گره‌گشایی ۸۴۰ هکتار اراضی شهر در ۶ منطقه اصفهان/ مشکل ۳۵۰۰ خانوار علی‌آباد کلنگان رفع شد

شهردار اصفهان گفت: باز شدن گره‌ها میوه همدلی و همگرایی بین دستگاه‌های استان است که مهم‌ترین آن مسئله اراضی علی‌آباد کلنگان بود. زیرا ۳۵۰۰ خانوار معطل این تصمیم‌گیری بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _ پنجشنبه بیست‌وچهارم آذر _ در پنجمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان»، با اشاره به دبیرخانه فرهنگی اجتماعی زاینده‌رود، اظهار کرد: بارها گفتیم مسئله زاینده‌رود دغدغه و غصه مشترک تمام مردم اصفهان است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به تنهایی نمی‌تواند نقشی برای رفع مشکل زاینده‌رود ایفا کند، اما می‌تواند مکمل و کمک‌کننده سایر دستگاه‌ها باشد، تصریح کرد: از آن جایی که زاینده‌رود مسئله استانی و ملی است، شهرداری اصفهان نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در شورای اسلامی شهر اصفهان طرحی تصویب و منجر به تشکیل دبیرخانه فرهنگی اجتماعی زاینده رود با دو مأموریت محوری شد، یکی از این مأموریت‌های دبیرخانه این بود که به عنوان مطالبه‌گر صدای مردم برای حل مسئله زاینده‌رود باشد. گاهی در سطح شهر از طریق تبلیغات شهری حرف مردم بیان می‌شود، به گونه‌ای که در سفر اخیر ریاست جمهوری به اصفهان، بسیاری از صحبت‌های مردم در قالب گرافیک شهر در خصوص زاینده‌رود انعکاس پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از این اقدام نیز آموزش به خودمان است که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، افزود: یکی از نگرانی‌ها این است که در مصرف حداقل آب نیز رعایت صرفه‌جویی را نکنیم و آب آشامیدنی با مشکل مواجه شود. ازاین‌رو دو مأموریت اصلی مطالبه‌گری و فرهنگ‌سازی بهینه از منابع موجود آبی در اختیار توسط دبیرخانه فرهنگی اجتماعی زاینده‌رود دنبال می‌شود.

باز شدن گره‌های کور شهری میوه همدلی و همگرایی بین دستگاه‌های استان است

قاسم‌زاده با اشاره به موضوع و تعریف گره‌های کور در اصفهان، اظهار کرد: گره‌های کور به هر علت سال‌ها مردم را منتظر تصمیم مسئولان نگه داشته است؛ بیش از ۵۰ سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودیم که باید برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شد، اما تاکنون این مشکلات رفع نشده و به درازا کشیده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدیریت استان و شهر اراده کافی برای رفع مشکلات را دارد، از این رو در استانداری به عنوان مدیریت کلان استان و در شهرداری و مدیریت شهرسازی به این نتیجه رسیدیم که مسائل را به نفع مردم حل کنیم، لذا اگر قانون به ما اجازه می‌دهد که بین منافع سازمانی و منافع مردم تصمیم بگیریم، آنچه به نفع مردم است را تصمیم‌گیری می‌کنیم و روی منافع سازمانی اصرار و تاکید نکنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه گره‌های کور تک تک مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: باز شدن گره‌های کور شهری میوه همدلی و همگرایی بین دستگاه‌های استان است که یکی از مهم‌ترین اقدامات در این راستا باز شدن گره اراضی علی‌آباد کلنگان بود که ۳۵۰۰ خانوار معطل تصمیم‌گیری برای بازگشایی این گره بودند.

قاسم‌زاده ادامه داد: یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به اصفهان موضوع اراضی علی‌آباد کلنگان بود، نماینده وی تمام دستگاه‌ها را جمع کرد و تصمیم بر این شد گره کور این اراضی برطرف شود که این اقدام اجرایی شد؛ در این راستا با همگرایی و همدلی طی برگزاری ساعت‌ها جلسه به بحث و گفت‌وگو پرداختیم و این مشکل ۵۰ ساله را در اصفهان برطرف کردیم تا ۳۵۰۰ خانوار از گرفتاری رهایی یابند.

دغدغه ۱۶ هزار خانوار شهرک شهید کشوری رفع می‌شود

شهردار اصفهان افزود: مشکلی در خصوص اراضی بنیاد تعاون نیروی انتظامی جنب پل تمدن (معروف به قطعه گل نرگس) وجود داشت، که سال‌ها معطل مانده بود، از این‌رو در تعامل با نیروی انتظامی و شهرداری این مشکل نیز برطرف و خیال هزار خانوار بابت اینکه صاحب مسکن می‌شوند، راحت شد.

