مقدار بار مجاز برای سفر با هواپیما

در سفر با هواپیما، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای میزان بار مجازی که مسافران می‌توانند با خود به داخل هواپیما ببرند، اعمال شده است. خطوط هوایی قوانینی را برای تعداد چمدان‌هایی که می‌توانید تحویل بگیرید و هزینه‌های احتمالی مرتبط تعیین می‌کنند.

میزان وزن و ارتفاع بارها حد مشخصی دارند و حمل برخی از وسایل ممنوع است. این قوانین می‌تواند با توجه به وضعیت پروازهای مکرر، کلاس پروازی شما، محصولی که قصد حمل آن را دارید و مسیری که در آن پرواز می‌کنید، متفاوت باشد. در این مقاله قصد داریم مقدار بار مجاز برای سفر با هواپیما را بررسی کنیم.

وزن و اندازه در پروازهای خارجی

بسته به ایرلاین، کلاس کابینی که در آن سفر می‌کنید( اکونومی، بیزنسی و فرست کلاس) و حتی اندازه هواپیما، این میزان می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان یک راهنمای کلی، چمدان دستی باید حداکثر ۵۶ سانتی‌متر طول، ۴۵ سانتی‌متر عرض و ۲۵ سانتی‌متر عمق داشته باشد. این ابعاد شامل چرخ‌ها، دستگیره‌ها، جیب‌های جانبی و غیره می‌شود. در کلاس اکونومی، چمدان که با خود داخل کابین می‌برید، یک عدد است و باید نهایتا ۷ تا ۸ کیلوگرم وزن داشته باشد. برخی از خطوط هوایی نیز محدودیت‌های سخت‌تری برای وزن اعمال می‌کنند که معمولاً از ۵ کیلوگرم شروع می‌شود. در پرواز اقتصادی، میزان وزن مجازی که کل بارهایتان می‌تواند داشته باشد نیز معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم است که البته این عدد برای پرواز به آمریکا به عدد ۴۶ کیلوگرم خواهد رسید. در پروازهای خارجی با بلیط کلاس بیزینس یا تجاری، شما مجاز هستید حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم (دو چمدان) بار با خودتان ببرید و این رقم در پروازهای خارجی با بلیط فرست کلاس به حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم (دو چمدان) می‌رسد. این بار نیز میزان بار مجاز برای ایالات متحده کمی متفاوت است و شما در دو کلاس تجاری و فرست، می‌توانید ۶۴ کیلوگرم بار با خودتان حمل کنید. تمام خطوط هوایی داخلی مانند ایران ایر، ماهان، کیش ایر، آسمان و غیره که سفرهای بین‌المللی را پوشش می‌دهند، از این قانون پیروی می‌کنند. ایران ایر برای مسافرانی که بلیط خود را از اروپا خریداری می‌کنند، ۱۰ کیلوگرم بار اضافه رایگان درنظر گرفته است.

وزن و اندازه در پروازهای داخلی

بیشتر خطوط هوایی داخلی مانند ماهان، ایران ایر، آسمان، آتا، کیش ایر، وارش، قشم ایر، کاسپین و غیره، از یک سری قوانین یکسان یا نزدیک به هم در پروازهای داخلی پیروی می‌کنند. به صورت کلی، حداکثر وزن مجاز بار دستی- باری که با خود به داخل کابین می‌برید- در پروازهای داخلی، بین ۵ تا ۷ کیلوگرم متغیر است. میزان کل بار نیز با توجه به نوع بلیط بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم است و تفاوتی با پروازهای خارجی ندارد. به طور مثال ایران ایر میزان یاد شده در بالا را برای پرواز داخلی و خارجی خود با توجه به اکونومی بودن یا بیزنسی بودن تعیین کرده است. البته هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای کودکان نیز ۱۰ کیلوگرم بار مجاز مشخص کرده است. به طور کل کودکانی که برای آن‌ها صندلی رزرو شده است بیشتر اوقات امکان داشتن 10 کیلوگرم بار و یک کالسکه یا کریر در ابعاد و وزن معمول و مجاز را دارند.

