ویژگی زیرسویه‌های جدید کرونا چیست؟+ علائم BQ1 و XBB

زیرسویه‌های جدید کرونا بیشتر باعث بروز علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و دل‌درد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر دنیا در حال کاهش پیدا کردن بود، زیرسویه‌های جدید امیکرون با نام‌های BQ1 و XBB شیوع پیدا کرد. این زیرسویه‌ها دارای علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و دل‌درد است و بیشتر سالمندان، بیماران پیوندی، سرطانی و دارای نقص ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود که این گروه از افراد آسیب‌پذیر جامعه دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت کنند.

زیرسویه جدید امیکرون BQ1 چیست؟

زیرسویه BQ1 نوع جهش‌یافته زیرسویه BA.5 است که در آن اسپایک ویروس دچار تغییر شده است. هنوز اطلاعاتی از شدت بیماری‌زایی یا میزان فرار این زیرسویه از سیستم‌ایمنی موجود نیست، اما سرعت بالای شیوع این زیرسویه نشان از قدرت سرایت بالاتر آن دارد و نیاز است رفتار این ویروس در نظر بگیرد. طبق مطالعات، اگرچه ممکن است کارآیی واکسن‌ها نسبت به ابتلا به این زیرسویه کمی کاهش یافته باشد، اما همچنان در برابر بیماری شدید و همچنین پیشگیری از مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا بسیار موثر است.

زیرسویه جدید امیکرون XBB چیست؟

زیرسویه XBB ترکیبی از دو زیرسویه BA.210.1 و BA.2.75 امیکرون است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، شدت بیماری ناشی از زیرسویه XBB افزایش نداشته است، اما احتمال عفونت مجدد با این زیرسویه نسبت به دیگر سویه‌ها بیشتر است. به عبارت دیگر، با یک بار ابتلا به این زیرسویه، احتمال ابتلای مجدد به آن همچنان وجود دارد. علائم این زیرسویه شامل اسهال و استفراغ، تب و لرز، بدن درد و گرفتگی عضلات، اختلال در حس بویایی و چشایی، تنگی نفس و احساس کلافگی می‌شود.

مدت زمان قرنطینه زیرسویه جدید امیکرون چقدر است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که حداکثر مدت زمان قرنطینه مورد نیاز برای زیرسویه‌های XBB و BQ.1 پنج روز است و این دو زیرسویه حداقل تا پنج روز قابل انتقال هستند.

کد خبر 630957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.