مدافعان‌ حرم، جوانان همین کوچه و بازار بودند

مستند«ماموریت ابراهیم» روایتگر زندگی شهید حمیدرضا باب‌الخانی، نخبه اصفهانی مدافع‌ حرم است که فرمانده اطلاعات لشکر محمد رسول‌الله(ص) سوریه بوده و نظامیان در نبرد سوریه با داعش با طرح‌ریزی او اقدام به عملیات می‌کرده‌اند. این مستند برای نخستین‌بار نهم آذرماه از شبکه یک سیما پخش شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به مستندسازی در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت طی سالیان اخیر جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان این عرصه یافته است، هنرمندانی که تلاش کرده‌اند با به‌تصویرکشیدن بخش‌هایی از حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام و معرفی شهدا در قالب مستند گام‌های مؤثری در مسیر جهاد تبیین بردارند.

«مأموریت ابراهیم» یکی از همین مستندهاست که به‌تازگی از رسانه ملی پخش و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده است. با آزاده رجبی، تهیه‌کننده این مستند که خود از مستندسازان حرفه‌ای در عرصه دفاع مقدس و جبهه مقاومت است و در کارنامه کاری او ساخت مستندهایی مانند «زینب»، «سجاد» و «به روایت آسمان، زمین و دریا» دیده می‌شود، به بهانه پخش این مستند به گفت‌وگو نشستیم.

رجبی که از سال ۱۳۸۰ همکاری خود را با صدا و سیما آغاز کرده، ساخت مجموعه مستند داستان یک مرد که به روایت فرماندهان و سرداران شهید اصفهان می‌پردازد و مستند شهید حاج‌احمد کاظمی را نیز در دست کار دارد.

ایده ساخت مستند مأموریت ابراهیم از کجا آمد؟

شهید حمیدرضا باب‌الخانی که اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ و بعد از شهادت حاج‌قاسم در سوریه و به هنگام آزادسازی خان‌طومان به شهادت رسید، یکی از نخبگان دانشگاهی بود که با وجود شرایط مناسب برای اشتغال در سازمان‌های مختلف، پاسداری را برگزید و پس از پذیرش در سپاه قدس، داوطلبانه راهی سوریه و به عنوان یک نیروی اطلاعات عملیات به فعالیت مشغول شد. زندگی این شهید دهه شصتی که در سال ۶۷ و بعد از پایان جنگ تحمیلی به دنیا آمد، آن قدر جذابیت داشت که مستندی در این ارتباط ساخته شود.

ساخت این مستند از چه زمانی کلید خورد؟

پس از اینکه تصمیم بر ساخت این مستند گرفته شد، در اواخر سال گذشته کارهای پژوهشی برای جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره شهید باب‌الخانی و فیلم‌ها و عکس‌هایی که درباره او وجود داشت، آغاز شد و در کل ساخت این مجموعه هشت ماه زمان برد تا اینکه اوایل آذرماه سال‌جاری مستند مأموریت ابراهیم آماده پخش شد.

استقبال و واکنش مخاطبان نسبت به ساخت این مستند را چطور دیدید؟

با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شدیم و این واکنش‌ها نشان می‌دهد که اگر بتوانیم مستندهای خوبی در زمینه شهدای حرم و معرفی این قهرمانان که تمام آرزوهای دنیایی خود را کنار گذاشتند و پا به میدان مبارزه نهادند، آماده کنیم، می‌توانیم نظر مخاطبان را جلب کرده و آنها را پای این مستندها حتی به اندازه‌ای کوتاه بنشانیم.

ساخت مستند درباره شهدای مدافع حرم چه ضرورت‌هایی دارد؟

دیدگاهی در سال‌های گذشته در جامعه شکل گرفته بود، مبنی بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت از جامعه رخت بربسته و دیگر از جوانانی که خالصانه رهسپار جبهه‌های حق علیه باطل شده بودند، خبری نیست، اما حضور مدافعان حرم در سوریه خط بطلانی بر این دیدگاه کشید. جوانانی از اطراف خود ما و از همین کوچه و بازار، زمانی که دوباره پای دفاع از مقدسات اسلامی و امنیت وطن به میان آمد، به پا خاستند و ضرورت دارد که آنها را به نسل‌های جوان معرفی کنیم.

شما هم ساخت مستند درباره دفاع مقدس را تجربه کرده‌اید و هم در ارتباط با مدافعان حرم، آیا می‌توان وجه اشتراکی را برای این دو جریان قائل شد؟

وقتی وارد زندگی شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم می‌شویم متوجه نزدیکی این زندگی‌ها می‌شویم. البته زمان جنگ در هر کوچه خانواده شهدا حضور داشتند و فضای کشور، فضای دفاع مقدس بود، اما زمانی که مدافعان حرم به سوریه و عراق رفتند، همه مردم درگیر زندگی و دنیا بودند، در واقع فضایی به تعبیر خیلی متفاوت و خیلی سخت شکل گرفته بود، اینکه کسی بخواهد زندگی و فرزندش را بگذارد و به سوریه و عراق برود.

ساخت‌ها این مستندها چقدر می‌تواند در راستای قدم گذاشتن در مسیر جهاد تبیین مؤثر واقع شود؟

دوربین می‌تواند همان تأثیراتی را که جنگ توانست در نسل معاصر خود به وجود آورد، با بازآفرینی آن حادثه در مخاطب امروزی خود ایجاد کند و برای آن تابلوی پرشکوه و پر از ریزه‌کاری و ظرافت و زیبایی آئینه شود. تاکنون قاب‌هایی چند از این قله‌های عشق و ایثار بر پرده سینما و تلویزیون نقش بسته اما هم‌چنان چشمان جامعه چشم انتظار دیدن این تصاویر بدیع و حیرت‌آور است و از آن جایی که امکان ساخت فیلم‌های سینمایی متعدد و سریال در زمینه دفاع مقدس و جبهه مقاومت وجود ندارد باید از فرصت ساخت مستند در این زمینه استفاده کرد تا ضمن ثبت تاریخ شفاهی آن را در معرض دید بینندگان نیز قرار داد.

مدافعان‌حرم، جوانان همین کوچه و بازار بودند

کد خبر 627907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.