زمستان سخت اروپا؛ بحران یا توهم؟

با شروع بحران انرژی در اروپا، فرصت به‌دست‌گرفتن بازار اروپا یکی از راهکارهای قابل توجه برای کسب درآمد ریالی بود، اما این سیاست به کارگرفته نشد و اکنون شاهد جابه‌جایی معادلات انرژی دنیا هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود آنکه قیمت هر مگاوات ساعت گازطبیعی پیش از پایان ماه اوت در اروپا به بیش از ۳۰۰ یورو رسیده بود، این روند نزولی شد و شاهد کاهش قیمت گاز به حدود صد یورو نیز بودیم. این قیمت چیزی شبیه به قیمت‌های پیش از شروع درگیری نظامی اوکراین و روسیه است.

پیش‌بینی زمستان سخت برای اروپا از آنجا شروع شد که مهم‌ترین کشور صادرکننده گاز به این قاره از این کار ممانعت کرد و به نوعی دست اروپا را خالی گذاشت؛ اما آن‌طورکه شاهد آن هستیم با اعلام اخباری مبنی بر پر بودن ذخایر گاز و اقدام اروپا مبنی بر خرید LNG که محموله‌های آن دائماً به اروپا می‌رسد، منجربه کاهش قیمت گاز در اروپا نیز شد.

البته به نظر می‌رسد پشت پرده‌هایی نیز برای این کاهش قیمت‌ها وجود داشته باشد، چراکه علاوه‌بر افزایش قابل توجه قیمت LNG در بازارهای جهانی، باید توجه داشت منابع ذخیره‌سازی‌شده بی‌انتها نبوده و حتی اگر اروپا امسال بتواند از بحران انرژی عبور کند در زمستان سال آینده حتماً با مخازن خالی مواجه خواهد بود.

آنچه مسلم است، سیاست‌هایی برای کاهش مصرف انرژی در اروپا به کار گرفته شده که کمبود ذخایر را جبران کرده است، همچنین سوخت‌های جایگزین به مردم پیشنهاد شده تا نیاز مصرف گاز را کاهش دهند.

در این بین، میان کارشناسان نیز اختلافاتی وجود دارد که برخی ایران را بازیگر احتمالی مدیریت بحران انرژی در اروپا می‌دانند اما در مقابل برخی معتقدند اروپا به راحتی از این بحران عبور کرده است.

با شروع این بحران، فرصت به دست گرفتن بازار اروپا یکی از راهکارهای قابل توجه برای کسب درآمد ریالی بود اما این سیاست به کارگرفته نشد و اکنون شاهد جابه‌جایی معادلات انرژی دنیا هستیم.

اعتراضات گسترده اروپاییان در برابر افزایش قیمت انرژی

در این خصوص، حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اروپا با بحران اوکراین در وضعیت بسیار نامساعدی قرار گرفت و علاوه بر این، در جریان انفجار خط لوله روسیه به اروپا که تعمدی بود و می‌توانست کار آمریکا و دست پرورده‌های او باشد، چشم‌انداز تیره‌ای پیش رو داشت.

وی اضافه می‌کند: اروپا در مواجه با این بحران ابتدا به شهروندان خود هشدار داد که زمستان سختی در پیش خواهد بود. سپس قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گاز را افزایش داد که زمینه برخی اعتراضات را فراهم کرد. در مواجهه با این اعتراضات نیز برخی از کشورها، بخشی از گاز را به عنوان یارانه در اختیار مردم قرار دادند تا بار هزینه شهروندان را سبک کنند.

سوخت‌های جایگزین به کمک مردم آمد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: از طرف دیگر، گازوئیل، مازوت و زغال سنگ به کمک مردم آمد و اروپا توانست تا حد زیادی این بحران را مدیریت کند.

