تحقق «شهروند آگاه» با ترویج فرهنگ مطالعه

"شهروند آگاه و اندیشمند تمامی قواعد و قوانین زندگی را فرا گرفته و رفتار او در شهر مطابق با آگاهی و اندیشه است. این مهم میسر نخواهد شد مگر با توصیه و عمل به امر ترویج فرهنگ مطالعه و توجه به جایگاه کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها."

به گزارش ایمنا، احمد کناری نژاد عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی یادداشتی در اختیار خبرگزاری ایمنا که در ادامه آن را می‌خوانید:

"امروزه و در قرن حاضر ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود، توجه به ظرفیت‌های موجود در شهر بندرعباس باید به سمت نگهداری صحیح از کتابخانه‌ها باشد چرا که فراموشی کتابخانه‌ها مصادف است تاریکی فضای ذهنی و روحی روانی شهروندان.

دنیای امروز ما مانند دهکده ایست که به سرعت اطلاعات و اخبار در آن منتشر می‌شود؛ بر همین اساس و با توجه به رشد روز افزون شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی باید تلاش کرد که فرهنگ ناب کتابخوانی حفظ شود.

کتاب به عنوان یار و دوست همیشگی بشر همیشه در افزایش سطح فرهنگ شهروندان مؤثر و مفید بوده است چرا که ترقی و پیشرفت انسان‌ها در همه ابعاد در پرتو خواندن کتاب است. کتاب‌هایی که از دوران ابتدایی تا مقاطع بالاتر تحصیلی می‌خوانیم نقطه آغازین برای یادگیری و فهم پیرامون ماست. انسان‌هایی که عادت به مطالعه و یادگیری دارند همواره موفق‌تر، آگاه‌تر و متواضع‌تر در جامعه رفتار می‌کنند و پیرامون خود را خوب می‌شناسند

جوامعی که مردم آن عادت به کتاب خواندن دارند قطعاً سال‌ها جلوتر از جوامع دیگر هستند کتاب‌های آسمانی به عنوان قدیمی‌ترین کتاب‌ها نشان از آن دارد که کتاب چه اهمیت و ارزش گرانبهایی برای رشد و شکوفایی ذهنی و روحی مردم دارد.

بشر جز با خواندن و یادگیری صحیح نمی‌تواند تجربه‌های مفیدی را در زندگی رقم بزند. انسان‌های موفق در پرتو آموزش و یادگیری و مطالعه مداوم همیشه راهگشای مشکلات بوده‌اند و همواره کسانی به عنوان مرجع علوم مختلف معرفی می‌شوند که انبوهی از اطلاعات و آگاهی را با خود به همراه دارند.

آگاهی دانش و علم جز در پرتو مطالعه محقق نخواهد شد لذا تک تک افراد در جامعه در قبال ترویج فرهنگ کتابخوانی مسئول هستند؛ به همان اندازه که در حوزه‌های مختلف مدیریت یک شهر مردم و مسئولان باید مسئول باشند. بنابراین در قبال ترویج مطالعه و خواندن کتاب هم باید مسئول باشیم و این امر مهم و ضروری را نباید فراموش کنیم.

انبوهی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جوامع کمتر توسعه یافته رخدادی است که در لایه‌های پنهان بر اثر ناآگاهی رخ می‌دهد و این ناآگاهی در نتیجه سرانه مطالعه اندک است چرا که اگر مردم به خواندن کتاب عادت نکنند در روزمرگی‌های زندگی مدرن دچار رخوت و خستگی مفرط می‌شوند

خانواده و والدین کتاب‌خوان این میراث بزرگ را به فرزندان خود منتقل می‌کنند و جایگاه کتاب‌ها را فقط در کتابخانه‌های منزلشان تعریف نمی‌کنند بلکه کتاب را یک دوست و یک منبع غنی برای رشد و تکامل معرفی می‌کنند و فرزندان در این مسیر قطعاً به موفقیت‌های بزرگی خواهند رسید.

گرچه امروزه فرهنگ و روش مطالعه از کتاب‌ها به فضای مجازی منتقل شده و تمام اطلاعات و اخبار و کتاب‌های مختلف را می‌توان در سایت‌های مختلف پیدا و مطالعه کرد اما آنچه از اثر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شکل سنتی بر می‌آید در فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد.

فهم مفهوم دوست بودن و دوستی با کتاب زمانی اتفاق می‌افتد که تبلیغ کتابخوانی و حفظ کتابخانه‌ها به عنوان یک میراث بزرگ جنبه تبلیغاتی و تشریفاتی نداشته باشد و به معنی واقعی و کاربردی به آن پرداخته شود. هدیه دادن کتاب به همدیگر روشی بسیار ساده برای ارزش گذاری و ترویج فرهنگ مطالعه است. این مساله گرچه بسیار ساده است اما به ما یاد می‌دهد که چگونه بر ارزش و اعتبار کتاب بیفزاییم و کتابخانه و کتاب را فراموش نکنیم.

فضای مجازی با همه قدرت و توانی که دارد نمی‌تواند حس خواندن یک کتاب ناب و با ارزش را هنگام مطالعه منتقل کند لذا همواره باید بر این معیار و معنی استوار باشیم که کتابخوانی پله ترقی و رشد و تکامل روح انسان است و تمام ارزشهای درونی و عقلانی بشریت را رقم می‌زند.

کتاب همواره یک ضرورت است و نمی‌توان زندگی و جامعه‌ای را بدون نشر و چاپ کتاب متصور شد زیرا زمانی که نشر و چاپ کتاب‌ها متوقف شود زمان متوقف خواهد شد و تولید اندیشه و علم و معرفت به سکون می‌رسد پس باید برای شکوفایی واقعی اندیشه و معرفت انسان‌ها همواره کتابخوانی را سر لوحه ورود به فرهنگ سازی در زمینه‌های مختلف قرار دهیم و از این امر مهم غافل نباشیم.

شهروند آگاه و اندیشمند تمامی قواعد و قوانین زندگی را فرا گرفته و رفتار او در شهر مطابق با آگاهی و اندیشه است. این مهم میسر نخواهد شد مگر با توصیه و عمل به امر ترویج فرهنگ مطالعه و توجه به جایگاه کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها؛ این ضرورت تا زمانی که در پرتو یک برنامه مدون بلند مدت و کوتاه مدت نباشد محقق نخواهد شد. "

کد خبر 535709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.