در اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت» چه گذشت؟ + فهرست کامل برگزیدگان

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران (سینماحقیقت) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران سینمایی و مستندسازان و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، اجرای این مراسم بر عهده پدرام کریمی بود و او با اشاره به حاضران در تالار وحدت اظهار کرد: عیار و اعتبار این جشنواره با حضور شما مستندسازان شکل گرفته است.

سپس تصاویری آرشیوی با صدای حجت اشرف‌زاده از عشق به ایران پخش و با معرفی هیئت انتخاب بخش مسابقه بین‌الملل، اختتامیه آغاز شد. شیرین نادری، لیلا حسینی و محمد طیب گروه مشاوران انتخاب مسابقه بین‌الملل بودند و گلبارا تالاموشووا، مصطفی اونلو و عطیه زارع داوران این بخش معرفی شدند.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش بین‌الملل به صورت مشترک به «یک قایق روی دریا» به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی و «کشیم عاشق» به کارگردانی امیر آقاعبداللهی رسید. بهترین مستند نیمه‌بلند به «نردبان ایوان» نیکلای بم از روسیه رسید.

این مستندساز در ویدئویی که ارسال کرده بود، گفت: بسیار از این جایزه ارزشمند سپاسگزارم. بیش از هر چیز خوشحالم که چنین افراد با استعدادی را ملاقات کردم و دوست دارم از عوامل جشنواره تشکر کنم. زمانی که برنامه‌های جشنواره را دیدم به مخاطبان ایرانی غبطه خوردم که از امکان بهره‌مندی از چنینی رویدادی بهره‌مندند.

در بخش دیگر این برنامه جایزه ویژه هیئت داوران به «مدار چهل و پنج درجه» ساخته لارنس ابوحمدان از کشور اردن رسید. سپس هیئت داوران بخش بین‌الملل شامل محسن برمهانی، سوپریوسن و لئونید ساوین معرفی شدند.

جایزه بهترین فیلم مستند بخش بین‌الملل به مستند «سه و نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور از کشور ایران رسید. جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه بین‌الملل به مستند «زندگی فولادی» ساخته مانوئل پاور از کشور پرو رسید.

این مستندساز در ویدئویی که ارسال کرده بود، اظهار کرد: از جشنواره «سینماحقیقت» برای انتخاب فیلمم و هیئت داوران بخش بین‌الملل برای انتخاب فیلمم سپاسگزارم.

ساوین، از اعضای هیئت داوران گفت: از برگزارکنندگان و مدیران جشنواره بسیار سپاسگزارم. به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران باید بگویم نیاز به تجربه و ارتباط بیشتر حس می‌شود. این جشنواره رویدادی خوب بود و با آثار خوب و برنامه‌های خوبی روبه‌رو بودیم. این خیلی موضوع مهمی برای ما است. چون ایرانی‌ها و روس‌ها هدف حملات غرب هستند و خوب است که کنار هم باشیم و به عنوان نکته آخر این که جشنواره پلتفرم خوبی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی است.

در ادامه محسن یزدی، مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه ویژه این شبکه به یکی از مستندهای سینماحقیقت روی صحنه آمد. یزدی گفت: شبکه مستند، به یکی از آثار حاضر در جشنواره حقیقت جایزه‌ای را اهدا می‌کند و امسال این جایزه به فیلم خوب «پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌الهی اهدا شد.

سپس نوبت به اهدای «جایزه شهید آوینی» رسید. بعد از پخش کلیپی مخصوص این بخش، هیئت مشاوران انتخاب این بخش معرفی شدند. داوود مرادیان، یاسر فریادرس و حسین خورشیدی هیئت مشاوران و حبیب‌والی‌نژاد، اصغر بختیاری و شفیع‌آقامحمدیان اعضای هیئت داوران بودند. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی نیز برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه آمد.

