ارومیه در ردیف ۸ شهر آلوده کشور/لزوم ایجاد شبکه‌ای از خطوط مترو در اصفهان

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لزوم ایجاد شبکه‌ای از خطوط مترو در شهر، فروشگاه‌های شهروند باید مناسب‌سازی شود، فقدان وجود برنامه‌ای مدون برای جریان پایدار زاینده‌رود، لزوم تقویت سرمایه‌گذاری شهری در بندرعباس، باغ غدیر کوچک در راه «سودان»، لزوم ورود استاندار اصفهان به معضل مازوت‌سوزی و ارومیه در ردیف ۸ شهر آلوده کشور را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

لزوم ایجاد شبکه‌ای از خطوط مترو در شهر

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: با بهره‌برداری از خط دو مترو، بخشی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل کلان‌شهر اصفهان کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که رفتارهای ترافیکی باید بهبود یابد، زیرا این موضوع حدود ۱۵ درصد در ترافیک شهر تأثیرگذار است؛ همچنین ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید توسعه یابد، افزود: می‌توان گفت که در حال حاضر مترو نداریم، زیرا در کلان‌شهرها باید خطوط مختلفی از این سیستم وجود داشته باشد که با دیگر سیستم‌های حمل‌ونقلی مرتبط باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش مدیریت شهری ششم بر این است که تا پایان این دوره خط دو متروی اصفهان را به بهره‌برداری برسانیم، اما این اقدام مستلزم تأمین بودجه مورد نیاز است، زیرا در حال حاضر هزینه قطار شهری بسیار سنگین است.

قربانی افزود: رینگ چهارم ترافیکی یا حلقه حفاظتی اصفهان یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است که باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

فروشگاه‌های شهروند باید مناسب‌سازی شود

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه فروشگاه‌های شهروند پایتخت باید برای افراد کم‌توان و سالمندان مناسب‌سازی شود، گفت: از مدیر عامل شرکت خدماتی کالای شهروند درخواست می‌کنم بسترهای لازم جهت تسهیل در ارائه خدمات ویژه به افراد کم‌توان جسمی و حرکتی، سالمندان و مادر و کودک در اولویت قرار گیرد و در راستای رعایت موارد زیست‌محیطی کیسه‌های پلاستیکی را حذف و ساک‌های پارچه‌ای را جایگزین کنند.

فقدان وجود برنامه‌ای مدون برای جریان پایدار زاینده‌رود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع آب گفت: نبود هماهنگی، هم‌فکری و وحدت در گفته، عمل و اقدام مسئله‌ای است که از آن آسیب می‌بینیم. هرکس به نوعی، راهی که فکر می‌کند صحیح است را پیگیری می‌کند. بزرگان باید کمک کنند، مسئولان و کسانی که در مدیریت عالی کشور حضور دارند و صحبت آن‌ها شنیده می‌شود باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

نورصالحی با بیان این‌که به ما ثابت شده است که هیچ برنامه مدون، زمان‌بندی شده و به اجماع رسیده‌ای برای برگشت جریان پایدار آب به زاینده‌رود وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حوزه آب شرب معتقدیم که باید صرفه‌جویی و فرهنگ مصرف را مورد توجه قرار دهیم، این حق مردم و اصفهان است که مصوبات ۲۰ سال پیش سفر رهبر معظم انقلاب به اصفهان پیگیری و اجرا شود. این در حالی است که شاهدیم پروژه‌هایی که هیچ مصوبه‌ای ندارد، بودجه ملی کسب می‌کند، اما مصوبه‌های پیرامون آب اصفهان که بودجه ملی دارد به عقب برمی‌گردد و اجرا نمی‌شود.

لزوم تقویت سرمایه‌گذاری شهری در بندرعباس

سیدمحمدرضا موسوی، رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: سرمایه‌گذاری شهری با هدف نیل به شکوفایی و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در شهرها ضرورت دارد و شناسایی فرصت‌ها و موانع سرمایه‌گذاری در شهرها لازمه تقویت سرمایه‌گذاری شهری است.

وی افزود: پیشرفت اقتصاد شهرها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق بر مبنای مطالعات هوشمندانه، طراحی طرح‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در شهر است؛ چراکه برای انجام بسیاری از امور در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانیم کمبودهای حوزه‌های مختلف را با جلب سرمایه‌گذار رفع کنیم.

