هوشمندسازی سفره فساد را جمع می‌کند/ با هیچکس تعارف ندارم/ شهر فروشی نمی‌کنیم

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه از مسیر هوشمندسازی عقب‌نشینی نمی‌کنیم، گفت: تنها راه جمع کردن سفره فساد در شهرداری حرکت به سمت هوشمندسازی است و غیر از این راهی نداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه بیست‌ویکم آذر_ در دیدار با فعالان عرصه ساخت‌وساز مسکن که با هدف بررسی مشکلات اصنو (سرا ۱۰) برگزار شد، اظهار کرد: از شما که در این دیدار راحت سخن گفتید و اشکالات در فرایند صدور پروانه در حوزه شهرسازی را انعکاس دادید، تشکر می‌کنم و امیدواریم این ادبیات در مباحث کاری و در دفاع از قانون جریان داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه از مسیر هوشمندسازی عقب‌نشینی نمی‌کنیم، ادامه داد: تنها راه جمع کردن سفره فساد در شهرداری حرکت به سمت هوشمند سازی است و غیر از این راهی نداریم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در آغاز راه به دنبال شناسایی رشوه‌گیران و متخلفان بودیم و چند نفر متخلف در شهرداری را نیز دادگاهی کردیم، گفت: در ادامه راه فهمیدیم با این شیوه مشکل رفع نمی‌شود و کار را باید از سرچشمه درست کنیم.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی به احترام مردم شکل گرفت و این اقدام باعث می‌شود تا عزت نفس افراد در شهرداری خدشه‌دار نشود، زیرا بی‌احترامی به انسان‌ها به هر شکلی غیرقابل تحمل است؛ در گذشته مردم دسترسی نداشتند که صدای خود را در برابر چنین شیوه‌ها و ادبیات بلند کنند، اما اکنون این فرصت در فضای مجازی فراهم شده است، هر چند ممکن است در این فضا سوءاستفاده‌هایی نیز بشود.

قاسم‌زاده ادامه داد: در آغاز کار به عنوان شهردار به من اطلاع دادند که سه برابر بودجه شهرداری در مسیری غیر از گردش مالی میان دلال‌ها و منافذ ایجاد شده در شهرداری تحت عنوان توافق پول جابه‌جا می‌شود، ابتدا این موضوع را باور نکردم تا اینکه مستندات از سوی حراست ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر مسیر در این حوزه اضطرار اجتماعی محسوب می‌شد، تصریح کرد: هوشمندسازی به دلیل آنکه کاری از جنس تحول است، کار سختی است، اما شما فعالان از آن نباید بترسید و نگران نشوید.

مشکل مهم اصنو مربوط به بدنه شهرداری است

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه امروز پس از شنیدن سخنان فعالان عرصه ساخت‌وساز مسکن به ادراک جدیدی از کار آن‌ها رسیدم، گفت: به شهرداری کمک کنید تا هوشمندسازی در این بخش به صورت کامل تحقق یابد.

وی با اشاره به نشست شهرداران کلان‌شهرها در مشهد، افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی در آن جلسه یادآور شد که من طی سال‌ها پست‌های متفاوتی را تجربه کردم، اما هیچ دوره‌ای برای من سخت‌تر از مدیریت شهر نبوده است، زیرا هفت سال خون دل خوردم تا سیستم کاغذی را الکترونیکی کنم.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه مهمترین مشکل ما در اجرای سامانه اصنو (سرا ۱۰) مربوط به بدنه شهرداری است که در برابر این تغییر مقاومت می‌کند و این لایه سخت کار است، اظهار کرد: قبل از اجرای اصنو، کارگاه‌های آموزشی و مهارتی برای مجریان در مناطق برگزار شد، اما بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده ۹۰ درصد مشکل سامانه به فعالان منطقه باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: مشکلات فنی این سامانه راحت‌تر از سایر مشکلات قابل رفع است، البته مشکل کارگزاران نیز باید رفع شود؛ اگر مأمور بازدید در حوزه شهرسازی همکاری نمی‌کند، کار باید برون‌سپاری شود. نباید کار مردم را معطل کسانی کنیم که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار کنند.

