راهکارهای خانگی برای برطرف‌کردن سرفه‌های مزمن چیست؟

ترک سیگار، دوری‌کردن از مواد حساسیت‌زا و خودداری از مصرف مایعات سرد به بهبود سرفه‌های مزمن کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌هایی مانند آسم، سینوزیت، آلرژی فصلی، بازگشت غذا از مری به معده، تماس با دود سیگار، نوعی نقص ایمنی، وجود جسم خارجی در ریه و مصرف بعضی از داروها باعث بروز سرفه‌های طولانی مدت می‌شود. سرفه مزمن می‌تواند منجر به بروز استفراغ، افسردگی و شکستگی دنده‌ها شود. سرفه مزمن ممکن است با علائم دیگر مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد، گرفتگی صدا، خس‌خس سینه، تنگی نفس، سوزش سردل و در بعضی موارد نادر سرفه خونی همراه باشد.

گاهی اوقات بروز سرفه طبیعی است و باعث خارج شدن مواد و ترشحات از ریه می‌شود و خطر بروز عفونت را کاهش می‌دهد، اما سرفه‌ای که هفته‌ها باقی بماند ممکن است به دلیل آسم، عفونت، داروهای فشار خون، برونشیت مزمن یا ترشحات پشت حلق رخ داده باشد. توصیه می‌شود که در صورت ادامه‌داربودن سرفه به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود و روش‌های درمانی به موقع آغاز شوند.

متخصصان اعلام کرده‌اند که اگر درگیر سرفه مزمن شده‌اید از مواد حساسیت‌زا مانند عطر یا مواد پاک‌کننده شیمیایی دوری کنید. رایج‌ترین علت بروز برونشیت مزمن سیگار کشیدن است که باعث تحریک ریه‌ها می‌‎شود و سرفه را وخیم‌تر می‌کند. مصرف وعده‌های غذایی کوچک‌تر و بالا نگه داشتن سر هنگام خواب از بروز رفلاکس معده و سرفه‌های ناشی از آن پیشگیری می‌کند. همچنین توصیه شده است زمانی که درگیر سرفه هستید، از مصرف مایعات سرد و غذاهای سرخ شده خودداری کنید. علاوه بر این در صورت آلودگی هوا بینی خود را شست‌وشو دهید تا احتمال بروز سرفه کاهش پیدا کند.

کد خبر 629179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.