تصمیم شهرداری دوبلین برای رفع شکاف جنسیتی در استخدامی‌ها

شهرداری دوبلین تصمیم گرفته است برای کاهش شکاف جنسیتی در حقوق و تصاحب شغل‌های این نهاد، در بخش‌هایی از این سازمان که از نظر سنتی مردانه به نظر می‌رسند، کارمند زن استخدام کند؛ این مشاغل شامل حرفه‌های فنی و آتش‌نشانی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرلندی با بیش از ۲۵۰ کارمند، داده‌های مربوط به شکاف دستمزد جنسیتی خود را بر اساس "قانون اطلاعات مربوط به شکاف دستمزد جنسیتی در سال ۲۰۲۱" منتشر کردند. در میان آنها شورای شهر دوبلین بود که برای آن میانه کم ( median) ۴.۸۳ درصد و شکاف متوسط حقوق ۵.۶۵ درصد گزارش شد.

دولت محلی دوبلین همچنین گزارش داد که دارای نیروی کار عمدتاً مرد (بیش از ۷۰ درصد) است که شامل کارمندان تمام وقت و نیمه وقت می‌شود. این گزارش یک «برداشت مقطعی» از دستمزد ساعتی کارکنان در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲ گرفته است.

قانون ۲۰۲۱ یک قانون ملی است که همه سازمان‌هایی با بیش از ۲۵۰ کارمند را موظف می‌کند تا داده‌های مربوط به این موضوع را در وب‌سایت‌های خود در دسترس عموم قرار دهند. علاوه بر این، ادارات همچنین ملزم به انتشار برنامه‌هایی در مورد چگونگی کاهش این تفاوت در آینده هستند.

با توجه به اینکه گزارش شکاف پرداخت جنسیتی یک رویداد سالانه است، مقامات دولتی و شهروندان می‌توانند دید دقیق و شفافی از سیاست‌ها و پیشرفت سازمان‌ها در این رابطه داشته باشند.

اگرچه شکاف شورای شهر دوبلین کمتر از میانگین ملی ایرلند یعنی حدود ۱۱ درصد است (طبق گزارش یورواستات از سال ۲۰۱۹)، مقامات می‌گویند که تنها حدود ۳۰ درصد از کل کارکنان شهرداری زن هستند.

رفع شکاف‌های جنسیتی در نهادهای دولتی ایرلند

این رقم تا حد زیادی در تمام"پنجک‌های" دستمزد مشابه است، به استثنای گروه پردرآمد که زنان تنها ۲۰.۱۵ درصد را تشکیل می‌دهند. بر اساس این گزارش، این نابرابری تا حد زیادی به این دلیل است که بسیاری از مشاغل شهرداری را نقش‌های عملیاتی اشغال می‌کنند که ۸۸ درصد از کارگران آن مرد هستند. این موارد شامل کارگران فنی‌کار و آتش نشانی می‌شود یعنی بیشتر مشاغلی که به طور سنتی مردانه در نظر گرفته می‌شوند.

برای کاهش شکاف، شورای شهر در نظر دارد کارگران زن بیشتری را برای نقش‌های سنتی مردانه از جمله امور فنی و آتش نشانی جذب کند. علاوه بر این، برنامه‌های شورا همچنین مزایای اجتماعی نظیر گزینه‌های کار و مرخصی انعطاف‌پذیر، از جمله مرخصی‌های مراقبتی، وقفه شغلی، مرخصی زایمان و فرزندخواندگی با حقوق، مرخصی والدین، طرح‌های سال کاری کوتاه‌تر و اشتراک کار را ارائه می‌کنند.

به غیر از شورای شهر، نهادهای دیگری مانند سازمان رادیو و تلویزیون ایرلند و اداره پست شکاف دستمزد جنسیتی خود را گزارش کردند. سازمان رادیو و تلویزیون یک شکاف میانه ۱۳.۰۳ درصدی را به نفع مردان گزارش کرد که با حذف موقعیت‌های اضافه کاری به ۶.۷۹ درصد کاهش یافت.

همچنین در این سازمان میانگین شکاف دستمزد جنسیتی ۱۱.۵۵ درصدی وجود دارد که در صورت حذف نقش‌های اضافه‌کاری به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. در عین حال، ۱۷ درصد شکاف به نفع زنان در میان کارکنان پاره وقت وجود داشت.

شرکت پست ایرلند با افزایش کارکنان زن از ۳۳ درصد به ۴۱ درصد در یک سال، برای دومین سال متوالی شکاف دستمزد جنسیتی صفر را گزارش کرد،. تنها تفاوت قابل‌توجه در خدمات پستی مربوط به نقش کارکنان عملیات دسته‌بندی، جمع‌آوری و تحویل پست است که در آن ۱۳ درصد زن در مقایسه با ۸۷ درصد مرد هستند.

کد خبر 629431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.