مرادی اضافه می‌کند: البته شهروندان اروپایی از این وضعیت راضی نیستند و برخی از آنان نسبت به موضوع اوکراین نیز معترض بوده و معتقدند مسائل این کشور ارتباطی با آن‌ها ندارد و معتقدند جامعه اروپا مرتکب خطا شده و در پیروی از سیاست‌های آمریکا، چنین معضلاتی برای آنان ایجاد کرده است، زیرا می‌توانستند با روسیه کنار بیایند و پیرو سیاست‌های آمریکا نباشند تا این مشکل رفع شود. اما متأسفانه سیاست گذاران اروپا این اقدام را انجام ندادند و چوب آن را نیز خوردند.

عقب‌نشینی پوتین

این کارشناس همچنین درباره اقدامات پوتین در این زمینه نیز، می‌گوید: همان‌طورکه غرب موضع خود را تا حدودی تعدیل و ونزوئلا را از تحریم‌ها مستثنی کرد و علاوه بر مجوز فروش نفت بیشتر، معامله میعانات گازی با این کشور انجام داد؛ در شرق نیز این اتفاق افتاد و پوتین از برخی مواضع خود از جمله پرداخت بدهی‌ها به روبل، کنار کشید و مسئله را مدیریت کرد.

به گفت مرادی به نظر می‌رسد پوتین احساس کرده لازم است برخی از سیاست‌های خود را تعدیل کند.

اعمال سیاست‌های ریاضتی در اروپا

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اروپا برای گذر از زمستان سرد به سیاست‌های ریاضتی رو آورده و محدودیت‌های بسیاری را اعمال کرده است. قیمت‌های داخلی حامل‌های انرژی برای مردم اروپا افزایش بسیار زیادی داشته و آن‌ها به استفاده از انرژی‌هایی همچون چوب که مرسوم نیست تشویق می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، اروپا در حال استفاده از ذخایر انرژی خود است که با به پایان رسیدن آن مجدداً با معضل مواجه می‌شود.

خرید LNG از اقصی نقاط دنیا

این کارشناس می‌گوید: با قطع شدن واردات گاز اروپا از روسیه، آن‌ها به واردات LNG رو آورده‌اند. امروز خریدار محموله‌های LNG از اقصی نقاط دنیا ازجمله آمریکاست. این محموله‌ها امروز جایگزین گازی که با خط لوله از روسیه به اروپا وارد می‌شد، شده است. درواقع اروپا صرفاً نحوه واردات گاز را تغییر داده است.

خطیبی اضافه می‌کند: LNG با قیمت‌های بالا از همه کشورها به اروپا وارد می‌شود. نیاز اروپا به گاز منتفع نشده و همچنان وجود دارد که با به‌کارگیری روش‌هایی که گفته شد و مهار مصرف با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در حال مدیریت است.

وی تصریح می‌کند: فشار زیادی به مردم اروپا وارد شده که آنان را در تنگنا قرار داده به نحوی که از سوزاندن چوب برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاری آلمان بر LNG قطر

به گفته نماینده اسبق ایران در اوپک قراردادی بین آلمان و قطر اخیراً منعقد شده که با سرمایه گذاری آلمان تولید LNG در قطر افزایش می‌یابد و این کشور خریدار LNG قطر خواهد بود. برنامه‌هایی از این دست که در میان‌مدت اجرایی می‌شود نیز توسط اروپاییان در حال اجراست. قطر هم اکنون نیز مازاد محموله‌های LNG خود را به اروپا می‌فروشد.

جابه‌جایی بازارهای نفت دنیا

خطیبی اضافه می‌کند: اروپا واردات نفت و فرآورده‌های آن از بازارهایی به جز روسیه را در دستور کار خود قرار داده است. در حوزه نفت شاهد جابه‌ جایی بازار هستیم به نحوی که اکنون اروپا نفت مورد نیاز خود را از برخی صادرکنندگانی که پیش از این سایر بازارها را در اختیار داشتند تهیه می‌کند و روسیه نیز سایر بازارها را در اختیار گرفته است.

وی تصریح می‌کند: برخی از صادرکنندگان نفت و فراورده‌های آن اکنون در حال جایگزینی در بازار نفت روسیه در اروپا هستند.

کد خبر 632297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.