با نوجوان لجباز چه کنیم؟

آیا می‌دانستید یکی از دلایل پرخاشگری و لجبازی در نوجوانان، تغییرات هورمونی است؟ نوجوانان در سن حساسی قرار دارند. والدین نیز نگران هستند و آگاهی ندارند که باید با پرخاشگری و لجبازی فرزندانشان چگونه برخورد کنند.

در این مقاله، قرار است به سوال پرتکرار شما درباره اینکه «با نوجوان لجباز چه کنیم؟» پاسخ مناسبی دهیم. در این مطلب، 8 راهکار برای شما درنظر گرفتیم تا در مواقع لجبازی نوجوانان از این راه‌حل‌ها استفاده کنید. اگر شما نیز دغدغه نوجوانان و چگونگی برخورد با لجبازی آن‌ها را دارید، خواندن ادامه این متن را از دست ندهید. به شما قول می‌دهیم تا پایان این مقاله، راه‌حل‌های مناسبی را برای واکنش‌های نوجوانان خود بیاموزید.

با لجبازی نوجوان چه کنیم؟ رفتار او را درک کنید

والدین، دلسوز فرزندان خود هستند. اگر سوال شما نیز این است که «با نوجوان لجباز چه کنیم؟» پیشنهاد ما درک کردن نوجوانان خواهد بود. سن نوجوانی، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقاطع سنی فرزندان محسوب می‌شود که نیاز به درک بالایی دارد. اشتباه‌ترین رفتار شما در مواجهه با لجبازی فرزندان، متقاعد کردن نوجوان است. سعی کنید از نصیحت کردن فرزند خود جلوگیری و به‌جای آن با او دوستانه رفتار کنید. هیچ رفتاری مانند رفتار دوستانه و همدلانه در دل نوجوان جای نمی‌گیرد و او را منعطف نمی‌کند. اجازه بدهید فرزندتان خودش تصمیم بگیرد و شما صرفاً او را راهنمایی کنید.

توصیه ما به شما برای کاهش لجبازی نوجوانان، خرید کتاب‌های جذاب و مفید خواهد بود. در بازار، انواع کتاب برای نوجوانان موجود است که با روحیه و خلق‌وخوی آن‌ها تناسب دارد. خواندن کتاب به نوجوانان شما کمک می‌کند که با دنیاهای دیگر آشنا شوند و برای مشکلات مشابه خود در کتاب‌ها راه‌حل پیدا کنند.

سرزنش نکردن فرزند؛ یکی از اصول رفتار با نوجوان 12 ساله

دوران نوجوانی خود را به یاد بیاورید؛ دوست داشتید برای هر اشتباه کوچک و بزرگی والدینتان شما را سرزنش کنند؟ هیچ نوجوانی از سرزنش شدن خوشش نمی‌آید. بهترین پاسخ به سوال «با نوجوان لجباز چه کنیم؟» این است که دست از سرزنش کردن فرزند خود بردارید. همیشه طعنه زدن نتیجه عکس دارد و اثر مخربی روی کودکان می‌گذارد.

به‌جای سرزنش کردن، با کودک خود دوستانه رفتار کنید و نظرتان را به او بگویید تا متوجه اشتباه خود شود. در کنار نوجوان بودن، بهتر از روبه‌روی او قرار گرفتن است. به‌جای کنایه زدن به نوجوان، به‌عنوان تشویق برای او کتاب‌های عاشقانه های کلاسیک بخرید تا از خواندن آن لذت ببرد.

با دختر لجباز چگونه رفتار کنیم؟ به او گیر ندهید

استفاده از جملات «کجا بودی؟ چرا دیر اومدی؟ برای چی رفتی؟ کی می‌آی؟ چرا می‌ری؟ کی برمی‌گردی؟ چرا اجازه نگرفتی؟» برای نوجوان دختر یا پسر اشتباه محض است. شما به‌عنوان پدر و مادر باید در کنار نوجوان خود باشید. چیزهای کوچک و بی‌اهمیت را بیخودی بزرگ نکنید. نوجوانان از کنترل شدن بیزارند. بهترین پیشنهاد برای پاسخ به سوال «با نوجوان لجباز چه کنیم؟» آزاد گذاشتن نوجوان با تعیین برخی از خط قرمزها و شرایط ویژه است. لطفاً بگذارید کودکان تجربه کنند، در کنار تجربه و اشتباه‌ها قطعاً می‌آموزند. استقلال نوجوان در بزرگسالی، در گروی گیر ندادن‌های الکی و تجربه برخی از کارها با تعیین خط قرمز خواهد بود.

