شایع ترین نشانه های بیماری قلبی چیست؟

چگونه می‌توان مشکلات قلبی و عروقی را قبل از عود کردن، تشخیص داد؟ آشنایی با پاسخ این سؤال شاید منجر به کاهش خطر بیماری و حتی مرگ در بسیاری از افراد شود.

بیماری‌های قلب و عروق نشانه‌ها و علائم خاصی دارند که بروز و ناپدید شدنشان به‌سرعت اتفاق می‌افتد. معمولاً بسیاری از افراد به نشانه‌های پنهان بیماری قلبی بی‌توجه هستند. در مطلب زیر به «سؤال شایع ترین نشانه های بیماری قلبی چیست؟» پاسخ داده‌ایم. با مطالعه نکات زیر، شانس درمان اختلال‌های قلبی در مراحل اولیه بیماری بیشتر می‌شود.

سوزش سر دل و حالت تهوع، یکی از علائم بیماری قلبی در زنان

بیماری‌های قلب و عروق رایج‌ترین علت مرگ در انسان‌ها محسوب می‌شوند. اختلال و سکته قلبی در زنان با اختلاف اندک نسبت به مردان رایج‌تر است. برخی از خانم‌ها بروز علائم مختلف را به بیماری‌های دیگر ربط می‌دهند. حتی بعضی از زنان مسن و حتی دختران جوان، علائم ساده مثل سوزش سر دل را جدی نمی‌گیرند.

با اطلاع‌رسانی دقیق و کافی می‌توان دیگران را به جدی گرفتن علائم ساده بدن تشویق کرد. بسیاری از کارشناسان سلامت می‌پرسند که در زنان شایع ترین نشانه های بیماری قلبی چیست؟ گاهی اوقات علائم ساده‌ای مثل گیجی و منگی، تعرق و حتی مشکلات گوارشی و هضم از نشانه‌های بیماری قلب زنان محسوب می‌شوند.

سوزش سر دل و درد معده نیز جزو علائمی هستند که توسط بیماران گزارش می‌شوند. علامت‌های اولیه شاید نامحسوس باشند. از آنجا که حمله قلبی معمولاً با درد شدید در قفسه سینه اتفاق می‌افتد، علائم اولیه چندان جدی گرفته نمی‌شوند. نکته مهم، جدی گرفتن هرکدام از این علامت‌هاست. شرکت های پخش دارو انواع داروهای ایرانی و خارجی مربوط به بیماری های قلبی و عروقی را در داروخانه های سطح کشور توزیع می کنند.

شایع ترین نشانه های بیماری قلبی چیست؟

خستگی پس از انجام کارهای ساده و سرفه خشک؛ از علائم قلب درد در مردان

آمار بیماری‌های قلب و عروق در مردان هم وحشتناک است. چند نشانه ساده در مردان وجود دارد که به شدت سایر علائم نیستند اما تشخیص آن‌ها، مبارزه با بیماری قلبی را راحت می‌کند. گاهی پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش، ممکن است با استفاده از دارو های مخصوص بیماری های قلب و عروق بتوان نشانه‌ها را کنترل کرد. تجویز دارو به شرایط بیمار و تشخیص متخصص بستگی دارد. علائم بیماری قلبی در مردان را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • دردهای بی‌دلیل و اتفاقی در بالاتنه، مخصوصاً ناحیه گردن
  • سرگیجه یا از حال رفتن و سپس بازگشت به حالت عادی
  • تنگی نفس پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی آسان مثل بالا رفتن از پله‌ها
  • سرفه خشک، تب بدن و راش پوستی (ناشی از عفونت قلب)

اگر رگ‌ها و عروق دچار مشکل شده باشند، علائم خاص دیگری در مردان ظاهر می‌شود. تشدید تنگی نفس و خستگی همیشگی، درد و تورم دست‌وپا و همچنین سردی و ضعف بدن به گرفتگی رگ قلبی مربوط می‌شوند. آشنایی با علائم بیماری قلب و عروق در مردان و شناخت اختلال در مراحل اولیه، شانس درمان راحت را افزایش می‌دهد.

درد ناحیه قفسه سینه، شایع‌ترین نشانه بیماری قلبی

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های بیماری قلبی و گرفتگی رگ، درد در ناحیه قفسه سینه است. انسداد شریان‌های قلبی یا حتی وقوع سکته با درد، گرفتگی و احساس فشار در اطراف قلب همراه است. قرص والزومیکس یکی از داروهای مخصوص کاهش فشار خون است. این دارو گاهی اوقات با نظر پزشک برای کاهش ریسک درد قفسه سینه و احتمال سکته تجویز می‌شود. هر فردی که دچار حمله قلبی شود، شاید میزان خاصی از درد را تجربه می‌کند. درد حمله قلبی شاید شدتی برابر با گذاشتن چند وزنه روی قفسه سینه فرد داشته باشد.

