گاز نیروگاه‌های پراکنده قطع شد/نابود بودیم، نابودتر شدیم!

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان با بیان اینکه قطعی گاز نابودی نیروگاه‌های پراکنده را تسریع کرده است، گفت: این نیروگاه‌ها پیش از این نیز در ضرر بودند اما قطع گاز آب سردی بر آنها بود.

محمود پوربهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اعمال محدودیت مصرف گاز برای صنایع و نیروگاه‌ها، اظهار کرد: همه نیروگاه‌های تولید پراکنده ایران در حالت ورشکستگی قرار گرفته‌اند؛ علاوه بر قیمت بسیار کمی که دولت برای خرید برق این نیروگاه‌ها تعیین کرده است، مطالبات این نیروگاه‌ها نیز با یکسال تأخیر پرداخت می‌شود.

وی افزود: مسائل و مشکلات نیروگاه‌های پراکنده تاکنون به همه مقامات کشوری اعلام شده است. فعالان بخش خصوصی صنعت برق، هزینه‌های بسیاری برای راه اندازی نیروگاه‌ها می‌کنند اما دولت فقط به مدت پنج سال با آنها قرارداد خرید می‌بندد و در واقع عملاً این نیروگاه‌ها پس از پنج سال بلااستفاده می‌ماند.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان گفت: قراردادهای جدید وزارت نیرو حتی شامل کل مدت یکسال هم نبوده و دولت فقط تعهد خرید برق در سه ماه تابستان را می‌دهد. اکنون گاز ۲۷۰ نیروگاه در سطح ایران قطع شده است.

پوربهزاد اضافه کرد: آب و ضد یخ این دستگاه‌ها باید در سه ماه زمستان تخلیه شود تا با یخ زدگی مواجه نشویم. کارفرما نمی‌تواند در این مدت کارگان خود را اخراج کند و با وجود تعطیلی نیروگاه ناچار به پرداخت حقوق و دستمزد است. در واقع قطعی گاز نابودی نیروگاه‌های پراکنده را تسریع کرده است، نیروگاه‌های پراکنده پراکنده به دلیل مشکلات فراوان و تصمیمات نادرست وزارت نیرو نابود شدند و قطعی گاز آنها را نابودتر کرد.

وی تصریح کرد: نیروگاه‌های تولید پراکنده نمی‌توانند از سوخت جانبی استفاده کنند و سوخت آنها فقط گاز است. این در حالی است که شهرهای اطراف نیروگاه با کمبود برق مواجه بوده اما وزارت نیرو همچنان محدودیت مصرف گاز را با جدید اعمال می‌کند.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان گفت: پیش از این مابه‌التفاوت نرخ متر مکعب گاز نیروگاهی در پنج سال ابتدای فعالیت نیروگاه‌های پراکنده توسط وزارت نیرو پرداخت و نیروگاه‌ها برای هر مترمکعب گاز ۱۰ تومان پرداخت می‌کردند اما اکنون این هزینه نیز پرداخت نمی‌شود.

پوربهزاد با بیان اینکه در دوماه زمستان بیش از پنج میلیارد تومان به یک نیروگاه ۱۴ مگاواتی ضرر وارد می‌شود، اضافه کرد: این ضرر شامل تعطیلی تولید، نبوده و فقط هزینه حقوق کارگران و سایر هزینه‌های تعمیرات و نگهداری از تجهیزات نیروگاهی است. این نیروگاه‌ها پیش از این نیز در ضرر بودند اما قطع گاز آب سردی بر آنها بود.

وی تصریح کرد: تاکنون چندین بار درخواست فسخ قرارداد برای تعطیل کردن نیروگاه و فروش دستگاه‌ها به کشورهای همسایه برای وزارت نیرو ارسال شده اما با آن موافقت نمی‌شود.

کد خبر 629372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.