گیاه‌خواران ۲برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند

یک نوروفیزیولوژیست گفت: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که افراد گیاه‌خوار نسبت به افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره ارتباط رژیم گیاه‌خواری و افسردگی، اظهار کرد: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که افراد گیاه‌خوار نسبت به افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند، این پژوهش براساس داده‌هایی است که در کشور برزیل جمع‌آوری شده و با نتایج تحقیقات پیشین مبنی بر نرخ بالاتر افسردگی در بین افرادی که از مصرف گوشت صرف‌نظر می‌کنند، همخوانی دارد.

وی ادامه داد: این پژوهش نشان داده است که گیاه‌خواری و افسردگی ارتباطی با مصرف مواد مغذی ندارد، نتایج این پژوهش که در مجله‌ای معتبر چاپ شده، تأثیر عوامل تغذیه‌ای بسیاری را در نظر گرفته است که بعضی از آن‌ها شامل مصرف کالری، پروتئین، ریزمغذی‌ها و غذاهای فرآوری شده بود؛ این امر نشان می‌دهد که نرخ بالاتر افسردگی در گیاه‌خواران مربوط به سایر محتوای رژیمی آن‌ها نبوده است.

این نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه افسرده بودن ممکن است باعث تمایل بیشتر افراد به سمت گیاه‌خواری شود تا اینکه گیاه‌خواری عامل افسردگی باشد، تصریح کرد: با این فرض که افراد افسرده و غیرافسرده به میزان برابری در معرض واقعیت تلخ قصابی و کشتارگاه‌ها بوده باشند، ممکن است افراد افسرده بیشتر دچار نشخوار فکری در این مورد شوند و بیشتر احساس گناهکار بودن برای نقش خود در افزایش تقاضای گوشت داشته باشند.

زنان بیشتر از مردان احتمال دارد که گیاه‌خوار شوند

وی گفت: ممکن است پایبندی به رژیم گیاهی باعث افسردگی به جز دلایلی مانند مصرف مواد مغذی شود، حتی اگر کمبودی در رژیم این افراد از نظر مواد مغذی که به احساس شادی منجر می‌شود، وجود نداشته باشد، صرف‌نظر از خوردن گوشت ممکن است از راه‌های دیگری موجب افسردگی شود.

صفری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال رژیم گیاه‌خواری ممکن است رابطه افراد با دیگران و تعامل در فعالیت‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد و گاهی در ارتباط با طعنه‌ها، طرد شدن و انگ اجتماعی روبه‌رو شوند.

وی با بیان اینکه ممکن است افسردگی و گیاه‌خواری علت یکدیگر نباشند، اضافه کرد: احتمال دارد افسردگی و گیاه‌خواری هر دو از طریق عامل سومی به یکدیگر مرتبط باشند که می‌تواند هر ویژگی یا تجربه دیگری باشد که به هر دو عامل افسردگی و گیاه‌خواری ارتباط دارد، به عنوان مثال زنان بیشتر از مردان احتمال دارد که گیاه‌خوار شوند و افسردگی را تجربه کنند، اما با این وجود این پژوهش حتی نقش جنسیت را به عنوان عامل سوم در نظر گرفته و نقش آن را رد کرده است.

این نوروفیزیولوژیست ادامه داد: عاملی که در این پژوهش بررسی نشده، اما به احتمال زیاد با هر دو عامل افسردگی و گیاه‌خواری ارتباط دارد، قرارگرفتن در معرض تصاویر خشن کشتار حیوانات است، همچنین جلوگیری از ظلم به حیوانات علتی است که بیشتر افراد گیاه‌خوار در توجیه مصرف نکردن گوشت مطرح می‌کنند.

کد خبر 624990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.