تندیس برنزی جایزه بهترین مستند کوتاه در بخش جایزه شهید آوینی به صورت به مستند «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور و «در پس جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان اهدا شد. تندیس نقره‌ای جایزه شهید آوینی به صورت مشترک به مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و مستند «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی محمد احسان اصغرزاده اهدا شد.

محسن اسلام‌زاده پس از دریافت جایزه خود با یادی از شهدا گفت: روزهای سخت و سال سختی است و همه ما نگران فرزندان خود هستیم. در خبرها دیدم سخنگوی دولت گفتند که مستندسازها می‌توانند چراغ راه دولت باشند ولی مستندسازان جدی گرفته نمی‌شوند. مستندهایی در حال ساخته شدن درباره وقایع اخیر است و خودم نیز در حال ساخت اثری در این باره هستم.

وی ادامه داد: بودجه مرکز گسترش کم است و بسیاری از دلخوری‌ها به همین دلیل است. بسیاری از مستندسازان اکنون در اسنپ مشغول به کار هستند. امیدوارم این موضوع جدی گرفته شود و برای آنها کارهای لازم صورت گیرد.

در ادامه نیز تندیس طلایی جایزه شهید آوینی نیز به مستند «سه‌نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور اهدا شد.

سپس محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی درباره مسائل مختلف این روزهای سینمای ایران صحبت کرد و در ادامه گفت: خوشحالم که امشب در آئین اختتامیه این جشنواره حضور دارم. امسال جشنواره نسبت به سال‌های قبل باشکوه‌تر برگزار شد و حضور پرشور هنرمندان تهرانی و شهرستانی گواه این مدعا بود. از محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد که برای اولین بار پای درد و دل مستندسازان نشستند تشکر می‌کنم. وزیر ارشاد معمولاً در طول هفته با هنرمندان حوزه‌های مختلف دیدار کرده و مشکلات این عرصه را بررسی می‌کند. ارتباط خوب وزیر با هنرمندان باعث شده است بسیاری از ضعف‌ها از جانب او به ما منتقل شود.

وی ادامه داد: دغدغه‌هایی در این دوره مطرح شد مثل درخواست هنرمندان مبنی بر این که آثارشان محدود به جشنواره نشود و شرایطی برای دیده شدن آثار فراهم شود. من پیشنهاد راه‌اندازی جشنواره منطقه‌ای سینماحقیقت را می‌دهم تا اجازه رقابت آثار در جشنواره منطقه‌ای را بدهیم. نمایش مستندها در سینما و پلتفرم‌ها موضوع مهمی است و باید آن را جدی بگیریم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: درباره بحث اتفاقات و حوادث اخیر باید بگویم در مرحله و برهه سختی در کشور هستیم و باید عملکردی هوشمندانه‌تر داشته باشیم. گاهی می‌شنویم که می‌گویند حال سینما خوب نیست و اقتصاد آن دچار مشکلات است. من ریشه این معضلات را از طرف خودمان و اعضای داخلی سینما می‌بینیم. پارسال جنبش "می تو" به راه افتاد و به همه سینمای ایران اتهام وارد کرد اما کسی با آن برخورد نکرد. خانه سینما باید با کسانی که این مسائل را در اذهان عمومی متبادر می‌کنند، برخورد می‌کرد، اما آن‌ها کاری نکردند و گفتند فشار افکار عمومی زیاد است.

وی ادامه داد: در بیانیه تفگت را زمین بگذار، ۱۷۰ هنرمند پای این بیانیه را امضا کردند که اصلاً سیاسی بود و ربطی به فرهنگ نداشت. ما سینماگران قرار نیست حزب سیاسی بوده و تحت تأثیر احزاب قرار بگیریم. هنرمند فراتر از حزب سیاسی است و ارتباط هنرمند با وطن خودش اتفاقات بهتری را رقم می‌زند. وقتی معیشت ۲۵ هزار سینماگر در خطر است نباید سراغ سیاسی‌کاری رفت و بیانیه داد. بیانیه دادن چه دردی را دوا می‌کند؟

