تاثیر ویتامین C در پیشگیری از سرطان‌ها

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه ویتامینC موجب کاهش رادیکال‌های آزاد، اسیدهای چرب و ترکیبات متعدد می‌شود، گفت: رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها و مواد وراثتی حمله می‌کند و باعث جهش و سرطانی شدن آن‌ها می‌شود که ویتامینC می‌تواند این فرایند را کندتر کند.

فاطمه شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ویتامین‌ها به ترکیبات آلی گفته می‌شود که مورد نیاز بدن است و در متابولیسم ترکیبات مختلف نقش مهمی دارد، ویتامین‌ها برخلاف پروتئین‌ها، لیپیدها و کربوهیدرات‌ها انرژی‌زا نیستند، اما وجود آن‌ها برای رشد طبیعی و پیشگیری از بیماری‌ها لازم است.

وی ادامه داد: بیشتر حیوان‌ها مانند میمون، خوکچه هندی، ماهی‌ها و بلبل، قادر به سنتز اسید اسکوربیک در بدن هستند که این سنتز در کبد انجام می‌شود، اما در بدن انسان، ویتامین‌ها اغلب در بدن سنتز نمی‌شود، بلکه باید از طریق مواد غذایی تأمین شود، چراکه انسان به علت نداشتن آنزیم‌های ضروری به منابع غذایی متکی است.

کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: فرآورده‌های حیوانی، منابع غنی برای ویتامین C نیست و تنها جگر و شیر حاوی این ویتامین است.

وی اضافه کرد: غنی‌ترین منابع گیاهی برای ویتامین C شامل گل کلم، اسفناج، کیوی، پرتقال، توت فرنگی و جعفری بوده، اما ممکن است در گیاهان بسته به بخش‌های مختلف گیاه، مرحله رسیدن و فصل سال غلظت ویتامین C متفاوت باشد.

شفیعی افزود: از مهم‌ترین نقش‌های ویتامین C در عاج دندان، استخوان‌های دراز و بهبود جذب کلسیم و آهن است، متعادل نگه داشتن دمای بدن با جلوگیری از یخ‌زدگی پاها در محیط‌های سرد و جلوگیری از کم‌خونی را می‌توان از مزایای مصرف این ویتامین دانست.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از آترواسکلروز (ضخیم‌شدن و سفتی دیواره سرخرگ) نقش دیگر ویتامین C در بدن است که با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول و کاهش رسوب آن در رگ‌ها، انتقال گروه سولفات از سولفات اسید اسکوربیک به کلسترول و جلوگیری از رها شدن چربی‌ها از ذخایر چربی انجام می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه ویتامین C موجب کاهش رادیکال‌های آزاد اسیدهای چرب و ترکیبات متعدد می‌شود، گفت: رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها و مواد وراثتی حمله کرده و باعث جهش و سرطانی شدن آن می‌شود که ویتامین C می‌تواند این فرایند را کندتر کند.

کد خبر 629304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.