وی گفت: اراضی شهرک شهید کشوری از مشکلات اساسی شهر اصفهان بود که سال‌ها شهروندان گرفتار آن بودند، لذا با اهتمام جمعی بین دستگاه‌های مختلف این مشکل و دغدغه مردم در شهید کشوری برطرف شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: ۱۶ هزار خانوار درگیر اراضی شهید کشوری بودند که با تصویب و ابلاغ طرح‌های پیشنهادی در تهران، به‌زودی اسناد تفکیک و دغدغه شهروندان از این جهت برطرف خواهد شد.

گره گشایی ۸۴۰ هکتار اراضی شهر در شش منطقه شهرداری

وی افزود: گذر آقا نورالله نجفی دغدغه افرادی بود که نسبت به مسائل و بافت تاریخی حساس هستند، اما زمانی مصوب شد این گذر خیابان‌کشی شود، سپس در بافت تاریخی مورد اعتراض مطالبه‌گران قرار می‌گیرد، از این‌رو طرحی توسط شهرداری با هماهنگی میراث فرهنگی پیشنهاد و تصویب شد و در حال حاضر عملیات آماده‌سازی این گذر تاریخی آغاز شده است و به‌زودی مشکل در این نقطه شهر برطرف خواهد شد.

شهردار اصفهان افزود: در مجموع گره‌گشایی ۸۴۰ هکتار اراضی شهر در شش منطقه شهرداری از جمله ۱۰، ۱۱ و ۱۴ آغاز شده است. تعیین تکلیف اراضی این نقاط دغدغه هزاران نفر است که منتظر تصمیم و مصوبه بودند تا بتوانند پروانه ساخت دریافت و ساخت‌وساز کنند و این روند کماکان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: موارد متعددی برای باز کردن گره‌های کور وجود دارد که باید تصمیم‌ها در این باره اتخاذ شود، لذا با اهتمام جمعی شناسایی و مورد بررسی قرار می‌گیرند و برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا انجام می‌شود.

۱۰ درصد مساحت اصفهان را بافت فرسوده و تاریخی تشکیل می‌دهد

قاسم‌زاده با اشاره به بافت تاریخی شهر، گفت: یک اصفهان دیروز، یک اصفهان امروز و یک اصفهان فردا داریم که مسائل اساسی اصفهان دیروز، در دو حوزه بافت‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده قابل تقسیم است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مساحت اصفهان را بافت فرسوده و تاریخی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: وسعت شهر اصفهان حدود ۲۴ هزار هکتار است که ۲۳۸۰ هکتار آن بافت فرسوده است و از این میزان ۵۰۰ هکتار تاریخی و حدود ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده است. بافت فرسوده قابل سکونت نیست و حداقل‌های لازم برای زندگی خوب را ندارد و به فضاهای بی‌دفاع شهری و جرم‌خیز تبدیل شده است.

شهردار اصفهان گفت: در شهرداری دو کارگروه احیای بافت‌های تاریخی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و تولید مسکن را تشکیل دادیم؛ در محور بافت‌های تاریخی به دنبال احیا و در بافت‌های فرسوده غیر تاریخی به دنبال بازآفرینی و تولید مسکن ارزان برای شهروندان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بافت‌های فرسوده به این صورت است که شهروندان تشخیص و ترجیح می‌دهند که در مکان دیگری سکونت کنند که این موضوع باعث شده است منازل متروکه و مخروبه محل سکونت مهاجران به‌ویژه مهاجران اتباع خارجی شود که حداقل درآمد را دارند.

قاسم‌زاده ادامه داد: تاکنون روال بر این بوده است که ساکنان بافت‌های فرسوده تک تک مجوز ساخت‌وساز دریافت می‌کردند و برخی تخریب و مجدد اقدام به ساخت می‌کردند، این در حالی است که بافت به همان صورت باقی می‌ماند و معابر تنگ و تأسیسات و خدمات بسیار کم باقی می‌ماند.

تجمیع ریزدانه‌ها در بافت‌های فرسوده شهر

وی اضافه کرد: در کارگروه بازآفرینی به این سمت می‌رویم که بافت‌ها را از نو بازتعریف و باز مهندسی کنیم و بگوییم این پهنه فرسوده که به عنوان مثال ۵۰۰ منزل ریزدانه در آن وجود دارد را با مشارکت شهروندان تجمیع می‌کنیم و مجدد طرح شهری برای آن در نظر می‌گیریم. معابر، تأسیسات و امکانات و خدمات مناسب در نظر می‌گیریم و نقشه معماری و عمرانی از نو ساخته و تقدیم شهروندان می‌کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری در این راستا تسهیل‌گر بوده است و کمک می‌کند که این اتفاق رقم بخورد، گفت: برای این اقدام بخش خصوصی و مردم کنار یکدیگر قرار می‎‌گیرند و بافت را از نو می‌سازند، از این‌رو اجماع بین شهرداری و سرمایه‌گذار و بخش خصوصی و شهروندان، باعث بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری خواهد شد.

