چهارمحال و بختیاری قطب‌ تولید رنگ‌های طبیعی فرش ایران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری به یکی از قطب‌های تولید رنگ‌های طبیعی فرش ایران تبدیل شده است و لازم است جهت احیای رشته‌های زیست‌بوم و آموزش مهارتی و ارتقای آن‌ها تلاش شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا کریم‌زاده امروز _سه‌شنبه بیست‌ونهم آذرماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری به یکی از قطب‌های تولید رنگ‌های طبیعی فرش ایران تبدیل شده است و لازم است جهت احیای رشته‌های زیست‌بوم و آموزش مهارتی و ارتقای آن‌ها تلاش شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌های جوار کارگاهی و بین کارگاهی و آموزش در محیط کار واقعی می‌تواند کلید کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی کشور باشد، ادامه داد: حفظ، احیا، پاسداشت، ترویج هنرها، صنایع دستی بومی و سنتی، آثار ارزشمند و ماندگار تاریخی و فرهنگی و انتقال آن به نسل‌های بعد، از ضرورت‌های جامعه و قومیت‌های مختلف در همه دوران‌ها است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: در استان چهارمحال و بختیاری شهرت جهانی قالی چالشتر و دیگر بافته‌های داری و نساجی، مرهون رنگرزی هنرمندان این منطقه است، از این رو اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به منظور حفظ و احیای هنر رنگرزی و توسعه آن اقدام به افتتاح مرکز جوار کارگاهی رنگرزی در کارگاه سیدعلی عسگری ارجنکی واقع در چالشتر کرده، که به عنوان رنگرز برتر چهارمحال و بختیاری و معروف به پدر رنگ ایران شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه این رنگرز طی سال‌های گذشته با ورود به حرفه رنگرزی، ۴۰۰ نوع رنگ گیاهی و ثابت با کد و شناسنامه به ثبت رسانده است، خاطرنشان کرد: اکثر رنگ‌های تولید شده وی با استقبال خوبی مواجه شدند و تاکنون هیچ استادی نتوانسته این تعداد رنگ را به ثبت برساند.

کریم‌زاده با بیان اینکه بسیاری از شغل‌ها وابسته به صنعت ساختمان هستند که باید حمایت لازم از این صنعت مهم و کاربردی در استان صورت گیرد، افزود: به منظور ارتقای سطح مهارتی کارگران ساختمانی و ایجاد اشتغال پایدار مرکز جوار کارگاهی صنعت ساختمان نیز در محل شرکت شهرک‌های صنعتی با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس شورای حل اختلاف استان، رئیس کانون بازنشستگان، رئیس انجمن صنفی و مشاور نماینده مجلس استان چهار محال و بختیاری افتتاح شد.

وی با اشاره به اهمیت صنعت ساختمان و تاکید رئیس جمهوری در اجرایی شدن مسکن ملی و ایجاد اشتغال در حوزه ساختمان، ادامه داد: در محیط واقعی کار می‌توان کمک ویژه‌ای به اشتغال کرد، امیدواریم بتوانیم در زمینه اشتغال ساختمان کمکی به جامعه شهری کنیم.

کد خبر 628056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.