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: هنرمندانی هستند که تحت تأثیر فضای موجود ابراز همدردی می‌کنند. هنرمندانی هم هستند که می‌گویند ما تحت فشار افکار عمومی هستیم و باید صحبت کنیم. تعداد اندکی نیز در دسته سوم هستند که رسماً به مبارزه با نظام به پا خواسته‌اند و ما با این دسته سر و کار داریم. نمی‌شود در خیابان سینما یک‌طرفه رفت. نمی‌شود با اظهار نظرهای تند اصل نظام را زیر سوال برد و دستگاه قضائی چیزی نگوید. بعد هم که احضار می‌شوند همه پشت آن‌ها را می‌گیرند.

وی افزود: در بعضی بیانیه‌ها خط قرمزها زیرپا گذاشته می‌شود. ما نمی‌توانیم درباره توهین به رهبر و پیر و مرشدمان سکوت کنیم. این‌جا جمهوری اسلامی ایران است و نباید تحت تأثیر رسانه‌های شیشه‌ای اطرافمان و جریان‌های معاندین و منافقان باشیم. این کشور تقدیم کسی نخواهد شد و مطمئن باشید روز به پیشرفت می‌کند. سال بعد سال بیکاری سینما خواهد بود. من خبر دارم کسانی که بیانیه می‌نویسند وضعیت اقتصادی خوبی دارند ولی آن عده‌ای که معیشت‌شان زیرپا گذاشته می‌شود. شما سینماگران باید بابت بیکاری سینماگران استانی پاسخگو باشید.

خزاعی ادامه داد: من دو ماه سکوت کردم و احساس درد می‌کردم. دیشب قلبم لرزید و به درد آمد که امروز در اختتامیه جشنواره به خانواده شهدا و رزمندگان چه بگویم. اکثر هنرمندان این‌گونه نیستند اما بعضی از هنرمندان سینما را با جریانات سیاسی اشتباه گرفته‌اند.

وی گفت: تا روزی که من رئیس سازمان سینمایی باشم، قطعاً فیلمی بدون حجاب روی پرده نخواهد رفت. این‌جا سینمای جمهوری اسلامی ایران است و برای این جمهوری خون‌ها ریخته شده است.

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده به مستند «پاییز پنجاه سالگی» به نویسندگی محمد نصرت خوارزمی اهدا شد. محمد نصرت‌خوارزمی در سخنانی گفت: این جایزه برایم ارزشمند است چون اولاً هیچوقت آن را نگرفته بودم و جایش خالی بود. دوماً جایزه را برای فیلمی گرفتم که درباره شهید مدافع حرم است.

در بخش دیگر این اختتامیه نیز جایزه بهترین موسیقی متن اهدا شد که ضمن تقدیر از صبا ندائی برای مستند «کشیم عاشق» به مستند «کوهستان بی‌صدا» با آهنگسازی احسان عبدی‌پور اهدا شد. جایزه بهترین صداگذاری به مستند «خونه مامان شکوه» با صداگذاری محمدحسین ابراهیمی اهدا شد. محمدحسین ابراهیمی گفت: متأسفم که تدوین و کارگردانی این کار دیده نشد و حتی نامزد هم نشدند. از اعتماد تهیه‌کننده این مستند بسیار ممنونم.

در ادامه جایزه بهترین پژوهش به مستند «پیله ابریشم» به امید رحمانی نسب اهدا شد. جایزه بهترین تصویربرداری ضمن تقدیر از تصویربرداران مستند «اسپانک» به مستند «دنیای وحشی زاگرس» به تصویربرداری فرشاد افشین‌پور اهدا شد. او بعد از دریافت جایزه تصریح کرد: کار حیات وحش یک کار جمعی است و عوامل زیادی را می‌طلبد. به همین دلیل اگر اجازه دهید دوست دارم تمام عوامل فیلم روی سن بیایند.

