تجدیدنظر جدی در پروژه‌های افزایش آلایندگی‌ها ضروری است

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: هر زمانی پروژه‌ای منجربه بار ترافیکی، افزایش آلایندگی‌ها و مصرف انرژی بیش از حد استاندارد می‌شود، باید مورد تجدیدنظر جدی قرار گیرد.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در جهان را حدود هفت میلیون نفر دانست و اظهار کرد: در کشور ما به‌دلیل سطح بالای بیماری‌های زمینه‌ای، آلودگی هوا، تشدیدکننده مرگ‌های زودرس است و طول عمر افراد در کلان‌شهرها پنج سال کمتر از شهرهای پاک برآورد شده است؛ چراکه شهروندان به طور مستمر در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

وی افزود: برخورداری از هوای پاک به عنوان نعمت خدادادی نیاز تمام انسان‌ها است. در اصفهان بیش از ظرفیت بارگذاری صورت گرفته و تجمیع انتشار این آلاینده‌ها منجر به آلودگی شهر اصفهان شده است، لذا نباید بارگذاری تازه‌ای در این شهر ایجاد شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در رابطه با اینکه طرح تهویه هوای مناسب در اصفهان به شیوه صحیح اجرایی نشده است، گفت: بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در اصفهان با ظرفیت‌های اکولوژی منطقه سازگاری ندارد و با ورود حوزه‌های مختلف صنعتی، طرح تهویه هوای مناسب به شیوه‌های صحیح اجرایی نشده، استقرار کارگاه‌های آجرپزی یکی از دلایل میزان شاخص آلودگی هوای اصفهان است.

وی اضافه کرد: میزان بارگذاری‌ها در سطح جهان با اندازه قدرت تهویه هوا بررسی می‌شود تا با انتشار آن بتوان آلودگی را از سطح شهر خارج کرد.

برنامه هفتم توسعه مبتنی بر تجدید نظر در ایجاد پروژه‌های آلاینده کلانشهرها تدوین شود

گل‌علیزاده با تاکید بر اینکه هر زمانی پروژه‌ای منجر به بار ترافیکی، افزایش آلایندگی‌ها و مصرف انرژی بیش از حد استاندارد می‌شود، باید مورد تجدید نظر جدی قرار گیرد، اظهار کرد: در تدوین پیش‌نویس برنامه توسعه هفتم براساس قانون‌گذاری باید در شهرهایی که با چنین مشکلاتی مواجه هستیم، به سمتی حرکت کنیم که حداقل شرایط فعلی را تشدید نکنیم.

وی با بیان اینکه منابع متحرک آلایندگی‌ها شامل موتورسیکلت، خودروهای سواری و دیزلی است، افزود: بر اساس ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شاخص آلودگی در هوا، نقش آلایندگی‌های خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها بیشتر است، بنابراین در اثر فعل و انفعالات روزانه فعالیت خودروها طی بازچرخش این ذرات نشسته در سطح زمین، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌کند.

راهکار افزایش روزهای سالم و پاک در کلانشهرها

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به راهکار افزایش روزهای سالم و پاک در کلان‌شهرها، اولویت استفاده از خودروهای برقی در کلانشهرهای با آلودگی هوا مانند اصفهان و تهران را حائز اهمیت دانست و گفت: براساس برگزاری جلسات تاکید کردیم در کلان‌شهرهایی از جمله اصفهان و تهران که آلودگی هوا دارند، اولویت بر خودروهای الکتریکی باشد نه دیزلی.

وی اظهار کرد: برای مثال در اصفهان اگر قرار است ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه و نوسازی کنیم، نباید دیگر به سمت اتوبوس‌های دیزلی و تاکسی‌های بنزین‌سوز برویم و باید میزان خودروهای برقی را افزایش دهیم، البته براساس جلسه‌ای در وزارت کشور با اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، درباره همین موضوع به توافق رسیدیم و این وزارتخانه هم سهمی که برای اصفهان در جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته با توجه به اولویت‌ها تأمین اتوبوس‌های برقی است.

کد خبر 628219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.