وی با بیان اینکه امکان دارد این فرایند سال‌ها به طول انجامد، اما با مشارکت شهروندان و کمک سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به‌عنوان شتاب‌دهنده کاتالیزور این فرایند را تسریع می‌کنیم، اظهار کرد: بسیاری از ساکنان ریزدانه‌ها، استطاعت و توان مالی برای دریافت پروانه ساختمانی، تخریب و نوسازی منازل خود را ندارند، اما با ضوابط تشویقی در نظر گرفته شده ارتفاع و بخشودگی ۷۰ درصدی که در پروانه ساخت ارائه می‌کنیم، مالک نباید هزینه‌ای پرداخت کند، تنها باید حدود دو سال اجاره‌نشین باشد تا منزل وی آماده شود.

قاسم‌زاده گفت: با این اقدام شهروندان یک مسکن آماده با تجهیزات کافی در محله‌ای که معابر استاندارد، خدمات مناسب، پارک و مدرسه دارد را دریافت می‌کنند.

۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در ۱۵ منطقه شهری

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه احیای بافت فرسوده خاطرنشان کرد: نخستین اقدام تشکیل کارگروه در شهرداری بود که انجام شد، همچنین باید نظام‌نامه‌ای برای شهرداری تنظیم می‌کردیم تا بدانیم گام به گام چه اقدامی انجام می‌دهیم؛ تعدادی از لوایح همچون ۷۰ درصد بخشودگی پروانه ساختمان باید در شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار می‌گرفت و مجوزهای لازم دریافت می‌شد که تاکنون تمام این اقدامات انجام شده است.

شهردار اصفهان افزود: ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در ۱۵ منطقه شهری توزیع شده است، از این‌رو مدیران مناطق را مکلف کردیم در مناطق و بافت‌های فرسوده حضور یابند و پهنه‌های پیشنهادی را به شهرداری ارائه کنند.

وی گفت: در پهنه پیشنهادی شهروندان آمادگی دارند، سرمایه‌گذاران نیز رغبت دارند و شهرداری آمادگی رویارویی با آن را دارد، از این‌رو شهرداری‌های مناطق پهنه‌های پیشنهادی را ارائه می‌کنند.

قاسم‌زاده ادامه داد: زمانی که پهنه در کارگروه معرفی و تصویب می‌شود، باید طرح شهرسازی در این راستا ارائه شود تا بازآفرینی صورت گیرد، لذا تاکنون سه منطقه شهری در اصفهان پهنه‌ها را ارائه کردند و طرح آن‌ها آماده و مقدمات لازم در شهرداری انجام شده است که در کمیسیون ماده ۵ منتظر تصویب است.

وی گفت: زمانی صف انتظار برای تصویب طرح در کمیسیون ماده ۵ بسیار زیاد بود، اما در حال حاضر تا حدی به‌روز است، یعنی زمانی که طرحی را به کمیسیون ماده ۵ ارجاع می‌دهیم، بلافاصله همان هفته یا هفته بعدی در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان افزود: در حال حاضر سه طرح آماده از سه پهنه برای بازآفرینی داریم که در مرحله کمیسیون ماده ۵ است و به نظر می‌رسد طی هفته آینده مطرح و تصویب می‌شود که بلافاصله پس از تصویب وارد فرایند اجرا می‌شویم.

وی با بیان اینکه برای انجام هر اقدامی از طریق دفاتر تسهیل‌گری با شهروندان وارد گفت‌وگو می‌شویم، اظهار کرد: تا زمانی که شهروندان میل و رغبت نداشته باشند، نمی‌توانیم هیچ اقدامی در پهنه‌ها انجام دهیم.

آغاز مرمت پشت مسجد امام (ره) و احیای محورهای تاریخی آن

قاسم‌زاده تصریح کرد: ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در بافت تاریخی است که بیشتر بافت‌های تاریخی از جمله میدان و مسجد امام (ره) در چند قدمی گردشگران قرار دارد و آن‌ها به جهت کنجکاوی، معماری و بدنه پشت این مسجد را نیز تماشا می‌کنند، اما با بافت عجیب و غریب، فرسودگی و به‌هم‌ریختگی مواجه می‌شوند.