به این ترتیب عوامل مستند «دنیای وحشی زاگرس» روی صحنه آمدند. عباسیان تهیه‌کننده این مستند گفت: «دنیای وحشی زاگرس» پنج سال طول کشیده و کار بسیار ارزشمندی است. چه خوب که افشین‌پور از عوامل برای روی صحنه آمدن دعوت کردند زیرا به این صورت به نحوی حق مطلب ادا شد.

داوود، نماینده گوینده این مستند با خواندن شعری خاطرنشان کرد: صف داوران را که می‌بینم، اکثراً کسانی هستند که سال‌های طولانی را در عرصه تصویر سپری کردند، از همه آنها تشکر می‌کنم. افشین‌پور برای این مستند خیلی اذیت شد و سال‌ها تلاش کرد تا زاگرس وحشی را بسازد.

در ادامه این مراسم جایزه بهترین تدوین مستند ضمن تقدیر از تدوینگر مستند «اسپانک» به مستند «کشیم عاشق» با تدوین آرش زاهدی اهدا شد. امیر آقاعبداللهی، کارگردان این مستند به نمایندگی از تدوینگر این مستند جایزه را دریافت و از زحمات او تشکر کرد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه جایزه بعدی بود که به امیر آقاعبدالهی برای مستند «کشیم عاشق» اهدا شد. جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند نیز به محمدرضا خوش فرمان برای مستند «اسپانک» اهدا شد. جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مستندهای نیمه‌بلند مسابقه ملی به مهدی شامحمدی و مهدی بخشی مقدم برای مستند «خونه مامان شکوه» اهدا شد.

مهدی شامحمدی پس از دریافت تندیس این بخش گفت: مهدی بخشی‌مقدم همه نمایش‌های فیلم را حضور داشت اما برای کار دیگری به تالش رفت و من هم بعد از مراسم به او ملحق می‌شوم. حرف برای گفتن زیاد است ولی ترجیح می‌دهم چیزی نگویم.

لوح تقدیر سرباز وطن «یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی» توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» و مجید زین‌العابدین به مستند «بنده نیکوکار» به کارگردانی ایکناسیو زوالوس اهدا شد.

محمد حمیدی‌مقدم درباره مستندساز آرژانتینی گفت: ایشان شخصیتی است که سال‌ها در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کرده است. وقتی او داستان سفرهای خود را برای برادرش تعریف می‌کند. این موضوع مورد توجه برادرش قرار می‌گیرد و راغب می‌شود که برای ساخت مستندی در این باره به ایران بیاید. به این ترتیب برادر، برای ساخت مستندی درباره راهپیمایی اربعین به ایران می‌آید و خودش نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت درباره چگونگی انتخاب این اثر نیز گفت: مستند «بنده نیکوکار» در بخش بین‌الملل ما حضور داشت و مربوط به بخش ملی نیست. در واقع برای این جایزه ما بخش‌های مختلف جشنواره را رصد کرده‌ایم.

فیلمساز آرژانتینی در ادامه اظهار کرد: من فقط تهیه‌کننده مستند هستم و کارگردان آن برادرم است. شخصاً عاشق این کشور هستم و وقتی مشکلات را می‌بینم دلم می‌گیرد. امیدوارم خیلی زود آرامش فراگیر شود و همه در کنار هم باشند.

وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین موضوع مستند ماست. فکر می‌کنم این موضوع برای حضرت عصر ما بااهمیت است. همه جریان اربعین را نگاه می‌کنند. در واقع این مراسم نمادی از وحدت بشریت است. در غرب کسی با این جریان آشنا نیست. در صورتی که اینجا صدها مستند ساخته می‌شود ولی در کشورهای غربی آنها را مخفی می‌کنند تا دیده نشود. جریان اربعین باید ادامه‌دار باشد و قطعاً با دلسوزی که در شما وجود دارد، این اتفاق می‌افتد.