گردشگری یکی از روش‌های جدید درآمدزایی است

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه کارکنان شهرداری با بعضی از مشکلات انس گرفته‌اند، ادامه داد: صد سال روندی به عنوان اخلاق سازمانی در شهرداری حاکم بوده است، اما برخی افراد هنوز دوست دارند آن روند وجود داشته باشد در حالی که اگر مسیر را تغییر دهیم همه چیز شفاف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه گام دوم که انتظار تحقق آن را در اصنو داریم، توجه به زمانبندی ها در فرایند است، گفت: اگر ادعا کردیم ۱۰ روزه پروانه ساختمانی صادر می‌کنیم، منطقی در آن وجود داشته است که باید تحقق یابد و اگر نتوانستیم آن را تحقق ببخشیم باید جسورانه در رسانه‌ها از مردم عذرخواهی کنیم و بگوییم در محاسبات اشتباه کردیم زیرا اگر صداقت و اعتماد از بین رفت، هر کاری کنیم بی فایده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه بعضی نکات در اجرای سامانه اصنو قابل بازنگری است، افزود: اولویت ما این است که بار حوزه درآمد شهرداری را از روی تراکم برداریم، این درست نیست که شهر فروشی کنیم تا بتوانیم شهر را اداره کنیم و باید به سوی روش‌های جدید درآمدزایی همچون توسعه گردشگری حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای انجام کار وسط میدان هستیم، اما همه اختیارات دست ما نیست، افزود: همزمان که با دلالان مبارزه می‌کنیم در حال ارتقای فرهنگ سازمانی هستیم که در برابر آن مقاومت‌هایی وجود دارد.

شهردار اصفهان اظهار کرد: اگر با دستگاه و نهادی مکمل شویم روند انجام کار سرعت می‌گیرد، اما اگر به دنبال ایراد گرفتن باشیم، کار مردم معطل توافق ما با دستگاه دیگر می‌شود. اگر موضوع منیت‌ها و خصومت مطرح باشد، قربانی اصلی مردم و جامعه هستند، اما شهرداری اصفهان اگر منافع سازمانی خود را در تعارض با منافع دیگر سازمان‌ها ببیند، به نفع مردم از منافع سازمانی خود می‌گذرد.

وی با بیان اینکه اگر فعالان عرصه ساخت‌وساز مسکن نبودند خیلی‌ها در شهر بی‌خانه بودند، زیرا این افراد به عنوان محرک توسعه سرمایه‌های خود را به شهر آوردند، خطاب به آن‌ها، گفت: رنج کار ساخت‌وساز مسکن بسیار زیاد است و شغل شما از مشاغل پر استرس و اضطراب است و حق دارید از این کار سود ببرید.

حوزه شهرسازی نباید اتاق چانه‌زنی باشد

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه قیمت پایه ساخت‌وساز در بعضی مناطق شهری، سال‌ها دست نخورده بود، افزود: سال گذشته قیمت منطقه‌بندی تعریف جدید شد، زیرا در بعضی مناطق قیمت پایه سال‌ها اصلاح نشده بود، البته فعالان عرصه ساخت‌وساز مسکن نیز می‌توانند برای تعیین قیمت‌ها منطقه به کمک شهرداری بیایند.

وی تصریح کرد: بعضی مشکلات میراثی است که از گذشته باقی مانده و باید آن‌ها را رفع کرد، لذا بخشنامه‌ای به تمام مناطق ارسال کردم که در ارتباط با موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ حق دریافت هیچ ریالی را ندارند که امیدوارم شما نیز تخلفات را انعکاس دهید، هر چند دستگاه نظارتی شهرداری نیز فعال است.

شهردار اصفهان افزود: شهرداری اصفهان مأموریت‌های متعددی دارد که در بیشتر آنها استعداد توافق وجود دارد و در کمیته سلامت اداری همه این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا این ادبیات غالب که شهرداری برای هر کار رقمی می‌گیرد، وجود نداشته باشد و امیدوارم روزی فرا برسد که شما برای دریافت مشورت صادقانه، عادلانه و قانون‌مدار به شهرداری مراجعه کنید و این مشورت‌ها را دریافت کنید.

وی تاکید کرد: با هیچکس تعارف و عقد اخوت ندارم و اگر همکاران من در مسیر تعیین شده حرکت نکنند، بلافاصله برخورد قانونی می‌کنم.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه حوزه شهرسازی نباید اتاق چانه‌زنی باشد، گفت: شهرسازی ما باید فکور، صاحب نظر و صاحب اندیشه و البته نگهبان خوبی برای شهر اصفهان باشد.

کد خبر 626178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.