نگارش فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان در شورای کتاب کودک

عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک گفت: از جمله تحولات بزرگی که در این شورا رخ داد، نگارش فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان بود که اساس آن پایه‌گذاری شد و تا به امروز ۲۱ جلد از این فرهنگ‌نامه جامع منتشر شده است.

فاطمه مرتضایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شورای کتاب از سال ۱۳۴۱ با همت شماری از تسهیل‌گران، مؤلفان و معلمان شکل گرفت.

وی تصریح کرد: در ابتدای دهه چهل شمسی، ادبیات کودک و نوجوان آن زمان قوی نبود و منابع زیادی هم در این رابطه وجود نداشت که همین باعث شد شماری از فرهیختگان و فرهنگیان دست به دست هم دارند تا ادبیات حوزه کودک را تقویت کنند.

عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک افزود: شورای کتاب کودک در واقع مرکزی مستقل و غیردولتی است و اولین نهادی است که برای پیش‌برد ادبیات کودکان و نوجوانان در کشورمان به کوشش زنده‌یاد توران میرهادی و با همکاری گروهی از کارشناسان تعلیم و تربیت، نویسندگان و هنرمندان، شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال ۶۱ سال از فعالیت این شورای تخصصی با ۱۸ گروه بررسی می‌گذرد، اظهار کرد: از جمله تحولات بزرگی که در این شورا و پس از فوت همسر خانم میرهادی، مؤسس شورای کتاب کودک رخ داد، نگارش فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان بود که اساس آن پایه‌گذاری شد و تا به امروز ۲۱ جلد از این فرهنگ‌نامه جامع منتشر شده است.

مرتضایی‌فرد تاکید کرد: بیشترین مقاله‌های این فرهنگ‌نامه اختصاصی کودکان از آن ایرانیان و مربوط به ایران است. تا پیش از این مجموعه‌های مشابه در حد صفر یا بسیار ناچیز درباره ایران و ایرانی‌ها مطلب داشتند و این شایسته ادبیات و فرهنگ ایران زمین نبود اما این فرهنگ‌نامه، این افتخار را دارد که تألیفی و تحقیقی است و بخش ایران آن گسترده، پویا و محققانه است.

وی با بیان اینکه افرادی که در این شورا کار می‌کنند داوطلب هستند، خاطرنشان کرد: در گروه ادبیات ۲۰۰ نفر داوطلب وجود دارند که کتاب می‌خوانند و پس از بررسی کتاب‌هایی را منتشر می‌کنند. در بخش فرهنگ‌نامه نیز به همین شکل است و بیش از ۲۰۰ نفر در بخش‌های مختلف تخصص دارند.

عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک گفت: تأسیس کتابخانه در مناطق محروم یکی از فعالیت‌های اصلی شورای کتاب کودک در چند سال اخیر است. کتابخانه‌هایی در مساجد، مدارس و مراکزی که مناطق محروم معرفی می‌کنند را تجهیز می‌کنیم، همچنین نوجوانان و کودکان خانواده‌های محروم را آموزش می‌دهیم تا خودشان کتابخانه‌هایشان را اداره کنند.

وی ادامه داد: کار شاخصی که در دوران محدودیت‌های کرونایی انجام دادیم این بود که در بستر فراگیر فضای مجازی، قصه‌گویی و کتاب‌خوانی برای کودکان را برنامه‌ریزی و اجرا کردیم.

مرتضایی‌فرد با اشاره به اینکه در مدت زمان شیوع کرونا فعالان شورای کتاب کودک اجازه ندادند این فعالیت‌ها با وفقه مواجه شود، افزود: اجرای طرح «بامداد کتابخانه‌ها» از دیگر طرح‌های این مدت بود که در آن تعدادی از اعضای شورا به مناطق محرومی چون خراسان، کردستان، لرستان و سیستان‌وبلوچستان یا مناطق اطراف تهران که در محرومیت هستند، مراجعه و با اهدای کتاب و آموزش استفاده و اداره کتابخانه به کودکان به تداوم کتابخانه‌ها کمک می‌کردند.

وی تصریح کرد: شورای کتاب امروز تنها نیست و مراکز و تشکل‌های دیگری هم هستند که در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی کار می‌کنند اما نهادی مؤثر با عنوان باشگاه‌های کتابخوانی در وزارت فرهنگ وجود داشت که امروزه دیگر خبری از آن نیست.

عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک اظهار کرد: در دوران شیوع کرونا به مناسبت‌های مختلف در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها برنامه‌های ترویج خوانش کتاب دنبال شد و تلاش کردیم با معرفی فهرست‌ها و کتاب‌های مناسب، خانواده‌ها را به خواندن کتاب تشویق کنیم و و آثار خوب را به آنها معرفی کنیم.

وی گفت: تشویق آثار برجسته ترجمه و تألیف پدیدآوران از فعالیت‌های دائمی شورای کتاب کودک بوده است اما امروزه بسیاری از شوراها و مراکز دیگر در تلاش برای تقویت کتاب و کتابخوانی به‌ویژه برای گروه سنی کودکان هستند که جای تقدیر دارد و ستودنی است.

کد خبر 633970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.