گمنامی مسجد جامع اصفهان در بین گردشگران داخلی

سرپرست مسجد جامع اصفهان گفت: این مکان در بین عموم مردم گمنام است، درصورتی‌که گردشگران خارجی با اطلاع کامل و مشتاقانه به این مکان مقدس می‌آیند و از دیدن آن لذت می‌برند.

عبدالرضا کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از قدیمی‌ترین مراکز سکونتگاهی شهر تاریخی اصفهان، میدان امام علی (ع) و محلات مسکونی و اقامتی حاشیه آن است.

وی افزود: این مسجد به نحو مطلوب معرفی نشده و این موضوع باعث شده است که گاهی شاهد آسیب‌هایی به مسجد باشیم. اجرای طرح‌های عمرانی در اطراف این سازه مذهبی و تاریخی، باعث آسیب به این مسجد می‌شود.

سرپرست مسجد جامع اصفهان تصریح کرد: اصفهان در دوره‌های مختلف، از کانون‌های مهم سیاسی، اجتماعی، علمی و مذهبی بوده و همین امر باعث شده است به دنبال هر رخداد و تغییر سیاسی، مذهبی و اجتماعی، تغییراتی را در مسجد جامع شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه این بنا در سال ۱۵۶ هجری قمری در دوران خلفای عباسی احداث شده است، افزود: این مسجد مجموعه‌ای کم‌نظیر از تلفیق هنر و معماری از دوران خلفای عباسی، آل‌بویه، سلجوقیان، ایلخانان مغول، آل‌مظفریان، تیموریان، صفویه، افغان‌ها، زندیه و قاجاریه است.

کارگر این مسجد را دایره‌المعارف هنر و معماری است با قدمت ۱۳۰۰ سال دانست و گفت: این بنا در واقع موزه معماری و موزه خوشنویسی ایران است، به‌عنوان نمونهخط کوفی با قدمت هزار سال قبل و خط‌ها و نقش‌هایی از دوره مظفریان در آن نقش بسته است.

وی با بیان اینکه امروزه تمام مراسم دینی و مناسبتی در مسجد جامع برگزار می‌شود. گفت: گردشگران می‌توانند از فضاهای مختلف این مسجد در فصل زمستان از ساعت ۹ تا ۱۱ و ۱۳:۳۰ تا ۱۶ دیدن کنند اما اگر در غیر از این ساعت‌ها مراجعه کنند فقط صحن حیاط را می‌بینند. گنبدخانه، محراب اولجایتو، شبستان‌ها و دیگر فضاها را تنها در همان ساعت‌های خاص اعلام شده می‌توان دید.

سرپرست مسجد جامع اصفهان با اشاره به اینکه این بنا پانزدهم دی‌ماه ۱۳۱۰ هجری شمسی به شماره ۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اظهار کرد: سال ۲۰۱۲ میلادی در سی‌وششمین اجلاس جهانی یونسکو که در روسیه برگزار شد، مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان با شماره ۱۳۹۷ در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه اکنون مرمت‌های خوبی در مسجد جامع اصفهان در حال انجام است، ادامه داد: این مرمت هم در قسمت بیرونی و هم در بخش داخلی است. شماری از آجرهای بنا پوسیده است و امکان نفوذ آب باران و نم به لایه زیرین وجود دارد، بنابراین مرمت با دقت ضروری است.

کارگر تاکید کرد: مرمت بنا زیر نظر استادان دانشگاه هنر اصفهان انجام می‌شود. گنبد مسجد بسیار حساس است و باید کارهای مرمتی با احتیاط و دقت بیشتری انجام شود. در واقع نمی‌توان آجری را برداشت و آجر دیگری گذاشت بلکه باید همان آجر را استحکام‌بخشی کرد.

وی یکی از مشکلات محدوده مسجد جامع تاریخی اصفهان را نبود سرویس بهداشتی در محوطه میدان پیرامون آن برشمرد و گفت: احداث سرویس بهداشتی در نقاط مختلف سبزه میدان به دلیل وجود بازار و جمعیت زیاد مردم ضروری است.

سرپرست مسجد جامع اصفهان در ادامه با اشاره به بازدید گردشگران از این مکان تاریخی و کم‌نظیر اظهار کرد: با همه‌گیری کرونا گردشگران چندانی به این مکان مراجعه نکرده‌اند اما در سال ۹۸، ۱۷ هزار گردشگر ایرانی و ۵۱ هزار گردشگر خارجی از مسجد جامع دیدن کردند.

وی تاکید کرد: مسجد جامع در بین عموم مردم گمنام است و این در حالی است که توریست‌ها با اطلاع کامل و مشتاقانه به این مکان مقدس می‌آیند و از دیدن آن لذت می‌برند.

کد خبر 631278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.