ به صورت موقت افزایش پیدا می‌کند، اما این آنتی‌بادی‌ها لزوماً انواع جدیدتر ویروس را هدف قرار نمی‌دهد. بنابراین، به نظر می‌رسد که دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا برای افراد عادی نیاز نیست، مگر اینکه ویروس کرونا به گونه‌ای جهش پیدا کند که کشنده‌تر از سویه‌های قبلی باشد.

کد خبر 634094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.