تهران و ریاض در مسیر تنش‌زدایی

دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن در حالی صورت گرفت که فضای بدبینی و سوءتفاهم همچنان بین ایران و عربستان سایه افکنده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «ایران و عربستان و یک دیدار تاریخی» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، آمده است: «نشست بغداد ۲ در اردن در حالی برگزار شد که نگاه‌ها نوعاً متوجه دیدار تاریخی وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در حاشیه این نشست بود.

در این نشست نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، رؤسای جمهور مصر و فرانسه، پادشاه اردن و نخست‌وزیر عراق شرکت داشتند و در آن وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی سیاست‌های ایران را در رابطه با مسائل منطقه و جهان تشریح کرد.

امیرعبداللهیان در این نشست با اشاره به سیاست‌های همگرایی منطقه‌ای ایران آمادگی کشور متبوع خود را برای از سرگیری روند مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱ در وین اعلام کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حاشیه این نشست با رئیس‌جمهور مصر، پادشاه اردن، نخست‌وزیر عراق و وزرای خارجه چند کشور عربی و نیز مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

اما آنچه که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد دیدار تاریخی امیرعبداللهیان با همتای سعودی خود، فیصل بن فرحان بود که در این دیدار وزیر خارجه عربستان آمادگی این کشور متبوع را برای از سرگیری روند مذاکرات ایران و عربستان در بغداد اعلام کرد.

مذاکرات عربستان و ایران از فروردین‌ماه سال گذشته به درخواست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق در بغداد آغاز شد و پنج دور مذاکره امنیتی چالشی میان هیئت‌های دو کشور برگزار شد.

اعتقاد دولتمردان عراق این است که بازخورد اختلافات ریاض و تهران به‌طور مستقیم جامعه عراق را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این جامعه را دچار دوقطبی خواهد ساخت.

قرار بود که مذاکرات از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی شود و پس از آن وزیران خارجه ایران و عربستان با یکدیگر در بغداد دیدار و یک بیانیه مشترک برای از سرگیری مناسبات تهران-ریاض منتشر کنند.

اما حوادث اخیر ایران و دخالت آشکار عربستان و رسانه‌های وابسته به رژیم آل‌سعود در تشویق اغتشاشگران به تخریب اموال عمومی به توقف مذاکرات بغداد منجر شد.

دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن در حالی صورت گرفت که فضای بدبینی و سوءتفاهم همچنان بین ایران و عربستان سایه افکنده است.

عربستان در طول هفت سالی که مناسبات تهران و ریاض قطع شده نقش تخریبی و تهاجمی نسبت به ایران و محور مقاومت از خود نشان داده است، در حالی که ایران بارها حسن نیت خود را برای حل مشکلات خود با عربستان ابراز داشته است.

با این حال دیدار تاریخی وزیران خارجه ایران و عربستان پس از هفت سال این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که دو کشور به سمت حل مشکلات اساسی خود گام برمی‌دارند.

اما تجربه نشان داده است که عربستان هرگز به صورتی عملی حسن نیت خود را نسبت به ایران از خود نشان نمی‌دهد، بلکه به شکل تاکتیکی با ایران وارد مذاکره شده است.

برای از سرگیری مناسبات ایران و عربستان، به‌طور قطع ریاض باید رفتار تهاجمی خود را تغییر دهد و به خاطر نقش تخریبی خود در حوادث اخیر، از ایران عذرخواهی کند.

همچنین عربستان به سرعت باید کمک‌های مالی خود را به شبکه‌های معاند و تروریستی از جمله ایران اینترنشنال قطع کند، در غیر این صورت دورنمای مناسبات تهران و ریاض همچنان تیره و تار خواهد ماند.

کد خبر 628630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.