آیا بیماری‌های کبدی بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری‌های کبدی، سلامت قلب را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان مؤسسه قلب اسمیت کالیفرنیا به منظور بررسی تأثیر بیماری‌های کبدی بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، سوابق پزشکی الکترونیکی ۱۶۶۶ بیمار که دارای نمره FIB-4 کم، متوسط یا زیاد بودند و طی یک سال MRI قلب داشتند را از ۱۱ سال گذشته ارزیابی کردند.

محققان FIB-4 بیماران که نشانگر فیبروز کبدی است و می‌تواند نشان‌دهنده خطر ابتلاء به بیماری شدید کبدی باشد را با ناهنجاری‌های قلبی قابل مشاهده از طریق اسکن MRI قلب مقایسه کردند. در این پژوهش، تقریباً ۸۶ درصد بیماران حداقل یک ناهنجاری قلبی داشتند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نمرات FIB-4 بالا با ناهنجاری در عملکرد قلب و عروق مرتبط است.

به گفته محققان، ناهنجاری‌های قلبی مشاهده شده، تغییرات عروقی مانند بزرگ شدن رگ‌های خونی و افزایش میزان خون در رگ‌ها بود. انجمن قلب آمریکا در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود که بیماری کبد چرب غیرالکلی عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک است. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا تأثیر بیماری کبد بر سلامت قلب بیشتر مشخص شود.

کد خبر 626506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.