تندیس دیگر این بخش به محسن اسلام‌زاده برای مستند «پاییز پنجاه سالگی» اهدا شد. اسلام‌زاده نیز پس از دریافت تندیس این بخش گفت: به قدری در جشنواره عمار، فیلم دیدم که گاهی اوقات برخی دوستان به شوخی می‌گویند یک بخش اسلام‌زاده را به جشنواره عمار اضافه کنیم. نمی‌دانم چرا نسبت به جشنواره عمار نگاه تحقیرآمیز داریم؟ این درست نیست.

وی ادامه داد: همیشه در سینماحقیقت هم ما را به دلیل اینکه فیلم درباره دفاع مقدس بود، به بخش آوینی شوت می‌کردند و امسال نیز همین کار را کردند. علاوه بر این هر فیلمی که در جشنواره سینماحقیقت حضور پیدا کند، ممکن نیست به جشنواره عمار راه پیدا کند.

این مستندساز در ادامه تصریح کرد: اکنون در حال ساخت مستندی درباره وقایع سیستان و بلوچستان هستم و تندترین انتقادات را مطرح کردم اما نیروی انتظامی چقدر آنجا بدبختی کشیدند. ما مرتب از مسئولان انتقاد داریم ولی من افغانستان و… دیدم. یک روز تهران هم دیدم که نزدیک بود فاجعه‌ای برای دخترم غزاله رخ دهد. باید بدانیم که اگر این مملکت ناامن بشود، یک نفر ما سالم و خوشحال نخواهد بود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود در آئین اختتامیه اظهار کرد: خوشحالم در ایام متعلق به سینماحقیقت که فضای فرهنگی و هنری ما را عطرآگین کرده است، حاضر می‌شوم. جشنواره امسال ازنظر کمی ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به لحاظ کیفی نیز رشد محسوسی داشته است و شعار ما بحث «عدالت فرهنگی» بوده که از ۱۶ استان آثار برگزیده در جشنواره داریم.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوی صمیمانه با مستندسازان استانی دغدغه‌هایشان را شنیدم و از نگاه دولت و وزارت فرهنگ و ارشادی اسلامی نسبت به آینده سینمای مستند صحبت کردیم. سینمای مستند و درخت تناوری که امروز شاهد ثمر نشستن آن هستیم دستاورد انقلاب اسلامی است و با رشد فزاینده‌ای به کارش ادامه می‌دهد، به‌گونه‌ای که در اقصی نقاط کشور مستندسازان کار می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در همه بخش‌های کشور، حوزه فرهنگ و هنر با استقبال گرم مردم و هنرمندان روبه‌رو است. در نگاه اصلی برای اداره این حوزه شعار محوری ما «دامن زدن به تولید در عرصه فرهنگ و هنر» است. الزامات آن باید فراهم شود که یکی از آن پایتخت‌زدایی کار تولید است. باید برای بخش‌های مختلف نیروی مولد در تمامی ایران تولید شود. برای شهرستان‌های محروم، قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ‌زدایی احداث کردیم. در مرحله اول ۳۸ هزار و در مرحله دوم ۶۰ هزار نفر اشتغال فرهنگی پیدا کرده و آموزش دیده‌اند تا حوزه فرهنگ و هنر دارای رشد فرهنگی در تمام کشور باشد. برای این راه در حال تأمین زیرساخت‌ها هستیم و بهترین مجموعه‌های فرهنگی در بسیاری از شهرهای ایران احداث شده و یا در آستانه احداث هستند.

