بهبود حمل‌ونقل شهری با پیاده‌سازی رویکردهای حمایتی

خلاقیت و حمایت در حوزه حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین رویکردهای شهری برای رونق آن به‌شمار می‌رود که منجر به کاهش هزینه عبور و مرور برای شهروندان و سهولت در تردد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتشار ویروس کرونا با پیشرفت‌های بسیاری در بخش حمل‌ونقل عمومی همراه بود، چراکه شهرنشینان به منظور اتخاذ تردد سبز گرایش بیشتری به عبور و مرور از طریق خودروهای عمومی پیدا کرده‌اند. امروزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی به شکل‌های مختلفی نظیر اتوبوس‌های عمومی، متروها، ترامواها، خودروها و دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی اشتراکی نسبت به گذشته از رواج بسیاری یافته است و همین امر به کاهش ترافیک، انتشار گازهای آلاینده و به حداقل رسیدن هزینه تردد توسط مسافران منجر شده است، ضمن این‌که در تسهیل تردد در داخل شهرها نقش مهمی ایفا کرده است. بدون شک، هرچه مدیران بیشتر زمینه را برای ارائه ایده‌های شهروندان در مورد حمل‌ونقل فراهم آورند، بهتر خواهند توانست از نگرش‌های آن‌ها برای بهبود عبور و مرور عمومی و طراحی بهتر زیرساخت‌های مربوطه بهره بگیرند.

بهبود حمل‌ونقل شهری با پیاده‌سازی رویکردهای حمایتی

تاکنون در شهرهای مختلف جهان ابتکارات بسیاری به منظور ترویج تردد سبز، به‌ویژه تشویق مردم به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه عمومی پیاده شده است که پیامدهای مثبت زیادی را به‌ویژه در کارآفرینی حمل‌ونقل به دنبال داشته است. به عنوان مثال، اعمال تعرفه‌های مختلف برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بعضی از شهرهای جهان و کاهش هزینه‌های تردد از طریق آن‌ها، بسیاری از مردم را به عبور و مرور از طریق آن‌ها سوق داده است. علاوه بر این، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان و در پی انتشار ویروس کرونا، به گسترش خیابان‌هایی با سرعت پایین و حتی خیابان‌های بدون خودرو پرداخته‌اند که در مورد اول، امکان رفت و آمد دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در کنار سایر خودروها با ایمنی بیشتر فراهم آمده است و در مورد دوم، ممنوعیت تردد وسایل نقلیه موتوری در بعضی از معابر، افراد بیشتری را به عبور و مرور سبز سوق داده است. همه این اتفاقات مثبت، رقابت میان کمپانی‌های تولیدکننده وسایل نقلیه را داغ‌تر کرده است و آن‌ها را به تولید انواع خودروها، دوچرخه‌ها و اسکوترهای پیشرفته، الکتریکی و با ایمنی بالاتر تشویق کرده است و اقتصاد آن‌ها را با رونق قابل‌توجهی مواجه کرده است.

با این حال، همچنان نیاز است مدیران شهری تدابیری به‌کار گیرند که کارآفرینی حمل‌ونقل را در شهرها بهبود بخشد و پیامدهای مثبت بیشتری را بر اقتصاد به جا گذارد. در ادامه به معرفی سه راز مهم برای رونق کارآفرینی حمل‌ونقل در شهرها پرداخته می‌شود که می‌تواند به بهبود عبور و مرور و تبعات مثبت ناشی از آن منجر شود.

بهبود حمل‌ونقل شهری با پیاده‌سازی رویکردهای حمایتی

مدیران نباید از ورود وسایل نقلیه جدید پیشگیری کنند

پیدایش اسکوترهای برقی اشتراکی به حدود پنج سال پیش بازمی‌گردد که در آن زمان، مدیران در شهرهای کالیفرنیایی آمریکا مانند سان‌فرانسیسکو و وست هالیوود همچنین وینستون-سیلم در کارولینای شمالی ورود این میکروموبیلیتی‌ها را به شهرهای خود ممنوع کردند و زمان زیادی گذشت تا مجوز استفاده از آن‌ها توسط مدیران صادر شد. امروزه اسکوترهای الکتریکی اشتراکی در اغلب شهرهای آمریکایی از محبوبیت بسیاری میان مردم برخوردار است و مدیرانی که پیش از این با تردد از طریق این وسیله‌ها به شدت مخالف بودند، اکنون با اشتیاق تمام مردم را به تردد به وسیله آن‌ها سوق می‌دهند.

