پویا نبودن بخش کاریکاتور در مطبوعات کشور

مدیر خانه کاریکاتور اصفهان با بیان اینکه کاریکاتور یک‌ رشته هنری نقادانه است و به محیط پیرامون با دید نقد نگاه می‌کند، گفت: امروزه مطبوعات کشورمان و استان اصفهان بخش کاریکاتور فعال و پویایی ندارند، هر چند هنرمندان کاریکاتور نیز به‌ویژه در چند ماه اخیر کم‌کار شده‌اند.

پیام پورفلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به تازگی شماری از هنرمندان، برنامه و کمپینی با عنوان «آدم و هوا ۳» با محوریت شهرداری اصفهان برگزار کرده‌اند که از فعالیت‌های خانه کاریکاتور نبود اما فعالیت خوبی در این بخش محسوب می‌شود.

وی افزود: در این رویداد کاریکاتورهایی که پیش از این برای شهرداری تولید شده بود و تعدادی کاریکاتور که با همکاری خانه کاریکاتور تهیه شد به نمایش درآمد. همچنین قرار شد این آثار در ایستگاه‌های اتوبوس، بی‌آرتی و مترو نصب و برای عموم پخش شود.

مدیر خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان اظهار کرد: این آثار با نگاه‌ها و از زوایای مختلف به مسئله مهم آلودگی هوا پرداخته است که بخش‌ها و عناصری همچون نیروگاه‌ها، مازوت‌سوزی، صنایع و خودروها را در بر می‌گیرد و آثار در دل خود هشدارهایی دارد که در آن‌ها جملات، کاریکلماتور، واژگان طنز و نقد به کار رفته است.

وی تصریح کرد: این فعالیت‌ها مربوط به شهرداری اصفهان و آثاری است که هنرمندان و خود من به‌عنوان مدیر هنری روی آن کار کرده‌ایم.

پورفلاح در رابطه با این موضوع که امسال از سوی خانه کاریکاتور برای آلودگی هوا کاری انجام نشد، افزود: این خانه از واحدهای حوزه هنری است و رسالت حوزه هنری با سایر نهادها و سازمان‌های دولتی مثل شهرداری متفاوت و متمایز است.

وی تاکید کرد: آلودگی هوا یا محیط زیست هر چند موضوعات بسیار مهمی است اما در اولویت‌های کاری حوزه هنری قرار نمی‌گیرد، مگر اینکه به شکل تعاملی و مشارکتی در این بخش کار شود.

مدیر خانه کاریکاتور اصفهان با بیان اینکه کاریکاتور یک رشته هنری نقادانه است و به محیط پیرامون با دید نقد نگاه می‌کند، اضافه کرد: امروزه مطبوعات کشورمان و استان اصفهان بخش کاریکاتور فعال و پویایی ندارند، هر چند هنرمندان کاریکاتور نیز به‌ویژه در چند ماه اخیر کم‌کار شده‌اند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در یک سال اخیر در اصفهان فعالیت تولیدی چندانی در عرصه کاریکاتور شاهد نبودیم، چون کار تولیدی به انسجام، بودجه و برنامه مدون نیاز دارد.کاریکاتور باید به همه مسائل و موارد بپردازد و آن‌ها را هنرمندانه نقد کند.

پورفلاح با اشاره به فعالیت حدود هزار کاریکاتوریست در اصفهان، افزود: کاریکاتوریستی که در اینجا مدنظر ما است و از آن صحبت می‌کنیم، ژورنالیستی و مطبوعاتی است اما کاریکاتوریست‌های غیرژورنالیستی به تعدادمحدودتری داریم که فعالیت می کنند.

وی گفت: کاریکاتوریست‌های غیرژورنالیستی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور می‌یابند، دست آنها بازتر است و فعالیت بیشتری دارند اما کاریکاتوریست‌های رسمی مطبوعاتی به دلیل وابستگی به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌ها و چهارچوب‌هایی دارند که متفاوت از آن گروه است.

مدیر خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان اظهار کرد: فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی فراگیر در این مدت باعث دیده نشدن آثار شدهاست و اگر هنرمندی اثری داشته باشد، نمی‌تواند آن را در سطح گسترده عرضه و ارائه کند.

وی تاکید کرد: شمار زیادی از هنرمندان اصفهان در سال‌های گذشته حضور فعالی در جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی و ملی داشتند. مهشید قدرتی‌پور، منصوره دهقانی، مجتبی حیدرپناه، مهناز یزدانی، نگین نقیه، محمدعلی خوشکام و ده‌ها هنرمند دیگری که این سال‌ها جوایزی کسب کرده‌اند از همین گروه موفق هستند.

پورفلاح گفت: جوایز برترین‌ها به همراه نام کاریکاتوریست‌ها در کانال تلگرام خانه کاریکاتور قید شده که شامل شمار زیادی از هنرمندان فعال در این عرصه هنری و نقادانه است.

وی افزود: اصفهانی‌ها جزو پرتعدادترین برندگان کاریکاتور در کشور هستند و هیچ شهری در کشور این تعداد کاریکاتوریست حرفه‌ای و فعال با جوایز جهانی و ملی ندارد.

کد خبر 633711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.