باغ غدیر کوچک در راه «سودان»

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که یک فضای سبز ۴.۵ هکتاری در سودان احداث خواهد شد، گفت: این فضای سبز در اشل کوچک باغ غدیر خیابان علامه امینی سمت شمال شهر اصفهان احداث خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای موضوع محله‌محوری سال ۱۴۰۱، دو محله در هر یک از مناطق پانزده‌گانه انتخاب شد و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های محله‌محور بودجه تصویب شد که پیش‌بینی می‌شود تا بیش از ۷۵ درصد از آن محقق و پروژه‌های در سطح این محله‌ها اجرا شود. رفع گلوگاه‌های محلی، بهسازی زیرساخت‌ها و معابر محلات، از جمله پروژه‌های محله‌محوری در سطح محله‌های سی‌گانه شهر است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: تقاطع غیرهمسطح آیت‌الله غفاری با حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار، تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار در ورودی اصفهان با حدود ۸۵ میلیارد تومان اعتبار، پروژه احداث ادامه خیابان عاشق اصفهانی شرقی تا اتوبان فرودگاه برای رفع مشکل چندین ساله شهروندان، آزادسازی گلوگاه شهید مفتح در محله ارزنان و دارک و اجرای آسفالت در مناطق محروم به ارزش ۱۲ میلیارد تومان از جمله پروژه‌های در نظر گرفته شده برای رفع مشکلات مناطق کم‌برخوردار است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

نادرالاصلی تصریح کرد: برای ساماندهی میدان عروج (فلکه شش‌راه) نیز یک پروژه در نظر گرفته شده است که در مرحله اجرای آسفالت است.

لزوم ورود استاندار اصفهان به معضل مازوت‌سوزی

سیدامیر سامع، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام کرد: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه به معنای پایمال کردن حق بیش از دو میلیون شهروند اصفهانی است که با هر دم آلودگی تشدید شده از اینگونه سوء‌تدبیرها را به کام خود فرو می‌برند و عواقب خطرناک آن در جانشان رسوب می‌کند.

وی در ادامه افزود: طی چند روز اخیر شاهد راه‌اندازی بعضی مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری بودیم که با دور زدن مصوبات قانونی و با نام مدیریت بحران توسط مسئولان و بعضی از مرکزنشینان و مسئولان استانی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: در شرایطی که آلودگی هوای شهر اصفهان به دلیل ظرفیت آلایندگی و شرایط آب‌وهوایی ظرف مدت کمتر از ۴۸ ساعت از هوای سالم به مرز هوای خطرناک می‌رسد، هر اقدامی که به هر میزان بتواند این آلایندگی را کنترل کند و آن را کاهش دهد بر همگان واجب است.

سامع خطاب به استاندار اصفهان گفت: آقای استاندار! تقاضا دارم شخصاً وارد این موضوع شوید و با ایجاد یک سازوکار مستمر و جدی برای اجرای قوانین و دستور العمل‌ها از جمله قانون هوای پاک و کنترل این هیولای لجام گسیخته آلودگی هوا تدبیری عاجل داشته باشید.

وی افزود: آقای استاندار و آقای دادستان! اجازه ندهید با نام شما و در دوره مسئولیتتان با سوءتدبیر افرادی در مرکز و استان مصوبات قانونی مصرف نکردن سوخت مازوت نادیده گرفته شود، سال گذشته این مصوبه پس از سال‌ها نادیده گرفته شد و امسال نیز ادامه پیدا کرد؛ به این ظلم آشکار که هر لحظه و هر دم به ضرر مردم اصفهان در جریان است، باید هرچه زودتر خاتمه داده شود.

ارومیه در ردیف ۸ شهر آلوده کشور

مرتضی منافی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: ارومیه ازنظر آلودگی هوا در ردیف ۸ شهر آلوده کشور قرار گرفته و رفع این معضل با همکاری دستگاه‌های متولی امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه سرانه بالای خودروهای شخصی و تردد بیشتر خودروها در معابر عمومی و احتراق ناشی از سوخت به تشدید آلودگی هوای شهر ارومیه در فصل زمستان منجر شده است و برای تمامی شهروندان به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر مشکلات تنفسی ایجاد خواهد کرد. افزود: رفع معضل آلودگی هوا با همکاری و همراهی تمام دستگاه‌های متولی که مطابق قانون هوای پاک تکالیفی به آن‌ها محول شده امکان‌پذیر است و انتظار داریم تمام مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نهادها با عمل به وظایف قانونی خود اثرات و صدمات ناشی از آلودگی هوا را به حداقل برسانند.

منافی گفت: از استانداری آذربایجان غربی درخواست و تقاضا دارم طی بخشنامه‌ای، به تمام ادارات دولتی ابلاغ شود که برای کاهش تعداد سفرهای درون‌شهری پرسنل و کارکنان ادارات از سرویس‌های عمومی در رفت‌وآمد استفاده کنند.

کد خبر 628295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.