با نوجوان لجباز چه کنیم؟

استفاده نکردن از جملات دستوری؛ نحوه برخورد با نوجوان 16 ساله

آیا شما دوست دارید کسی با لحن دستوری شما را موردخطاب قرار دهد و با شما صحبت کند؟ آیا شما به‌عنوان والد تمایل دارید که کسی به شما دستور دهد؟ پس چه انتظاری از نوجوان خود دارید؟ وقتی با نوجوان با لحن دستوری صحبت کنید، او نیز در مقابل شما جبهه می‌گیرد و صدایش را بلند می‌کند. نوجوانان در شرایط سنی حساسی قرار دارند و با کوچک‌ترین جمله دستوری یا حرف ناخوشایندی به آن‌ها برمی‌خورد. اگر در ابتدای جمله‌های دستوری از کلمه‌هایی ازجمله «لطفاً، اگه ممکنه، اگه امکان داره، اگه تونستی، اگه اشکالی نداره» استفاده کنید، نتایج بهتری می‌گیرید. همچنین آرامش خاطر هر دو طرف حفظ می‌شود.

با نوجوان لجباز چگونه رفتار کنیم؟ کارهای خوب او را تشویق کنید

هر نوجوانی در کنار کارهای اشتباه، قطعاً کارهای درستی نیز انجام می‌دهد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که نوجوان را به‌جای سرزنش و تنبیه، تشویق کنید. کارهای کوچکی را به فرزندتان بسپارید و بعد از انجام آن، او را تشویق کنید. یکی از بهترین راهکارهای تشویق فرزندان، خرید کتاب‌های مفید و موثر برای اوست.

شوخ و همدل بودن؛ یکی از انواع رفتار با نوجوان 15 ساله

چه اشکالی دارد گاهی اوقات به‌جای سرزنش کردن، با لحن شوخ و همدلانه‌ای با فرزند خود برخورد کنید؟ اگر واقعاً پای مسئله مهمی در میان نیست، با شوخ‌طبعی و مهربانی به نوجوان پاسخ دهید. اخم نکنید، با لبخندی اشتباه کودک را به او گوشزد کنید. با صدای بلند اشتباه فرزندتان را به روی او نیاورید که در روحیه نوجوانان تاثیر دارد. توصیه و نصیحت برای هیچ نوجوانی کارساز نیست. همدلانه و با لبخند با فرزند خود برخورد کنید. نوجوانان آنقدر باهوش و با درک هستند که روی شما را زمین نیاندازند.

با نوجوان لجباز چه کنیم؟

در برخورد با نوجوان لجباز، خونسرد باشید

با نوجوان لجباز چه کنیم؟ حتماً در مقابل واکنش‌های او خونسرد باشید. گاهی اوقات ممکن است نوجوان لجباز با داد و فریاد شما را عصبانی کند. به‌هیچ‌عنوان به‌خاطر داد و فریاد نوجوان عصبانی نباشید و خونسردی خود را حفظ کنید. هیچ‌وقت میدان را خالی نکنید تا فرزند شما فکر کند که پیروز این جنجال شده است. بر اوضاع خود مسلط باشید، قبل از اینکه نوجوان شما بر اوضاع مسلط شود. نفس عمیقی بکشید و کمتر عصبانی شوید. هرچه بیشتر واکنش نشان دهید، تاثیر کمتری روی فرزند خود می‌گذارید. اگر به‌شدت عصبانی هستید، صحبت کردن را به زمان دیگری موکول کنید.

خرید کتاب‌های موثر برای کاهش لجبازی نوجوانان دختر و پسر

اگر به‌دنبال کتاب رفتار با نوجوان دختر هستید، پیشنهاد ما به شما خرید کتاب «رفتارهای خوب» خواهد بود. همچنین بهترین کتاب رفتار با نوجوان پسر و دختر کتاب‌های «احساسات دایناسوری» و «ماجراهای من و اژدها» هستند. برای خریدن این سه کتاب سودمند و سایر کتاب‌های مرتبط با کودک و نوجوان می‌توانید به سایت بادبادک مراجعه کنید.

خرید کتاب‌های مفید برای جلوگیری از لجبازی نوجوانان در سایت بادبادک

در این مقاله، شما را با انواع راهکارها برای جلوگیری و کاهش لجبازی فرزندان آشنا کردیم. سوال بسیاری از شما والدین این است که «با نوجوان لجباز چه کنیم؟» نوجوانان در سن حساسی هستند و بسیار زودرنج و پرخاشگرند. شما به‌عنوان والدین، بهتر است با خونسردی و مهربانی با فرزندان خود رفتار کنید. خواندن کتاب به فرزندان شما کمک شایانی برای کمتر شدن لجبازی آن‌ها می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های مناسبی را برای نوجوانان خود خریداری کنید تا با خواندن آن‌ها رفتارشان متعادل‌تر شود.

سایت خرید کتاب کودک و نوجوان بادبادک به نشانی badbaddak.ir، بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان را برای شما گردآوری کرده است. شما می‌توانید برای خرید اینترنتی کتاب به سایت بادبادک مراجعه کنید. همچنین برای دریافت مشاوره و صحبت با کارشناسان بادبادک، با شماره تلفن 09016788666 تماس بگیرید.

کد خبر 631606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.