«حقایق نهان، دروغ‌های عیان» را باید به خاطر سپرد

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: دوگانگی ترجیح عیان و نهان مورد اشاره در کتاب یک تضاد است. به بیان ساده هرجایی‌که بین تطابق نداشتن ترجیحات نهان و عیان درماندید، شما دچار تحریف ترجیح شده‌اید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ژیان‌پور، در نشست نقد و بررسی کتاب «حقایق نهان دروغ‌های عیان»، نوشته تیمور کوران در رویداد جمع‌خوانی کتاب‌های حوزه مطالعات شهر، اظهار کرد: کتاب، روایت را با زبانی ساده بیان می‌کند و دارای خطا و اشتباهاتی است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم دیگران کتاب را بخوانند و آن را نقد یا از آن تعریف کنند، تصریح کرد: رفتارهای ترافیکی سفر خیلی پیچیده است و شما نمی‌توانید خیلی راحت و دستوری در این زمینه عمل کنید.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان افزود: باید تمرین کنیم این کتاب را بخوانیم و برای همیشه در تمام لحظات زندگی آن را به یاد بسپاریم. امروزه به‌طورمرتب در زندگی در موارد مختلف چیزهایی را پنهان و بخشی را نهان و آشکار می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اسم نظریه تیمور کوران مدل دوگانه تحریف ترجیحاتی است. کتاب فضاها و مفهومی نسبت به خود سانسوری و دورویی می‌سازد؛ حتی با فکت‌هایی که می‌آورد تعارض دارد. به‌عنوان نمونه زمانی که نویسنده درباره اروپای شرقی و دنیای کمونیستی صحبت می‌کند قسمتی از این بخش ترجیحاتی و شخصی است که این به طور کامل اشتباه است، چرا که هیچ چیزی مطلق و شخصی وجود ندارد.

ژیان‌پور تاکید کرد: انسان‌ها با تصور دیگران زندگی می‌کنند؛ درواقع چهارچوب ذهنی آن‌ها پس از سه سالگی شکل می‌گیرد و بعد از اینکه دیگران در جهان ذهن ما وارد می‌شوند، انگار قصد دارند کلک انسان‌ها را بکنند.

وی گفت: نویسنده کتاب تعدادی مثال و نمونه در کتاب آورده که در جامعه ترکیه مطالعه شده است. این موارد در مورد پنهان‌سازی دین و تظاهر مذهبی است که اهالی آن کشور استفاده می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به امضای قرارداد سیاسی بین کشورها، اظهار کرد: زمانی که توافق برجام امضا شد، هر اتفاقی رخ می‌داد طرفین قرارداد دروغ می‌گفتند؛ این عرف سیاسی است و لازم نیست همه آنچه که آنجا نوشته‌اند برای همه مردم توضیح دهند.

واقعیتی به نام تحریف ترجیح

وی تاکید کرد: دوگانگی ترجیح عیان و نهان مورد اشاره در کتاب، یک تضاد است؛ به بیان ساده هر جایی که بین تطابق نداشتن ترجیحات نهان و عیان درماندید، شما دچار تحریف ترجیح شده‌اید.

ژیان‌پور خاطرنشان کرد: هر رفتاری که انجام می‌دهیم به چند موضوع فکر می‌کنیم؛ نخست اینکه این اقدام چقدر ارزشمند است، دوم اینکه تحریف آن چه اهمیتی دارد و سومین مورد اینکه، زمانی که تحریف شد جامعه چه مزیت‌ها و تنبیه‌هایی در نظر می‌گیرد.

وی افزود: زمانی که خیلی چیزها را ارزشمند بدانید از این‌که اظهارنظر صادقانه داشته باشید رضایت بیشتری خواهید داشت و این یک شاخص مهم برای شما است. مهم‌ترین عناصری که در سطح زندگی روزمره با آن روبه‌رو هستید در کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین نکته از تحریف ترجیحات پیامدهای آن است که باعث ناراحتی‌های مستمر می‌شود، اظهار کرد: از این که ترجیحاتی را بیان نمی‌کنیم و همچنین آن‌چه را خلافش عمل می‌کنیم این باعث ناراحتی ما می‌شود که به شکل مشکلات روانی و جسمانی خودش نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: با خواندن این کتاب و کتاب‌های مشابه، به جای اینکه آرام شویم و به دنبال سوال‌هایی در مقاطع بغرنج باشیم، به نظر باید با پرسش‌های بنیادی‌تر به وضعیت‌های عمومی‌تری فکر کنیم.

به گزارش ایمنا، کتاب حقایق نهان، دروغ‌های عیان نوشتهٔ تیمور کوران و ترجمه سیدحامد بهشتی است. این مجموعه برای کسانی که دوست دارند حوادث و رویدادهای سیاسی و اقتصادی را پیش‌بینی و رویدادهای آینده را حدس بزنند و از آن در تحلیل‌ها و رفتارهای خود استفاده کنند، مفید است.

تیمور کوران، دانشمند ترکیه‌ای-آمریکایی در این کتاب تلاش می‌کند با بهره‌گیری از رویکردی میان‌رشته‌ای و با استفاده از دانش برآمده از روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی دریابد چه انگیزه‌ها و مشوق‌هایی موجب می‌شوند افراد ترجیحات‌شان را در بسیاری از موارد نادرست یا حتی وارونه، بازنمایی کنند و از آن مهم‌تر اثر چنین عملی بر شکل‌گیری، ماندگاری و سقوط ناگهانی ساختارهای کلان اجتماعی و سیاسی چیست.

انتشارات روزنه این کتاب را منتشر کرده است.

کد خبر 631314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.