وی گفت: تربیت نیرو اتفاق می‌افتد و من به اهالی سینما و تولیدی هنر در حوزه مستند و آثار دیگر نمایشی می‌گویم، دولت، عزم راسخی برای حمایت از هنرمندان و رفع مسائل و مشکلاتی که بعضاً دهه‌ها پیش بوده دارد. باید کنار هم بایستیم و فضا را برای این مهم فراهم کنیم. نباید جامعه ما دچار شکاف شود. امروز جامعه ایرانی به سطح بالایی از رشد و بالندگی رسیده است. دشمن و بدخواهان ایران می‌خواهند جلوی این رشد و پیشرفت را بگیرند ولی با فتنه‌انگیزی و ایجاد فشار می‌خواهد جلوی حقیقت را بگیرند. این جریان تروریستی رسانه‌ای را دیگر همه می‌دانند وابسته به کدام فضای ضد فرهنگ و ضد دموکراسی است و به کشورهایی وابسته است که بویی از دموکراسی نبرده‌اند و دستشان در همه توطئه‌ها آشکار و هویدا است. مگر کودتای ۲۸ مرداد با همراهی رسانه ملی انگلیسی نبود؟ پس این رسانه دلسوز ایران نیست. کسانی که روزنامه‌نگار را با نحو شنیعی از بین بردند امروز مدعی حقوق بشر هستند. امروز جامعه ایرانی در معرض تهدید است اما نمادهایی چون ایران بزرگ و ایران فرهنگی دارد و شخصیت‌های بزرگ فرهنگی را در دل خود پرورانده است که از وحدت ملی این سرزمین دفاع کرده و اجازه ندادند نام ایران از بین برود. از فردوسی گرفته تا هنرمندان معاصر و رهبری ما که از وحدت سرزمینی و سربلندی ایران دفاع کرده است. رهبری، نماد ملی ما است. ایشان جوانی خود را در زندان و تبعید برای مردم ایران و سلامتش را برای پاسداشت ایران هدیه کرده و وجودش برای اعتلای ایران است.

اسماعیلی افزود: ما موظفیم که از نمادهای بزرگ ایران و هنرمندانمان تجلیل و تکریم کنیم. سینماگران ما باید در عرصه مستند فعالیت کنند. حوزه مستند، از ابزارهای تبیین واقعیت در جامعه است و با شفافیت و گویایی واقعیت و پیشرفت‌های ایران باید به نمایش گذاشته شوند. من در این دوره از جشنواره چند مستند را دیدم و باید بگویم که اثر «دنیای وحشی زاگرس» ساخته فرشاد افشین‌پور جای تجلیل داشت و این فیلم با عوامل درجه یک ایرانی ساخته شده است. همه حوزه‌های مختلف در فرهنگ و تاریخ و جغرافیای ما باید در حوزه مستند نمایش پیدا کند. ما به صورت خاص از حوزه سینمای مستند حمایت می‌کنیم. می‌خواهم از محمد حمیدی‌مقدم درخواست کنم که به صورت خاص برای بیان واقعیت‌های گویای ایران جشنواره‌های محلی را رقم بزنند و از مسئولان متعهد این حوزه باید حمایت کرد.

وی گفت: بهترین بستر برای بیان دیدگاه‌های متفاوت، حوزه فرهنگ و هنر است. ما هیچ محدودیتی برای کار هنرمندانه هرچند با سلیقه متفاوت نداریم و همه آزادند با حفظ قوانین جمهوری اسلامی در این حوزه کار کنند. آزادی بیان و آزادی اندیشه مصداق اصلی‌اش در حوزه فرهنگ و هنر است و ما خود را موظف به حراست از این آزادی می‌کنیم.

در ادامه اهدای جوایز بخش مسابقه ملی جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به مسعود زارعیان برای مستند «غیر مسکونی» اهدا شد. زارعیان پس از دریافت تندیس گفت: از حمیدی‌مقدم و دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم. جشنواره متنوعی را شاهد بودیم. ای کاش همه بودند. چون به هر حال وقتی عده‌ای حضور پیدا نکنند، عده دیگری بیشتر دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: از اهالی منطقه محروم مشهد که مستند را در آنجا ساختم و افرادی که در این مستند به من کمک کردند، تشکر می‌کنم. رفقا من ۱۵ سال است که فیلم می‌سازم و از سال ۹۲ در این جشنواره شرکت کرده‌ام. ای کاش همکاران من در صنف می‌فهمیدند که من سال گذشته به خاطر امرار معاش در خانه مردم کارگری کردم.