گاهی اوقات نیز افرادی که سکته را پشت سر می‌گذارند، درد سینه را در حد یک سوزش ساده توصیف می‌کنند. درد سینه هنگام حمله قلبی شاید بیشتر از چند دقیقه طول بکشد. حالت گرفتگی و فشار فقط هنگام فعالیت شدید اتفاق نمی‌افتد. گاهی اوقات افراد هنگام استراحت نیز دچار درد می‌شوند. در چنین مواقعی، نشانه‌های بیماری باید جدی گرفته شوند. درد خفیف جناغ لزوماً نشانه وقوع سکته یا گرفتگی رگ‌ها نیست اما با کوچک‌ترین گرفتگی و فشار اطراف قلب باید به پزشک مراجع شود.

شایع ترین نشانه های بیماری قلبی چیست؟

تغییر رنگ پوست و ناخن؛ علائم رایج بیماری قلبی در ظاهر افراد

گاهی اوقات علائم بیماری‌های مختلف در جلوی چشمان فرد ظاهر می‌شوند. نشانه‌های بیماری قلب و عروق نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شاید با یک نگاه به آینه متوجه تغییراتی شوید که به‌صورت ناگهانی ظاهر شده‌اند. بیماری قلبی نشانه‌های ظاهری دارد و تغییر رنگ پوست در ناحیه انگشتان یکی از همین موارد است. قلب بیمار در خون‌رسانی دچار مشکل می‌شود و همین موجب کمبود اکسیژن در قسمت‌های مختلف بدن خواهد شد. بر اثر کمبود اکسیژن، رنگ پوست اندام‌ها در بیماری قلبی حالت کبودی و آبی‌رنگ پیدا می‌کند.

یکی دیگر از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری قلبی در ظاهر افراد، تغییر رنگ ناخن است. بافت زیر ناخن در افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و عروق به رنگ تیره درمی‌آید. انواع عارضه‌های پوستی یا همان بثورات پوستی زردرنگ نیز جزو نشانه‌های ظاهری هستند. نکته مهم این است که تغییرات رنگ پوست و ناخن و همچنین بروز عوارض پوستی همیشه نشانه بیماری قلب نیستند. گاهی اوقات شاید رنگ پوست و ناخن بر اثر ضربه تغییر کند. عوارض پوستی نیز ممکن است به مشکلات دیگری مربوط باشند. مراجعه به متخصص برای هرگونه تغییر ظاهری یک امر ضروری است.

خستگی و تورم مچ پا؛ علائم بیماری قلبی در نوجوانان

عجیب نیست اگر سؤال «شایع ترین نشانه های بیماری قلبی چیست؟» از زبان یک نوجوان بیان شود. یک باور اشتباه رایج این است که سکته قلبی فقط برای بزرگسالان و افراد مسن رخ می‌دهد. متأسفانه با تغییر سبک زندگی انسان، سن بروز بیماری‌های قلب و عروق به نوجوانان و بزرگسالان جوان رسیده است. جوانان معمولاً به‌خاطر احساسات و شرایط سنی، علائم غیرعادی بدن را جدی نمی‌گیرند. یکی از علائم بیماری قلب نوجوانان، خستگی مفرط است. نارسایی قلب در خون‌رسانی، منجر به کاهش اکسیژن خون و خستگی می‌شود.

خستگی فقط در قالب کم‌آوردن نفس بروز پیدا نمی‌کند. نوجوانانی که با فعالیت بدنی به‌سرعت خسته می‌شوند، قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزانه نخواهند بود. یکی دیگر از علائم شایع بیماری قلبی در جوانان، تورم در اندام‌های ران، ساق و مچ پا است. از آنجایی که قلب در پمپاژ خون دچار مشکل شده، مایعات مختلف در اندام تحتانی بدن جمع می‌شوند. تجمع مایعات حتی ممکن است در حفره شکمی و ریه‌ها رخ بدهد که به‌صورت سرفه، تنگی نفس و خس‌خس سینه بروز می‌یابد. خروپف و تنفس دشوار در خواب، از علائم رایج بیماری قلب هستند.

داروهای بیماران قلبی در ایران، اولین تجویز پزشک برای بهبودی

بیماری قلبی جزو عوارض شایع سبک زندگی انسان مدرن است که می‌تواند آثار مرگباری بر جای بگذارد. ناراحتی‌های قلب و عروق با علائم رایجی بروز پیدا می‌کنند. شناخت و تشخیص سریع این علائم منجر به پیشگیری از وخامت شرایط می‌شود. در این نوشته سعی کردیم به سؤال «شایع ترین نشانه های بیماری قلبی چیست؟» پاسخ دهیم. هرکدام از نشانه‌های ذکرشده باید با مراجعه به پزشک متخصص در میان گذاشته شوند.

به‌یاد داشته باشید استفاده از هرگونه داروی قلب و عروق باید با تجویز و تشخیص پزشک انجام شود.

کد خبر 631616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.