«گرانی» آشوب‌ها برای اقتصاد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌وششم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««گرانی» آشوب‌ها برای اقتصاد» نوشت: ناآرامی و آشوب‌ها هرچند وجهه سیاسی و اجتماعی دارد، اما ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دارد. هم‌اکنون حدود سه ماه سه ماه از ناآرامی‌های اخیر در کشور می‌گذرد و از همان ابتدا آثار کوتاه‌مدت آن بر اقتصاد کشور نمایان شد، اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، تأثیری است که این ناآرامی‌ها در بلندمدت بر بخش‌های مختلف اقتصاد ملی به همراه دارد.
در نگاه نخست و بخش آشکار تبعاتی که این ناآرامی‌ها بر اقتصاد ایران داشته، خسارت مستقیم آن به مکان‌های دولتی و خصوصی، اشخاص، خودروها، منازل و غیره است؛ موضوعی که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور آن را ۱,۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد اما این میزان خسارت تنها گوشه‌ای از ضربه‌ای است که این ناآرامی‌ها بر پیکره اقتصاد کشور داشته و آثار عینی آن بر زندگی و معاش تک تک ایرانی‌ها نمود پیدا کرده و خواهد کرد.

دامنه و ابعاد آثار اقتصادی ناآرامی‌ها، اعتصابات، اعتراضات و شورش‌ها، آنقدر وسیع است که نهادهای بین‌المللی نیز پژوهش‌های مختلفی درباره آن انجام و نتایج آن را ارائه داده‌اند. شاخص صلح جهانی مربوط به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که تعداد شورش‌ها، اعتصابات و تظاهرات ضددولتی در سراسر جهان از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۴۴ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ نیز همچنان تداوم داشته است.

در این راستا، مطالعات صندوق بین‌المللی پول، ارتباط تنگاتنگی را میان ناآرامی‌ها و عملکرد اقتصادی پس از آن نشان می‌دهد، به‌طوری که این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که به‌طور متوسط، ناآرامی‌های گسترده با کاهش یک درصدی تولید ناخالص داخلی در یک سال و نیم بعد همراه هستند.

بر مبنای یافته‌ها، اثرات نامطلوب اعتراضات بر تولید ناخالص داخلی، ناشی از انقباضات شدید در بخش خدمات و تولید است.

در مورد مؤلفه‌های سمت تقاضا، یافته‌های صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد که تأثیر ناآرامی‌های اجتماعی بر مصرف نمایان‌تر و در مدت ۱۸ ماه پس از شوک ناآرامی، منفی و قابل توجه است. صندوق بین‌المللی پول همچنین به تأثیر ناآرامی‌های اجتماعی بر نااطمینانی، اعتماد مصرف‌کننده و کسب و کار اشاره کرده است.

در مجموع و همانگونه که تحقیق‌های جهانی نشان می‌دهد، آثار اقتصادی ناآرامی‌ها علاوه بر اینکه تأثیر فوری و کوتاه‌مدتی بربخش‌هایی از اقتصاد همانند کاهش مصرف و تولید به دنبال دارد؛ تأثیرات بلندمدت آن به مراتب خسارات سنگین‌تری خواهد داشت.

در بخش آثار کوتاه‌مدت و فوری ناآرامی‌های اخیر در کشور، ریزش شاخص‌ها در بازار سهام به خصوص در ماه‌های نخست، مشهود بود. همچنین پس از اعمال محدودیت در اینترنت و برخی از پلتفرم‌های خارجی، شاهد خسارت‌های قابل توجهی به کسب و کارهای آنلاین هستیم.

علاوه بر این، این ناآرامی‌ها تأثیر دامنه‌داری در بسیاری از بخش‌های اقتصاد کشور داشته است برای مثال بخش فرهنگ و هنر نیز از این شرایط آسیب‌دیده است.