قوانین مربوط به اضافه بار

توجه داشته باشید که میزان بار مجاز در سفرهای برون مرزی، گاهی متفاوت خواهد شد و شما باید هنگام رزرو بلیط هواپیما، قوانین مربوط به اضافه بار ایرلاینی که وظیفه انتقال شما را برعهده دارد را مطالعه کرده باشید. مثلا بعضی از ایرلاین‌های مشهور اروپایی نیز حداکثر وزن بار کمتری برای مسافران در نظر می‌گیرند و این مقدار در تمام کلاس های پروازی تا ۲۳ کیلوگرم است. به طور مثال، ترکیش‌ایر میزان بار مجاز برای بلیط اکونومی را ۲۰ کیلوگرم و برای بیزنس و فرست تا ۳۰ کیلوگرم تعیین گرده است. حداکثر بار مجاز لوفت‌هانزا در بلیط اکونومی یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی و در پریمیوم اکونومی دو چمدان با مجموع ۲۳ کیلوگرم است. مسافران ناتوان و معلولان نیز می‌توانند علاوه بر بار مجاز، یک صندلی چرخدار معمولی (بدون باطری) با هر وسیله‌ی دیگری که برای حرکت به آن نیاز دارند را- حداکثر تا وزن ۲۰ کیلوگرم- با خود به همراه داشته باشند.
برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، لطفاً قبل از سفر با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید تا از میزان هزینه بار همراه با بلیط هواپیما خود کاملاً آگاه باشید. اگر از خطوط هوایی مختلف در طول سفر خود استفاده می‌کنید، مثلا برای سفر به فرانسه ابتدا با ماهان ایر به ترکیه می‌روید و سپس از آن‌جا با ترکیش ایر به مقصد پاریس رهسپار می‌شوید، باید وب‌سایت‌های هر دو ایرلاین را برای اطلاعات به‌روز در مورد کمک هزینه چمدان دستی بررسی کنید.

بیشتر شرکت‌های هواپیمایی، به ویژه در اروپا، هزینه بار را جدا از هزینه بلیط دریافت نمی‌کنند. ‌یعنی شما با بلیطی که خریده‌اید می‌توانید میزان مشخصی از بار را همراه خود به کابین ببرید. این بلیط‌ها برای سفرهای اقتصادی است و اگر لازم باشد بار بیشتری در پرواز همراه داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه جدا، تا جای ممکن بار ببرید. برای هزینه اضافی هم مقصد، وزن و تعداد بسته‌های باری تاثیرگذار است. گاهی اوقات شکل بسته‌بندی وسایل و ارتفاع و عرض آن نیز موجب دریافت هزینه اضافی‌تر خواهد شد. در ایران بیشتر خطوط هوایی در قوانین مربوط به اضافه بار نیز شبیه به هم عمل می‌کنند

مقدار بار مجاز برای سفر با هواپیما

قوانین بین‌المللی خاص

نهاد تنظیم استانداردهای هوانوردی سازمان ملل، دستورالعمل‌هایی را تعریف کرده است که بیشتر دولت‌ها در حال اتخاذ آن هستند. تمام چاقوها، اجسام تیز یا نسبتا خطرناک از هر نوع و با هر طولی، اعم از فلز یا مواد دیگر، و برخی از کالاهای ورزشی باید در چمدان‌های چک‌شده بسته‌بندی شوند. این وسایل را نمی‌توان در چمدانی که با خود به کابین می‌برید حمل کرد یا در جیب و کیفتان قرار داشته باشد. مایعات، ژل‌ها و خمیرها، کرم‌ها، نوشیدنی‌ها و پودرها مقررات امنیتی خاصی دارند. محدودیت‌های فعلی برای مواردی که ذکر شد در اکثر کشورها این است که باید در ظروف 100 میلی‌لیتری یا معادل آن، در یک کیسه پلاستیکی شفاف با ظرفیت حداکثر یک لیتر قرار گیرند.

در هنگام چک‌شدن بار، این کیسه‌های پلاستیکی باید جدا از سایر وسایل همراه ارائه شوند. داروها، شیر/غذاهای کودک، نیازهای غذایی خاص معاف هستند. البته اگر نیاز به استفاده از سرنگ‌های پزشکی در پرواز دارید- مانند انسولین- باید مدرک مستند نیاز پزشکی ارائه دهید و اطمینان حاصل کنید که مواد به طور حرفه‌ای بسته‌بندی و برچسب‌گذاری شده است. اگر این‌طور نباشد، احتمالاً دارو در غربالگری امنیتی حذف خواهد شد. توصیه می‌کنیم تمام دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل خود را در چمدان دستی خود نگه دارید. لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه ممکن است برای بررسی بیشتر نیاز به ارائه جداگانه در نقاط بازرسی امنیتی داشته باشند

کلام آخر

برای جلوگیری از هرگونه هشدار امنیتی، چمدان های خود را در ترمینال های فرودگاه یا اطراف آن بدون مراقبت رها نکنید. استفاده از قفل در چمدان های دستی یک عامل بازدارنده معقول در برابر سرقت است. سعی کنید تا جای ممکن بدون بار اضافی سفر کنید.

کد خبر 629319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.