دفاع از ساحت‌های شهر برای تحقق «اصفهان من، شهر زندگی»/ شهرداری مطالبه‌گر زاینده‌رود است

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار «اصفهانِ من، شهر زندگی» باید از تمام ساحت‌های شهر اصفهان دفاع کنیم، گفت: من سوگند یاد کرده‌ام که حافظ شخصیت شهر اصفهان باشم که لازمه آن حفاظت از ویژگی‌ها و ساحت‌های شهر اصفهان از قدیم‌الایام تاکنون است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان» و تعریف و توضیح شعار «اصفهان من، شهر زندگی» اظهار کرد: فهم خود را از شهر با شهروندان در میان می‌گذارم، چراکه معتقدم اگر کسی نسبت به مسئله‌ای درک صحیحی نداشته باشد، نسبت به انتخاب راه‌حل نیز خطا می‌کند.

وی با بیان اینکه برای توصیف شهر اصفهان باید تعریف اصلی را از زبان مردم شنید، گفت: به عنوان کارگزار مردم نمی‌توانم در دنیایی متفاوت از درک و فهم آن‌ها، درکی داشته باشم و خدمت کنم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: قصد ما این است که فهم خود را از شهر با مردم به اشتراک بگذاریم و آن‌ها می‌توانند در مدت ۱۰ شب برنامه «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان» نظرات خود را پیرامون صحیح بودن یا نبودن آن بیان کنند.

وی با اشاره به شعار انتخاب شده در این دوره مدیریت شهری مبنی بر «اصفهان من، شهر زندگی» گفت: در دل بیان «اصفهان من» حس تعلق وجود دارد، واژه اصفهان من برخاسته از تعلق خاطر ما نسبت به شهر است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: به‌طور کلی برای هر پدیده‌ای در عالم هستی می‌توان سه سوال مطرح کرد، نخست درباره هستی یک چیز می‌توان سوال کرد که آیا وجود دارد یا خیر، دومین سوال درباره چیستی پدیده است که پاسخ به آن بیشتر به مختصات پدیده می‌پردازد و سوال سوم کیستی یا توصیف شخصیت پدیده است که در ارتباط با شهر اینگونه بیان می‌شود که شخصیت شهر وجه امتیاز آن نسبت به دیگر شهرها محسوب می‌شود.

به دنبال جریان زندگی در بافت‌های تاریخی اصفهان هستیم

وی با بیان اینکه دلیل چرایی متمایز شدن دو شهر از یکدیگر فقط مختصات شهر نیست، بلکه شخصیت آن است، افزود: سوال مهم اینجا است که اصفهان چه شخصیتی دارد، «اصفهان من، شهر زندگی» در حقیقت اجماع ویژگی‌هایی شخصیتی اصفهان همچون ساحت تاریخی و طبیعی بودن و باغ‌شهر، یک شهر اجتماعی، علمی و هنری بودن است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه برای تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» باید از ساحت‌های یاد شده شهر دفاع کنیم، تصریح کرد: من سوگند یاد کرده‌ام که حافظ شخصیت شهر اصفهان باشم که لازمه آن حفاظت از ویژگی‌ها و ساحت‌های شهر اصفهان از قدیم‌الایام تاکنون است.

وی با بیان اینکه تاریخی بودن یکی از ساحت‌های مهم شهر اصفهان است، ادامه داد: اصفهان در ادوار گذشته، سه دوره پایتختی و مظهر تمدنی را تجربه کرده است و این شهر بی‌شک میراث‌دار گوهرهای گران‌قیمتی از این ادوار تاریخی است، لذا ما به عنوان کارگزاران باید نگران ریشه هویتی خود یعنی میراث گذشته باشیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه هر بنای تاریخی شهر که در معرض تخریب قرار می‌گیرد، باید نگرانی ما باشد، تاکید کرد: ما به دنبال احیای بافت‌های تاریخی و جریان یافتن زندگی در بافت‌های تاریخی شهر اصفهان هستیم.

