نتیجه ازدواج افراد درون‌گرا و برون‌گرا چیست؟

یک روان‌شناس و زوج‌درمانگر گفت: هنگامی که یک فرد درون‌گرا با فردی برون‌گرا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، بحران شروع می‌شود زیرا این دو نفر در دو طیف متفاوت و مخالف یکدیگر قرار گرفته‌اند.

محمدعلی ناجی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ویژگی همسران، اظهار کرد: آمارهای طلاق ۱۰ سال گذشته در ایران نشان می‌دهد که توجه نکردن به ویژگی‌های شخصیتی در ازدواج چقدر می‌تواند ریسک و خطر نارضایتی در زندگی زوجی را افزایش دهد. بسیاری از اوقات، افراد به این مسئله از نظر ذهنی اعتقاد دارند که باید با فرد مقابل از نظر شخصیتی مشابهت یا اشتراک داشته باشند، اما به این موضوع توجه دقیقی نمی‌شود.

وی افزود: شناسایی ویژگی‌ها و خصلت‌های شخصیتی به‌طورذاتی، کاری دشوار است. برخلاف آنچه عوام فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند با یک مراوده چند هفته‌ای و چند ماهه خصلت‌های شخصیتی طرف مقابل را درک کنند، اما این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست و به طور معمول فهم ویژگی شخصیتی، اقدامی تخصصی است.

این روان‌شناس و زوج‌درمانگر ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از اوقات، زوج‌هایی زودهنگام و در مدتی کوتاه پس از ازدواج با نارضایتی زیاد به خانواده‌ها و کلینیک‌های مشاوره مراجعه می‌کنند و ابراز نارضایتی از انتخاب خود دارند و مشکل طیف وسیعی از این زوج‌ها، تفاوت‌های شخصیتی است.

وی تصریح کرد: درون‌گرایی و برون‌گرایی همسران یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند در رابطه زوجی تنش و احساس نارضایتی بلندمدت ایجاد کند؛ از سوی دیگر باید بدانیم ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها بسیار قابل تغییر نیست و خصلت‌های شخصیتی در عمل خصایصی تغییرناپذیر هستند.

درون‌گرایی و برون‌گرایی؛ آسیب رابطه زوجی

ناجی‌نیا اضافه کرد: یکی از دلایلی که زوج درمانی فرایندی نفس‌گیر، طولانی‌مدت و انرژی‌بر است، به طور دقیق وابسته به این است که بسیاری از اوقات در زوج درمانی تلاش می‌شود، خصلت‌های شخصیتی زوجین را تغییر داده و کنترل کنیم. بین ویژگی‌های شخصیتی که می‌تواند هر کدام به تنهایی یک رابطه زوجی را دستخوش آسیب کند، درون‌گرایی و برونگرایی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: انسان‌هایی که خصلت‌های درون‌گرایی در آن‌ها پررنگ‌تر است، به‌طورمعمول کمتر اهل حرف زدن و بیشتر اهل فکر کردن و تحلیل هستند. درون‌گراها به طور ذاتی در تعامل ارتباط با دیگران به انسان‌هایی کم‌حرف با ارتباط‌های اجتماعی محدود شهرت دارند و احساساتی که تجربه می‌کنند، محدود، اما با عمقی بیشتر است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا در حاشیه امن عادت‌های خود باقی بمانند، یک‌نواختی را حفظ کنند و هر تغییری برای آن‌ها دشوار می‌شود.

این زوج‌درمانگر افزود: در مقابل، افراد طیف برون‌گرا بیش از آنچه فکر کنند، حرف می‌زنند و تعامل و ارتباط اجتماعی برای آن‌ها یک بایدِ همیشگی است. برون‌گراها احساساتی که تجربه می‌کنند بیشتر، اما با عمق کمتری است و با ارتباطات اجتماعی خوب، خونگرم بودن، زودجوش بودن با دیگران و سودمند اجتماعی بودن توصیف می‌شوند.

ازدواج افراد درون‌گرا و برون‌گرا تنش‌زا است

وی تصریح کرد: یک فرد درون‌گرا به تنهایی می‌تواند انجام کارهای خود را برعهده بگیرد، همین طور یک فرد برون‌گرا هم می‌تواند یک فرد خوب و مؤثر باشد. در حقیقت، داشتن خصلت درون‌گرایی و برون‌گرایی خوب یا بد نیست و این طور نیست که بگوییم درون‌گراها افراد بد و برون‌گراها افراد بهتری هستند، بلکه این تفاوت نیز مانند تفاوت‌های دیگر انسان‌ها است.

ناجی‌نیا خاطرنشان کرد: هنگامی که یک فرد درون‌گرا با فردی برون‌گرا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، بحران شروع می‌شود؛ چراکه این دو نفر در دو طیف متفاوت و مخالف یکدیگر قرار گرفته‌اند و قرار گرفتن طیف‌های متفاوت در دو سو، باعث می‌شود که نحوه تعامل، صحبت کردن، نوع برخورد، مسائل جنسی، حل مشکل ارتباط با دوستان، مسافرت، ارتباط با خانواده‌ها، برنامه‌های مشترک، کار گروهی و حتی یک غذا خوردن ساده دچار تنش شود.

کد خبر 634000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.