نقش پمپ بنزین‌ها و خودروهای الکتریکی در تغییر شهرها

ظهور خودروهای الکتریکی به تدریج پایان فعالیت خودروهای بنزینی و در نتیجه پمپ بنزین‌ها را به دنبال خواهد داشت که این امر به سهم خود می‌تواند انتشار کربن در شهرها را به حداقل برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که پمپ بنزین‌ها تهدیدی جدی برای شهرها به‌حساب می‌آید زیرا اغلب آن‌ها به وسیله نفت ذخیره شده در تانک‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که بسیاری از آن‌ها چکه می‌کند و این امر انفجار پمپ بنزین‌ها را به یک خطر جدی تبدیل کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از ۴۵۰ هزار پمپ بنزین خطرناک با تانک‌های سوراخ وجود دارد که انفجار آن‌ها یک تهدید محتمل به‌شمار می‌رود.

البته خطرات ناشی از پمپ بنزین‌ها تنها به چکه کردن تانک‌ها محدود نمی‌شود، بلکه تمام ساکنان اطراف این مکان‌ها همواره در معرض تنفس گازهای آلوده هستند و همین امر سلامت آن‌ها را با تهدید جدی مواجه می‌کند. در واقع، سطح بالای انتشار گازهای سرطان‌زای بنزن و ازن از پمپ بنزین‌ها، به طور مستقیم مجاری تنفسی انسان‌ها را نشانه می‌گیرد و می‌تواند مشکلات سلامت بسیاری نظیر سرطان را برای آن‌ها در پی داشته باشد.

مدیران شهری در آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا به‌تازگی بسیار بیشتر از گذشته توجه خود را بر تغییرات اقلیمی متمرکز کرده‌اند و در نظر دارند برای کاهش اثرات این بحران، تا سال ۲۰۳۵ به تقاضای خودروهای گازوئیلی و بنزینی پایان دهند یا حتی تا سال‌های ۲۰۲۵ یا نهایتاً، ۲۰۳۰ خرید و فروش این خودروها را ممنوع کنند. در این راستا، کمپانی‌های خودروسازی معروفی مانند مزدا، ولوو و جنرال موتورز نیز از پایان تولید خودروهای گازوئیلی و بنزینی تا تاریخ‌های معینی خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند که وسایل نقلیه سبز را جایگزین آن‌ها خواهند کرد.

پتالوما در ایالت کالیفرنیا اولین شهر جهان بود که در سال ۲۰۲۱ احداث پمپ بنزین‌های جدید را در سراسر شهر ممنوع کرد که پس از آن دست کم چهار شهر آمریکایی لایحه مشابهی را تصویب کرده‌اند و شش شهر شامل لس‌آنجلس که به شهر خودروها معروف است، نیز در تلاش هستند اقدامات مشابهی را مبنی بر فعالیت پمپ بنزین‌ها اعمال کنند.

نقش پمپ بنزین‌ها و خودروهای الکتریکی در تغییر شهرها

تقاضاهای جدید

دولت ایالات متحده آمریکا ادعا کرده است که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۲۶ میلیون خودروی الکتریکی در سراسر کشور تردد خواهد کرد و این به معنای افزایش ۱۰ برابری نیاز به ایستگاه‌های شارژ این خودروها نسبت به حال حاضر است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در برزیل، تعداد خودروهای الکتریکی فروخته شده در سال‌های بین ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به میزان ۲۵۵ درصد افزایش یافت و این در حالی بود که در همین بازه زمانی، فروش خودروهای معمولی تنها سه درصد افزایش را تجربه کرد.

مدیر استارباکس، بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای جهان در آمریکا به‌زودی همکاری خود را با کمپانی‌های خودروسازی مختلف نظیر ولوو و شارژپوینت آغاز خواهد کرد تا با یکدیگر به نصب ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در مسیر بین شهرها بپردازند و دسترسی به این ایستگاه‌ها را در فاصله‌های ۱۰۰ مایلی از یکدیگر برای دارندگان خودروهای سبز فراهم بیاورند. مدیران استارباکس ادعا کرده‌اند که در ایستگاه‌های شارژ جدید خودروهای الکتریکی، فضاهایی بسیار جذاب به عنوان کافی‌شاپ احداث خواهند کرد تا رانندگان را به گذراندن دقایقی در آن‌ها دعوت کنند. در واقع، از آن‌جا که شارژ خودروهای الکتریکی بسیار کندتر از پر کردن باک بنزین سایر وسایل نقلیه انجام می‌شود، اقدام جدید کمپانی‌های نامبرده کاهش سختی زمان انتظار شارژ خودروها حین نوشیدن یک فنجان قهوه را برای دارندگان وسایل نقلیه الکتریکی به دنبال خواهد داشت.

نقش پمپ بنزین‌ها و خودروهای الکتریکی در تغییر شهرها

مراکز جدید شارژ

پارکلند، یکی از کمپانی‌های کانادایی که تاکنون بیش از سه هزار ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در ۲۵ کشور دنیا نصب کرده است، حامی رقابتی بین‌المللی با هدف ایجاد ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی در آینده بود. برنده این رقابت یکی از طراحان اهل ادینبرو در اسکاتلند بود که الگویی جدید و مشتری-محور برای طراحی ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی پیشنهاد داد. در این الگو، ایستگاه‌ها به شکل سازه‌هایی خطی و کشیده طراحی می‌شود که نقاط شارژ سراسر امتداد آن را فرا می‌گیرد. در مراکز این ایستگاه‌ها، خدمات دیگری برای رفاه کاربران احداث خواهد شد که امکان خرید یا استراحت را برای آن‌ها حین شارژ خودروهای خود فراهم می‌آورد.

نکته جالب توجه در مورد طراحی زیرساخت‌های شارژ جدید این است که قابلیت تغییر اندازه آن‌ها برای سازگاری با خدمات مختلف و جدید وجود دارد، ضمن این‌که دسترسی به غذا، نوشیدنی، فضاهای سبز کوچک، فضاهایی با تجهیزات ورزشی و سایر خدمات رفاهی برای کاربران ممکن می‌شود و همین امر می‌تواند زمان انتظار شارژ وسایل نقلیه را برای آن‌ها لذت‌بخش کند.

نقش پمپ بنزین‌ها و خودروهای الکتریکی در تغییر شهرها

ساخت این ایستگاه‌ها با مواد پایدار مانند چوب و سنگ انجام خواهد شد و سقف آن‌ها را پنل‌های خورشیدی فرا خواهد گرفت که به سهم خود در کاهش انتشار گازهای آلاینده از طریق تأمین نیروی تجدیدپذیر اثربخش خواهد بود.

کد خبر 627011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.