بالا رفتن ریسک زایمان با درنظرگرفتن تاریخ‌های خاص

طی چند سال اخیر، درخواست زایمان در تاریخ‌های رند و خاص با افزایشی بی‌رویه همراه بوده، این موضوع در حالی است که خطرات زایمان زودرس یا دیرتر از موعد بر هیچ‌کسی پوشیده نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از مشکلات سال‌های اخیر، سزارین‌های تقویمی است که موضوعی فرهنگی محسوب می‌شود، رند بودن تاریخ تولد انسان دارای اهمیت نیست که برای آن سلامت فرزند خود را به خطر بیندازیم.

وی افزود: ممکن است برخی افراد برای تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری، اقبال داشته باشند و درخواست برای سزارین در این روز وجود دارد. سزارین نوزاد نارس برای رند بودن تاریخ تولد وی، اقدامی غیرعقلانی و غیراخلاقی است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد نوزادان متولد شده در تاریخ‌های رند، بالا است و با توجه به نارس بودن، نیازمند مراقبت‌هایی هستند و به علت شلوغی‌های موجود در این روز تهیه تخت، مراقبت‌های ویژه و خون سخت شده و والدین، نوزاد خود را در معرض خطرات غیرلازم قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: اخطار شدید به مراکز درمانی درباره زایمان‌های تقویمی داده شده و اخطار ماده ۳۳، از شدیدترین اخطارها محسوب می‌شود. سال جاری نیز بازرسان وزارت بهداشت و معاونت‌های درمان در حال رصد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هستند و با مراکز دارای افزایش غیرقابل قبول سزارین در روز دوم اردیبهشت‌ماه، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

کریمی با بیان اینکه اخطار ماده ۳۳ می‌تواند منجربه کاهش اعتباربخشی و کاهش جدی درآمدهای بیمارستان شود، اضافه کرد: با توجه به اخطارهای اعلام شده، همکاران توجه داشته باشند که زایمان‌ها طبق اصول علمی و در زمان خود انجام شود.

خطر زایمان زودتر یا دیرتر از موعد برای مادر و نوزاد

فرشته حقیقت، متخصص زنان و زایمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تاریخ تولدهای رند که تحت عنوان تاریخ تولدهای لاکچری در میان مردم جای گرفته است، اظهار کرد: بسیاری از افراد قبل از اقدام برای بارداری نسبت به تعیین تاریخ زایمان خود برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی دیگر که بدون برنامه‌ریزی باردار شده‌اند، در صورت نزدیک بودن تاریخ زایمان به تاریخی رند، درخواست تغییر در زمان زایمان خود را دارند.

وی با بیان اینکه تولد نوزاد در چنین تاریخ‌هایی، نوعی دلخوشی برای افراد محسوب می‌شود، افزود: اوایل نسبت به این مسئله مقاومت وجود داشت، اما اکنون با توجه به اینکه دلخوشی برخی در همین حد است و اصرار زیادی برای این کار دارند، در صورت فراهم بودن شرایط در موارد محدودی که صدمه‌ای به بارداری، نوزاد و مادر وارد نشود، با آن‌ها همکاری می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: درخواست مادران باردار، تنها برای زودتر زایمان کردن نیست، بلکه برخی نیز تاریخ زایمان خود را عقب می‌اندازند تا تاریخ تولد فرزند آن‌ها لاکچری باشد، در صورتی که مادری دارای شرایط انعطاف‌پذیری تاریخ زایمان باشد و درخواست عقب انداختن زایمان خود را داشته باشد، احتمال به خطر افتادن جان مادر و جنین افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: چالش اصلی برای افرادی است که حتی هنوز به سن بارداری ۳۹ و ۴۰ هفته نرسیده‌اند، فشارخونی یا دیابتی هستند و بر جابه‌جایی تاریخ زایمان خود اصرار دارند، به طور قطع این افراد و نوزادان آن‌ها بیشتر از سایران در معرض خطر قرار دارند.

چالش‌های پیش‌رو در جابه‌جایی تاریخ تولد نوزاد

حقیقت با اشاره به چالش‌هایی که از جابه‌جایی تاریخ زایمان ایجاد می‌شود، اضافه کرد: در صورتی که تاریخ زایمان مادری به تاریخی رند نزدیک باشد، پزشک برای جابه‌جا کردن تاریخ زایمان، به چالش کشیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زایمان‌های طبیعی باید به گونه‌ای برخورد می‌شود که مجبور به زایمان با سرم فشار یا زور نباشیم و رحم، آمادگی زایمان به صورت طبیعی را داشته باشد. افراد مطمئن باشند تولد زودهنگام فرزند ممکن است منجربه بستری شود و همه تلاش یک پزشک بر این است که بی‌علت، جنینی را زودهنگام متولد نکند. چالش آزاردهنده جابه‌جا کردن تاریخ تولد نوزاد به خصوص در افرادی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند، بیشتر است.

کد خبر 633939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.