بهترین شهرهای فراگیر دنیا

مدیران شهرهای سراسر دنیا در تلاش هستند از طریق بهبود شرایط حمل‌ونقل، پیاده‌راه‌سازی و افزایش پایداری، مناطقی با بیشترین کاربری را برای مردم به وجود بیاورند تا تجربه زندگی شهری را برای آن‌ها لذت‌بخش‌تر از قبل کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرها در زمان‌های قدیم با بیشترین تمرکز برای فعالیت‌های تجاری طراحی می‌شد و به همین دلیل، مراکز صنعتی سراسر آن‌ها را فرا می‌گرفت. طی قرن بیستم نیز خودروها بیشترین سهم فضاهای عمومی را از آن خود کرده بود و انسان‌ها کمترین بهره را از این مکان‌ها می‌بردند. با این حال، از اوایل قرن بیست‌ویکم به تدریج آگاهی مدیران از اهمیت طراحی فضاهای عمومی برای مردم و نه خودروها یا فضاهای کاری بیشتری شده است و همین امر آن‌ها را به ایجاد شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای همه سوق داده است. جنبش طراحی شهرهای فراگیر به محبوبیت بالایی میان مدیران شهری دست یافته است و ایجاد فضاهایی با بیشترین قابلیت دسترسی را برای تمام مردم با هر توانایی جسمی، جنسیت، سن، قومیت و نژاد به دنبال داشته است. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای فراگیر دنیا و اقدامات مهم آن‌ها پرداخته می‌شود که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای مدیران سایر نقاط دنیا به منظور طراحی شهرهایی برای همه عمل کند.

بهترین شهرهای فراگیر دنیا

بارسلونا، سهیم‌سازی مردم در برنامه‌ریزی‌های شهری

زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرهای فراگیر به‌شمار می‌رود که توسط مدیران بارسلونا، پایتخت بخش خودمختار کاتالونیا در اسپانیا، به خوبی مورد توجه قرار گرفته شده است. مردم بارسلونا از آزادی تمام برای ارائه ایده‌ها و انتقادهای خود در مورد تصمیم‌های مدیران برخوردار هستند و در صورت تمایل، می‌توانند در طراحی مناطق و برنامه‌ریزی‌های شهری مشارکت کنند. این استراتژی برای مدیران نیز بسیار مفید است چرا که به واسطه ایده‌ها و انتقادهای ارائه شده از سوی شهروندان، آن‌ها را از نیازها مردم باخبر می‌کند و به ایجاد مناطقی با بیشترین کاربری برای تمام مردم منجر می‌شود.

بارسلونا یکی از موفق‌ترین نمونه شهرهای فراگیر جهان محسوب می‌شود که مدیران آن با هدف افزایش امنیت و برابری، رویکرد طراحی شهر برای همه را در پیش گرفته‌اند. آن‌ها برای تحقق هدف خود، استراتژی "چهارچوب طراحی شهری برای زندگی روزمره" را مورد توجه قرار داده‌اند که مفاد آن بر ایجاد شرایط برابر برای تمام مردم و تمرکز بر رفع نیازهای تمام شهروندان، به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر مانند زنان، سالمندان و کودکان متمرکز شده است. امروزه ساکنان بارسلونا به‌طور داوطلبانه در پیاده‌سازی این رویکرد به منظور بهبود حمل‌ونقل، فضاهای عمومی و مناطق نقش مهمی ایفا می‌کنند و حس برابری را میان خود و همشهریان افزایش داده‌اند.

بهترین شهرهای فراگیر دنیا

وین، بهترین شهر دوستدار زنان در جهان

بسیاری از متخصصان و برنامه‌ریزان بر این باور هستند که شهرهای سراسر جهان برای مردان بین ۳۵ تا ۵۵ سال طراحی شده است و به آن‌ها امکان استفاده از خودروهای خصوصی خود را برای گذراندن امور روزمره یا عبور و مرور به محل کار می‌دهد. البته امروزه بسیاری از مدیران عزم خود را جزم کرده‌اند تا این رویکرد را تغییر دهند و به ایجاد شهرهایی برای همه بپردازند که به‌خصوص، زنان در آن‌ها بیشتر حس امینت کنند. افزایش نیروی کار زنان، این گرایش را در میان برنامه‌ریزان شهری تقویت کرده است و آن‌ها را به طراحی دوباره فضاهای عمومی برای تسهیل عبور و مرور زنان به محل کار سوق داده است. البته طراحی شهرهای دوستدار زنان، تنها برای این قشر مفید نیست، بلکه به ایجاد مناطقی با بیشترین قابلیت دسترسی برای تمام شهرنشینان، به‌ویژه سالمندان و کودکان منجر می‌شود.

