سیگار کشیدن خطر بروز زوال حافظه را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افرادی که سیگار می‌کشند در معرض زوال حافظه در دوران میانسالی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیگار کشیدن نه تنها به سلامت ریه و قلب آسیب وارد می‌کند، بلکه احتمال از دست دادن حافظه و بروز زوال عقل را نیز در دوران میان‌سالی افزایش می‌دهد. گروهی از محققان دانشگاه ایالتی اوهایو به منظور بررسی تأثیر مصرف سیگار بر احتمال بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، معیارهای زوال شناختی ذهنی را برای سیگاری‌های کنونی، سیگاری‌های اخیر و افرادی که سال‌ها قبل سیگار را ترک کرده‌اند، بررسی کردند و بیش از ۱۳۶ هزار فرد ۴۵ ساله و بالاتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

حدود ۱۱ درصد افراد مورد بررسی در این مطالعه زوال شناختی را گزارش کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان شیوع بیماری زوال شناختی ذهنی در میان افراد سیگاری تقریباً ۱.۹ برابر افراد غیرسیگاری بود. درحالی‌که این میزان برای افرادی که کمتر از ۱۰ سال پیش سیگار را ترک کرده‌اند، ۱.۵ برابر افراد غیرسیگاری بود.

به گفته پژوهشگران، شیوع زوال‌شناختی ذهنی افرادی که بیش از یک دهه قبل از انجام این پژوهش سیگار را ترک کردند فقط اندکی بالاتر از افراد غیرسیگاری بود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ترک سیگار در مدت زمان طولانی‌تر مزایای بیشتری به دنبال خواهد داشت. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند که ترک سیگار در سن ۴۵ تا ۵۹ سال برای سلامت شناختی مفید است.

کد خبر 630183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.