شهرسازی تاکتیکی، خیابان‌های میلان را متحول کرد

مدیران میلان، دومین شهر پرجمعیت ایتالیا، از طریق شهرسازی تاکتیکی خیابان‌های سراسر شهر را از دارندگان خودروهای موتوری پس گرفتند و مالکیت آن‌ها را از آن مردم کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که اعلام ممنوعیت تردد موتورها در خیابان‌های شهرها می‌تواند به آشوب میان شهروندان منجر شود، چراکه بسیاری از مردم از طریق این وسایل نقلیه به عبور و مرور می‌پردازند و محدودیت می‌تواند مخالفت شدید آن‌ها را به دنبال داشته باشد. با این حال، عبور و مرور آزادانه وسایل نقلیه موتوری به‌ویژه موتورسواران علاوه بر افزایش انتشار کربن در هوا، تهدیدهای جانی زیادی را برای دارندگان این وسایل نقلیه و سایر کاربران خیابانی در پی دارد، ضمن این‌که بهره‌گیری حامیان تردد سبز از فضاهای عمومی را به حداقل می‌رساند.

مدیران میلان برای حل این مشکل از شهرسازی تاکتیکی بهره گرفته‌اند به این صورت که، بخش‌های وسیعی از خیابان‌های شهری به‌ویژه حاشیه‌های آن‌ها را به مبلمان شهری و نقاشی‌های زیبا مجهز کرده‌اند تا فضاهایی عمومی برای گرد هم آمدن مردم فراهم آورند و از این طریق، عبور و مرور موتورسواران را به حداقل برسانند. همچنین، شهرسازی تاکتیکی به ایجاد فضاهایی پرشور در میلان منجر شده است که تا پیش از این از سطحی آسفالتی برخوردار بود و به ندرت مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت.

شهرسازی تاکتیکی خیابان‌های میلان را متحول کرد

اقدام جدید مدیران میلان با همکاری گروهی از هنرمندان خلاق و آژانس پویایی و محیط زیست شهر پیاده شد و کمترین هزینه ممکن را به دنبال داشت زیرا تنها از رنگ و مبلمان ساده، اما با طراحی بسیار خلاقانه برای احیای این فضاها بهره گرفته شد.

مدیران دومین شهر پرجمعیت ایتالیا طی دوران شیوع کرونا نیز از شهرسازی تاکتیکی برای احیای فضاهای عمومی جهت جذب مردم به حضور در مکان‌های بیرون از منزل بهره گرفته بودند که استقبال باورنکردنی شهروندان از این فضاها، برنامه‌ریزان را به گسترش آن‌ها سوق داد.

پیاده‌سازی استراتژی‌های شهرسازی تاکتیکی برای بازپس‌گیری فضاهای عمومی از خودروها با وجود تبعات مثبت خود، چالش‌های بسیاری نیز در پی داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مخالفت بسیاری از شهروندان اشاره کرد که فضایی برای پارک خودروها در نزدیکی محل آن‌ها برایشان باقی نمانده بود. با این حال، نسبت به مخالفان، افراد بیشتری خواهان احیای خیابان‌ها و تبدیل آن‌ها به فضاهایی عمومی برای مردم بودند و همین امر مدیران را به بهره‌گیری هرچه بیشتر از شهرسازی شهری برای کاهش تردد وسایل نقلیه موتوری سوق داد.

شهرسازی تاکتیکی خیابان‌های میلان را متحول کرد

کد خبر 626638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.