وین، پایتخت اتریش یکی از بهترین شهرهای دوستدار زنان جهان به‌حساب می‌آید که به لطف استراتژی یکی از برنامه‌ریزان شهری به نام اوا کیل به شهری برای تمام مردم تبدیل شده است. کیل جریان‌سازی جنسیتی را در طراحی وین ترویج داد و با مشارکت خود در پیاده‌سازی بیش از ۶۰ پروژه مرتبط با برابری جنسیتی در سیستم‌های روشنایی، مسکن، حمل‌ونقل و طراحی فضاهای عمومی، پایتخت اتریش را به یکی از بهترین نمونه شهرهای فراگیر دنیا تبدیل کرد.

بهترین شهرهای فراگیر دنیا

پنتبدرا، شهری برای کودکان

بسیاری از متخصصان، تمرکز مدیران بر بهره‌وری را در طراحی شهری مورد انتقاد قرار داده‌اند و استدلال کرده‌اند که در چنین شهرهایی، کودکان کمترین جایگاه را دارند. این افراد بر این باور هستند که فضاهای عمومی باید برای کودکان طراحی شود تا زمینه پرورش استعدادهای آن‌ها برای به ارمغان آوردن آینده بهتر شهرها فراهم بیاید. در واقع، کودکان باید از حق کافی در طراحی شهری برای بازی و زندگی در امنیت برخوردار باشند تا بتوانند با کسب تجربه کافی از فضاهای شهری، در بهبود زندگی مردم نقش مهمی ایفا کنند.

پنتبدرا در اسپانیا، که به شهر بدون خودروی جهان شهرت دارد، یکی از بهترین نمونه شهرهای دوستدار کودک محسوب می‌شود که در آن، بهترین شرایط زندگی برای کودکان و سالمندان فراهم آمده است. بیش از ۷۰ درصد تردد در این شهر به وسیله پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری انجام می‌شود، ضمن این‌که مسیرهایی بسیار امن برای عبور و مرور کودکان بین منزل و مدرسه ایجاد شده است.

بهترین شهرهای فراگیر دنیا

کوریتیبا، شهری برای همه

تمام ویژگی که پیش از این در مورد شهرهای بارسلونا، پنتبدرا و وین ذکر شد، همگی در شهر برزیلی کوریتیبا جمع شده است و آن را به یکی از فراگیرترین شهرهای جهان تبدیل کرده است. مهم‌ترین تحولات شهری کوریتیبا به دهه ۱۹۷۰ و با آغاز فعالیت‌های جیمی لرنر باز می‌گردد که پس از به دست گرفتن سمت شهردار تصمیم گرفت فضاهای عمومی را از نو طراحی کند تا تمام مردم بتوانند بیشترین بهره را از آن‌ها بگیرند. در نتیجه این اقدامات، مهم‌ترین خیابان تجاری کوریتیبا به پیاده‌راهی عظیم تبدیل شد که عنوان اولین خیابان بدون خودروی سراسر برزیل را از آن خود کرد. علاوه بر این، مترو جای اغلب وسایل حمل‌ونقل عمومی و خصوصی را گرفت و پس از آن، اتوبوس‌های تندرو به طور گسترده تردد شهروندان را از آن خود کرد. جیمی لرنر همچنین به ایجاد فضاهای سبز بی‌شماری در سراسر کوریتیبا پرداخت و از این طریق، دسترسی تمام مردم را به آن‌ها فراهم آورد.

بهترین شهرهای فراگیر دنیا

کد خبر 628190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.