ناآرامی‌های اخیر در کشور بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری همچون کنسرت‌های موسیقی را دستخوش تغییراتی کرده، بعضی از آنها لغو یا به زمان مناسب‌تری موکول شد. برآورد می‌شود تاکنون بیش از پنج میلیارد تومان به کنسرت‌های موسیقی خسارت وارد شده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ناآرامی‌های اخیر کشور تنها طی هفته ابتدایی، میزان مخاطبان سینما را به یک‌سوم کاهش داده است.

نگاهی کوتاه به اطراف، مثال‌های بی‌شماری از آسیب‌هایی مشابه به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران و کسب و کارهای مختلف را نشان می‌دهد که هر یک در شرایط این روزهای کشور متحمل شده‌اند.

«گرانی» آشوب‌ها برای اقتصاد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنهار با اصرار مردم بیزار چه‌می‌کنی!؟» نوشت: رنگ را با رنگی دیگر، می‌توان پاک کرد، اما ننگ را با ننگی دیگر، نمی‌توان و فقط ننگ را افزون‌تر می‌کنی.

سفیر انگلیس یک سطل رنگ به دست گرفت و دیوارنوشته‌های چند روز پیش سفارتخانه را به‌ظاهر پاک کرد. گویا کارمندان چند سفارتخانه اروپایی و رهگذرانی هم به کمک او آمده‌اند.
من نمی‌دانم آن نوشته‌ها کار چه کسی یا کسانی بوده است خودم باشم، چنین کاری نمی‌کنم، و دلایل زیادی دارم، یکی اینکه آقای سفیر، کمتر پایش را روی سنگفرش پیاده‌رو خیابان‌های شهرم بگذارد!
فرض کنید مثل سال‌های سال که برخی افراد با هویت معلوم مقابل چشم پلیس به سفارت ایران در لندن حمله می‌کنند، دیوارنویس‌های سفارت انگلیس در تهران نیز دوباره روی رنگ‌های سفیر، شعارنویسی کنند، آن وقت چه می‌شود؟ خب معلوم است دوباره سفیر با سطل دیگری از رنگ، آن‌ها را پاک می‌کند.

اما گیرم «دیوار» لانه را پاک کنی، زنهار با اصرار مردم بیزار و با یک ملت تا ابد عزادار و بیدار چه می‌کنی. ما تا ابد عزادار میلیون‌ها ایرانی درگذشته در قحطی تحمیلی چرچیل هستیم.

مادربزرگم بارها تعریف می‌کرد که در «قحطی انگلیسی‌ها» برخی مردم روستا به بچه‌های خودشان «پنبه‌دانه» دادند و چون پنبه‌دانه‌ها در شکم بچه‌ها باز شد (قابل هضم نبود) همگی مردند! پدرم از قول پدرش تعریف می‌کرد که در قحطی زمان جنگ جهانی، مردم در صف سنگکی ایستاده بودند. نانوا، بعد از مدتی یک نان به دست مشتری اول داد، اما ناگهان مرد دیگری نان را از دست او قاپید و چمباتمه زد و نان را بدون جویدن می‌بلعید.

این‌ها نوشته‌های ملت ایران روی «دیوار تاریخ» است که دهان به دهان نقل می‌شود و پاک‌شدنی نیست هرچند ایرانیانی به کمک شما بیایند، مانند همان ایرانیانی که فیلم «چرچیل» قاتل سنگدل ایرانیان را از تلویزیون ملی ایران در وصف اوصاف حمیده او پخش کردند!

«گرانی» آشوب‌ها برای اقتصاد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاکید رئیسی بر وعده مسکنی» نوشت: رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی دور دوم سفرها به دیار خاوران رفت تا از نزدیک با مردم و فعالان اقتصادی دیدار کند.

بهره برداری از چند طرح بزرگ در حوزه فولاد، فاضلاب شهری و تولید تایر و گفت و گوی چهره به چهره با کارگران، حضور در جمع پرشور مردم بیرجند و سفر به نهبندان و دیگر مناطق دور افتاده و محروم این استان بخشی از برنامه‌های دکتر رئیسی در این سفر بود.

