نیازمند مطالعات جامع در خصوص حفاظت از مسجد امام اصفهان هستیم

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از لزوم انجام مطالعات جامع در خصوص حفاظت از مجموعه عظیم تاریخی مسجد امام(ره) خبر داد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، علیرضا ایزدی در حاشیه دومین نشست کمیته بررسی وضعیت مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) اصفهان اظهار کرد: مباحث اعضای کمیته که با حضور جمعی از پیشکسوتان و مدیران اداره‌کل انجام شد حول دو محور بررسی سازه اصلی بنای مسجد و گنبد و تزئینات آن شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اعضای این کمیته اعتقاد داشتند در خصوص حفاظت از این مسجد عظیم تاریخی با نزدیک به ۱۶ هزار مترمربع مساحت، نیازمند همکاری مشترک اساتید دانشگاه و اساتید مرمتگر سنتی هستیم.

رئیس کمیته بررسی وضعیت مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان تصریح کرد: اعضای این کمیته به‌اتفاق آرا معتقدند با توجه به اینکه از آخرین کار علمی بزرگ روی این مسجد تاریخی بیش از ۵۰ سال می‌گذرد، باید مطالعات جامعی در خصوص حفاظت از این مسجد به‌ویژه گنبد آن و وضعیت آب‌های زیرزمینی پیرامون مجموعه میدان و مسجد، چگونگی نفوذ رطوبت به بخش‌های مختلف مسجد و همچنین مسئله فرونشست انجام شود.

وی تصریح کرد: اعضای کمیته مباحث علمی را در سه حوزه بررسی معماری مسجد، بررسی وضعیت سازه به‌ویژه در بخش بنای گنبدخانه و سازه گنبد و سپس تزئینات گنبد تقسیم‌بندی و مباحث را بر این سه حوزه متمرکز کرده‌اند.

ایزدی تأکید کرد: اعضای این کمیته در بازدید از گنبد عظیم مسجد امام (ره) که برای دومین مرتبه از نمای بیرونی گنبد و بخش دوپوش (فضای درونی بین دو گنبد اصلی) انجام دادند، بر لزوم بررسی دقیق سازه گنبد و تمرکز روی بعضی آسیب‌های موجود و همچنین دیوارهای گنبد در بخش دوپوش بر مرمت و استحکام‌بخشی با کمترین دخل و تصرف تأکید کردند.

کد خبر 627531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.