وی گفت: منازل مخروبه‌ای پشت مسجد جامع و مسجد امام (ره) وجود دارد به‌طوری که زمانی که وارد بافت تاریخی می‌شویم، تأسف می‌خوریم، از این رو این موارد احصا و نقشه احیای بافت تاریخی آماده شده است و به ترتیب اولویت از سال جاری اقدامات لازم را آغاز کردیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مرمت پشت مسجد امام (ره) و احیای محورهای تاریخی آن آغاز شده است، خاطرنشان کرد: هارونیه در دستور کار ما بوده است؛ خط اتصال بین دولتخانه سلجوقی و صفوی که محور هارونیه است و میدان امام (ره) را به میدان امام علی (ع) متصل می‌کند و بافت زیبایی به لحاظ تاریخی است، در صورت احیا به مسیر گردشگری و مسیر پیاده‌رو گردشگران تبدیل می‌شود، همچنین محور بابا قاسم در اولویت شهرداری است.

وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم طی چند سال آینده نگرانی شهروندان به‌ویژه افرادی که نسبت به گذشته خود حساس هستند را برطرف کنیم.

درصدد رفع مشکلات ساختمان‌های نیمه‌تمام هستیم

قاسم‌زاده با اشاره به اقدامات در حال انجام برای امروز و فردای اصفهان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامی که برای امروز اصفهان باید مدیریت کنیم، پروانه‌های ساختمانی است که صادر می‌کنیم؛ باید مراقب باشیم اتفاقی در شهر رخ ندهد که همخوانی با گذشته اصفهان نداشته باشد. نباید ابنیه امروز ما شبیه گذشته باشد، اما روایت، حکایت و کتاب داستان اصفهان باید با یکدیگر در ارتباط باشد.

وی با بیان اینکه در صدور پروانه به این موارد دقت می‌کنیم و نگرانی از بابت شهروندان نداریم، گفت: دقت می‌کنیم اتفاق اشتباهی را در شهر رقم نزنیم که برای آیندگان دردسر ایجاد کند.

شهردار اصفهان ادامه داد: در شهر ابنیه‌های نیمه‌تمامی وجود دارد که پس از سال‌ها هنوز شهروندان آن را نپذیرفتند و با آن‌ها ارتباط برقرار نکردند؛ احساس می‌کنند این ابنیه‌ها با شهر همخوانی ندارد، لذا باید مراقب باشیم در دوره فعلی مدیریت شهری که شهروندان این مسئولیت را به ما دادند، اقدامی انجام ندهیم که سال‌ها بعد مدیران آینده رنج و مشکلات آن را تحمل کنند.

وی گفت: درصدد رفع مشکلات ساختمان‌های نیمه‌تمام در سطح شهر هستیم که گزارش آن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

قاسم‌زاده در خصوص اصفهان آینده اضافه کرد: اصفهان آینده یعنی ۱۰ سال بعد این شهر باید چگونه باشد که این اقدام روی میز کار ما است، از این‌رو از شهروندان و فرهیختگان دعوت می‌کنم در این حوزه به ما کمک کنند.

وی افزود: امیدواریم فرهیختگان به ما کمک و راهنمایی کنند تا اصفهانی که برای فردا رقم می‌خورد، همخوان با دیروز و هویت تاریخی این شهر باشد.

شهردار اصفهان اظهار کرد: سامانه ۱۳۷ سامانه‌ای است و فرهیختگان می‌توانند به صورت مستقیم برای من پیام بگذارند و اعلام آمادگی کنند، همچنین ایده و طرح بدهند یا به معاونت شهرسازی و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مراجعه کنند.

نباید اتفاق جدیدی برخلاف شخصیت شهر شکل گیرد

وی با اشاره به مخدوش کردن بعضی پل‌ها و بافت‌های تاریخی توسط ساختمان‌ها، گفت: در گذشته اتفاقاتی رخ داده است که نمی‌خواهیم فردی را مقصر قلمداد کنیم، اما این واقعیت آزاردهنده است. آیا می‌توانیم این ابنیه را تخریب کنیم؟ آیا قانون این اجازه را به ما می‌دهد؟ جواب منفی است، از این‌رو باید برای تصمیماتی که اکنون می‌گیریم، از گذشته درس عبرت بگیریم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: شهروندان باید بدانند برای ساختمان‌های ساخته شده نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم یا آن‌ها را تخریب کنیم، اما باید توجه کنیم اتفاق جدیدی توسط ما برخلاف شخصیت شهر شکل نگیرد.

کد خبر 626928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.