رئیس‌جمهور اما در حالی به خراسان جنوبی پا گذاشته است که به گفته منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، در مجموع در فاصله دو سفر رئیس‌جمهور به این استان، دولت جلوتر از تعهدات خود قرار دارد: «در سفر اول ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب اجرایی داشتیم که امروز بیش از ۲ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان از تعهدات عملی شده است و جلوتر از تعهدات هستیم.»

رئیسی در ابتدای حضور خود در خراسان جنوبی به سراغ پروژه تصفیه خانه بیرجند رفت و بخش مایع مدول دوم این پروژه را افتتاح کرد. وی همچنین از اولین خط تولید تایر تک مرحله‌ای (UNI STAGE) در کارخانه کویر تایر بیرجند که به شکل کامل در داخل کشور ساخته شده است، بازدید کرد همچنین با حضور رئیس‌جمهور واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات در خراسان‌جنوبی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و اشتغال‌زایی ۲۹۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به بهره‌برداری رسید.

رئیسی: وعده نشدنی به مردم نمی‌دهیم

حضور در اجتماع پرشور مردم بیرجند بخش دیگری از برنامه‌های رئیس‌جمهور را به خود اختصاص داد.

رئیس کابینه دولت سیزدهم در این دیدار، با بیان اینکه اعتبارهای خوبی برای حل مشکل کمبود آب و همچنین اتصال شبکه ریلی این استان به راه آهن سراسری کشور در نظر گرفته شده است، گریزی به ماجرای جنجالی چند وقت اخیر یعنی پروژه ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال زد و در واکنش به اما و اگرها درباره به نتیجه رسیدن وعده ساخت مسکن خاطرنشان کرد: «آقایان به ما می‌گویند ممکن است درباره وعده مسکن خلف وعده کنید؟ هرگز! در این دولت هرگز چیزی را از مردم نخواهیم پوشاند. وعده نشدنی به مردم نمی‌دهیم.» این سخنان در حالی از سوی رئیس جمهور مطرح می‌شد که وزیر جدید راه و شهرسازی، در روز رأی اعتمادش به این ماجرا ورود و تصریح کرده بود که طرح ساخت چهار میلیون مسکن با مشکل تأمین مالی روبه‌رو است: «در واقع، ۲ برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن پول نیاز داریم.

بذرپاش گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تأمین منابع مالی ۲۸۰۰ همت چه کاری انجام دهد؟ مجلس حتماً وقتی قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد، این ملاحظات و مفروضات را در نظر داشته است اما هم‌اکنون همه متخصصان و صاحبنظران اتفاق نظر دارند که این طرح با مشکل تأمین منابع مالی مواجه است.»

اظهاراتی که باعث شد شایعات درباره به نتیجه نرسیدن این طرح قوت بگیرد و برخی آن را «گرای بذرپاش» از قفل «مسکن میلیونی» دانستند.

در عین حال سخنان رئیس‌جمهور نشان داد که عزم دولت برای انجام این وعده انتخاباتی و عملیاتی کردن قانون مجلس همچنان جزم است آن قدر جزم که رئیس جمهور در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌جنوبی گریزی به ساخت مسکن زد و با اشاره به امکان ساخت مسکن ویلایی در ۲۹ استان، از عملیاتی شدن این طرح سخن گفت: «در ۲۹ شهر استان خراسان‌جنوبی این امکان وجود دارد که زمین به متقاضیان واگذار شود تا مسکن ویلایی در آن‌ها ساخته شود. وظیفه دولت، فراهم کردن سرپناه مناسب برای مردم است و برای ساخت آن، تسهیلات هم می‌دهیم. برخی این کار را بعید می‌دانند اما ما آن را قریب و نزدیک می‌دانیم.»

«گرانی» آشوب‌ها برای اقتصاد

کد خبر 627108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.