در آن بازه زمانی که تردد از طریق اسکوترهای الکتریکی اشتراکی ممنوع بود، مردم برای استفاده از آن‌ها و کمپانی‌ها در زمینه فروش این میکروموبیلیتی‌ها فرصت زیادی را از دست دادند. این در حالی بود که مدیران اوکلند در ایالت کالیفرنیا تصمیم گرفتند به منظور رهایی از هرج و مرج‌های ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه، بهره‌گیری از اسکوترهای برقی را میان مردم به‌طور گسترده ترویج دهند که این امر پیامدهای خوشایند بسیاری را به دنبال داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش حس برابری شهروندان به واسطه استفاده از وسایل نقلیه مشابه (اسکوترهای اشتراکی) اشاره کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسکوترهای الکتریکی اشتراکی نقش مهمی در کاهش ترافیک خودرویی ایفا می‌کند چرا که در به حداقل رساندن عبور و مرور از طریق خودروهایی خصوصی و عمومی مؤثر است، ضمن این‌که می‌تواند به کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد منجر شود و مهم‌تر این‌که هزینه رفت و آمد را برای شهروندان به حداقل برساند.

بهبود حمل‌ونقل شهری با پیاده‌سازی رویکردهای حمایتی

تأثیر مشارکت مردم در بهبود حمل‌ونقل

مدیران موفق افرادی هستند که هرچه بیشتر به ارتباط با شهروندان می‌پردازند، به انتقادها و پیشنهادهای آن‌ها گوش می‌دهند و می‌کوشند تصمیم‌گیری‌های شهری، به‌ویژه در زمینه حمل‌ونقل را بر اساس ایده‌های آن‌ها اتخاذ کنند. در این میان، زمینه‌سازی طراحی زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای ارتباط با شهروندان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به پیاده‌سازی پروژه‌هایی شگفت‌انگیز برای تسهیل تردد منجر شود.

رویکرد "خیابان‌هایی با محدودیت سرعت" در اوکلند یکی از بهترین نمونه پروژه‌های پیاده شده در جهان به‌شمار می‌رود که در نتیجه توجه مدیران به بازخورد شهروندان در مورد تردد شهری شکل گرفت و به عنوان الگویی برای سایر شهرهای سراسر دنیا به منظور تغییر کاربری خیابان‌ها عمل کرد و ایمنی حمل‌ونقل را به دنبال داشت.

بهبود حمل‌ونقل شهری با پیاده‌سازی رویکردهای حمایتی

تجربه روش‌های خلاق تردد می‌تواند در بهبود وضعیت آن اثربخش باشد

رویکرد خیابان‌هایی با محدودیت سرعت اوکلند همچنین می‌تواند به عنوان نمونه‌ای موفق به منظور تجربه روش‌های جدید برای عبور و مرور عمل کند. در واقع، مدیران شهر با این اقدام، استراتژی جدیدی را مورد آزمایش قرار دادند و درس‌های زیادی از آن کسب کردند که به بهبود طراحی حمل‌ونقل شهر کمک زیادی کرد. البته بسیاری از برنامه‌ریزان شهری از سرمایه‌گذاری برای رویکردهای جدید خودداری می‌کنند زیرا از این‌که نتیجه این تجربه ناخوشایند باشد و به ضرر مالی منجر شود، هراس دارند. برای همین، بهتر است استراتژی‌های جدید را به تدریج و با صرف هزینه کم مورد آزمایش قرار داد و به‌طور مرتب بر اثربخشی آن‌ها نظارت کرد تا در صورت مثبت بودن تبعات به اجرای کامل این رویکردها پرداخت.

بهبود حمل‌ونقل شهری با پیاده‌سازی رویکردهای حمایتی

کد خبر 630374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.