وی گفت: در عرصه‌هایی همچون بازار بزرگ اصفهان باید ساحت همگرایی در شهر رقم بخورد تا نگرانی‌ها از وضعیت نابسامان آنجا کاهش یابد.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ساحت طبیعت و باغ‌شهر بودن اصفهان در توصیف بزرگان گذشته از شهر اصفهان به گواه تاریخ مشخص است، گفت: ساحت سوم شهر اصفهان، بُعد اجتماعی شهر است؛ این شهر برای سال‌های متمادی مأوای گفت‌وگو و همزیستی ادیان متعدد توحیدی بوده است و همه به هم احترام می‌گذاشتند که هنوز این همزیستی برقرار است.

وی اظهار کرد: مردم اصفهان با دارا بودن بیشترین تعداد خیریه کشور در کمک به یکدیگر سرآمد هستند، ساحت گفت‌وگویی و صراحت لهجه آن‌ها زبانزد است که باید از این ساحت صیانت کنیم.

لزوم وجود حداقل‌های زندگی در «شهر زندگی»

قاسم‌زاده تصریح کرد: آمادگی داریم در شهر فضاهای سربسته یا باز را برای فضای گفت‌وگو طراحی کنیم، زیرا می‌خواهیم زمینه گفت‌وگو و تعامل را در شهر باز کنیم تا هر شهروندی که نیاز به بیان نظرات خود در موضوعات مختلف دارد، با حضور در این مکان‌ها گفت‌وگو کند.

وی ادامه داد: امروزه راهکارهای رفع مشکلات را از زبان عده‌ای می‌شنویم که شاید هرگز انتظار آن را نخواهیم داشت، پس باید شنونده خوبی باشیم.

شهردار اصفهان گفت: وقتی از «شهر زندگی» سخن می‌گوئیم، یعنی شهر باید از حداقل‌های یک زندگی یعنی آب، هوا و خاک مناسب برخوردار باشد، البته امروز در چنین شاخصه‌هایی دچار مشکل هستیم.

آماده کمک به سرمایه‌گذاری برای انتقال آب از دریای عمان به اصفهان هستیم

وی در توضیح مجموعه اقدامات شهرداری اصفهان در مسئله آب شهر اصفهان و خشکی زاینده‌رود خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم به عنوان مطالبه‌گر به‌طور جدی در این عرصه ایفای نقش کنیم، همچنین در عرصه مصرف کمتر آب تلاش‌هایی را انجام دادیم و در استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌نیاز آبی در فضای شهر بهره برده‌ایم و در سطح کلان‌تر همچون بحث انتقال آب از دریای عمان به اصفهان نیز آماده ورود جدی حتی در بخش کمک در امر سرمایه‌گذاری هستیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه راه‌اندازی و تقویت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود از دیگر اقدامات در مسیر فرهنگی و رسانه‌ای بوده است، گفت: معتقدم مردم اصفهان، علت بی‌آبی نیستند، اما می‌توانند بخشی از راه‌حل رفع این مسئله باشند، به‌عنوان مثال در زمینه مصرف بهینه آب شرب، مردم شهر اصفهان تأثیرگذار هستند و می‌توانند نگرانی ما را نسبت به تأمین آب شرب کاهش دهند.

وی ادامه داد: خشکی زاینده‌رود دغدغه مشترک مردم اصفهان است و شهرداری اصفهان نیز به عنوان حقابه‌دار بزرگ و مطالبه‌گر در کنار دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها ایستاده و در پازل مطالبات نقش پررنگی ایفا کرده است، لذا روزنه‌های امید در این عرصه باز شده است تا شرایط ما در این عرصه بهبود یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه این شهر از لحاظ تعداد روزهای دارای هوای پاک نیز در بدترین شکل ممکن قرار دارد، گفت: باید به صراحت گفت که در معضل آلودگی هوا، شهرداری بخشی از مشکل است، زیرا قسمتی از آلودگی هوا مربوط به حمل‌ونقل و خودروهای دودزا است، البته در این عرصه شهروندان این شهر می‌توانند در هر حد و سهمی نسبت به کاهش آلاینده ایفای نقش کنند.

کد خبر 626031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.