این مستندساز در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مستند آخری که ساختم، در آستانه جدایی از همسرش قرار دارد و ای کاش صنف عزیزمان از حال او خبر داشت. اینجا هستم به خاطر او که یکی از همین مردم است. اینجا هستم برای سینما و سینمای مستند که تا این اندازه نحیف شده است.

وی ادامه داد: باید بگویم کسی که بدون حضورش کار دنیا لنگ است، فرشته نیست، نامش زن است. این فیلم را تقدیم می‌کنم به فاطمه جانم همسرم و می‌گویم تو نیمی از من نیستی، بلکه تمام منی. در ادامه محمد خزاعی یک سفر کربلا از طرف سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به این مستندساز و خانواده او هدیه داد.

جایزه بهترین فیلم مستند و نشان فیروزه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به مستند «عزیز» به کارگردانی مهدیه‌سادات محورجعفری اهدا شد.

این کارگردان گفت: من خود را صاحب این جایزه نمی‌دانم و تنها واسطه‌ای هستم تا این جایزه را به عزیز برسانم. امیدوارم بتوانم گوشه‌ای از مشکلات عزیز را حل کنم. زنان سرزمین من بسیار صبور هستم. می‌خواهم از مسئولان درخواست کنم که جشنواره‌ای برای زنان رقم بزند. جای خالی بسیاری از دوستان در این جشنواره حس می‌شود. جشنواره فیلم مستند، جشنواره ما است و نباید آن را تنها گذاشت. باید از جشنواره‌ها حمایت کرد. امیدوارم مسئولان ما هم مشکلات را حل کنند. امیدوارم کاری صورت بگیرد تا زنان کشور ما دیده شوند.

در ادامه نیز جایزه ویژه محمد حمیدی‌مقدم، دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به محسن آقایی برای مستند «پیله ابریشم» اهدا شد.

آقایی پس از دریافت تندیس این بخش گفت: گفتند اینجا شبیه جشنواره عمار شده است، چون تعدادی قهر کردند و نیامدند. انتظار از مستندسازان این است که در بحران‌ها و بیایند و حرف بزنند. به سند فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، فضا برای ساخت مستندهای مختلف وجود دارد. ترک کردن حرکت درستی نیست، بیاییم با هم ایران را بسازیم.

دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره به کتایون جهانگیری برای مستند «ماراتن به سوی خط باریک قرمز» اهدا شد. سومین جایزه ویژه محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به محمد احسانی برای مستند «آب ما را خواهد برد» اهدا شد.

احسانی در این برنامه گفت: ای کاش وزیر و معاون سینمایی تا پایان می‌ماندند و صحبت بقیه مستندسازان را هم می‌شنیدند. سینمای مستند، سینمایی مهجور است و در همین سینما فیلم‌های محیط زیستی مهجورترین هستند. با توجه به کارهایی که در این حوزه انجام دادم باید بگویم که به واقع کار بسیار سختی است.

چهارمین جایزه ویژه دبیر جشنواره «سینماحقیقت» هادی شریعتی برای مستند «آت اوغلان» اهدا شد.

شریعتی گفت: از حمیدی‌مقدم تشکر می‌کنم، چون در سال سختی جشنواره را برگزار کرد. متأسفانه خیلی‌ها در جشنواره حضور نداشتند. دوست دارم جایزه را به همسرم تقدیم کنم. متأسفانه صدای مستندسازهای زن نیز خوب شنیده نشده است. این سرزمین زنان نجیب و شریفی است و امیدوارم صدای آنها شنیده شود. امیدوارم تا فرصت هست مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

حمیدی‌مقدم اظهار کرد: بخش استعدادهای جوان ما جایزه‌ای برای زیر ۲۵ ساله‌ها بود. ما برای دهه هشتادی‌ها فیلمی با عنوان «زومرهای ایرانی» ساختیم اما جدا از آن از دهه هشتادی‌ها فیلم «لانه پرستوها» را داشتیم. این اثر دغدغه دو دختر متولد ۸۵ در مدرسه تیزهوشان برای مهاجرت دوستانشان بود.

وی ادامه داد: قرار است بخشی به جشنواره اضافه شود تا حمایتی از این قبیل از آثار صورت بگیرد. نرگس شکیبافر و نرگس فروزان از ایده بعدی آن‌ها در هر وضعیت و سنی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حمایت خواهد کرد. ضمن این که مستند «بلوار اتحاد» کم بودجه ولی مطالبه‌گر بود. این فیلم تنها با ۳۰ میلیون تومان ساخته شده و ما از فیلم بعدی ایشان حمایت می‌کنیم. از احسان مشکور نیز حمایت کرده و پذیرای طرح بعدی او خواهد شد.

دبیر جشنواره در پایان گفت: دوست دارم در پایان بگویم مراقبت از کلام را یاد بگیریم. این نقطه عطف جشنواره حقیقت امسال بود. این مسیر با ارتباط بیشتر با مخاطبان و مردم است. هر جشنواره‌ای پویا و محل تولد اندیشه است. به یاد داشته باشیم که همدلی راه‌حل فردای ما است.

از جمله حاضران این اختتامیه می‌توان به سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد طیب سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، محسن یزدی، سیدصادق موسوی، حسین طلابیگی و جمعی دیگر از مدیران و فیلمسازان اشاره کرد.

فهرست کامل برگزیدگان شانزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران - سینماحقیقت

بخش بین‌الملل

بهترین مستند کوتاه مسابقه بین‌الملل به «یک قایق روی دریا» به کارگردانی آرمان قلی‌پور و «کشیم عاشق» به کارگردانی امیر آقاعبداللهی

جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند به «نردبان ایوان» به کارگردانی نیکولای بم از روسیه

جایزه ویژه هیأت داوران بخش بین‌الملل به «مدار چهل و پنجم» به کارگردانی لارنس ابوحمدان از اردن

جایزه بهترین مستند بلند به «سه‌نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور از ایران

جایزه ویژه به «زندگی فولادی» به کارگردانی مانول باوئر از پرو

جایزه ویژه شبکه مستند به «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی

جایزه شهید آوینی

تندیس برنزی به مستندهای «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور و «در پس جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان

تندیس نقره‌ای به «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی احسان اصغرزاده

تندیس طلایی به «سه‌نهزارم» بهروز نورانی‌پور

بخش ملی

بهترین نویسنده گفتار متن به محمد نصرت خوارزمی برای «پاییز پنجاه سالگی»

بهترین موسیقی متن به احسان عبدی‌پور برای «کوهستان بی‌صدا»

بهترین صداگذاری به محمدحسین ابراهیمی برای «خونه مامان شکوه»

بهترین پژوهش به امید رحمتی‌نسب برای «پیله ابریشم»

بهترین تصویربرداری به فرشاد افشین‌پور برای «دنیای وحشی زاگرس»

بهترین تدوین به آرش ضابطی اصل برای «کشیم عاشق»

بهترین کارگردانی مستند کوتاه به امیر آقاعبداللهی برای «کشیم عاشق»

بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند به محمدرضا خوش‌فرمان برای «اسپانک»

جایزه ویژه هیأت داوران به مهدی بخشی‌مقدم و مهدی شامحمدی برای «خونه مامان شکوه»

جایزه «سرباز وطن»

لوح تقدیر سرباز وطن به «بنده نیکوکار» از کشور آرژانتین

تندیس سرباز وطن به محسن اسلام‌زاده برای «پاییز پنجاه سالگی»

بهترین کارگردانی مستند بلند به مسعود زارعیان برای «غیرمسکونی»

بهترین فیلم مستند به مهدیه‌سادات محور برای «عزیز»

جوایز ویژه دبیر جشنواره

محسن آقایی برای «پیله ابریشم»

کتایون جهانگیری برای «ماراتن به سوی خط باریک قرمز»

محمد احسانی برای «آب ما را خواهد برد»

هادی شریعتی برای «آت اوغلان»

کد خبر 627134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.