به رویدادها بی‌تفاوت نباشیم/ ضرورت ایجاد میزهای اندیشه در دانشگاه‌ها

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، دانشجویان را قشری از بطن مردم توصیف کرد و گفت: آن‌ها باید همواره در کنار مردم باشند و به عنوان یک پزشک ماهر، آماده شناسایی مشکلات و پیشنهاد برای درمان آن‌ها باشند تا مشکلات جامعه به حداقل برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روز دانشجو اظهار کرد: نخستین نکته درباره این روز اصل علم‌اندوزی و دانش‌آموزی است که جزو فریضه‌های محکم اسلام به‌شمار می‌آید، به گونه‌ای که در احادیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که "از گهواره تا گور دانش بجویید" یا "در جست‌وجوی علم باشید حتی اگر در دورترین نقطه باشد. "

وی علم‌اندوزی را یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر دانست و افزود: یکی از وظایف پدر و مادر آموزش خواندن و نوشتن به فرزندان است، همچنین انقلاب اسلامی افتخار دارد که در طول ۴۳ سال گذشته توانسته است در این بخش گام‌های بلندی بردارد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور در دوران پس از انقلاب گفت: سال ۱۳۵۷ نیمی از جمعیت کشور روستانشین بودند و آمار دانش‌آموزان پایین بود، در حالی که اکنون میزان افراد باسواد در کشور به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به جمعیت حدود ۱۷۰ هزار نفری دانشجویان پیش از پیروزی انقلاب در ایران ادامه داد: اکنون این آمار به چند میلیون نفر رسیده است، همچنین در آموزش خدمات بهداشت و درمان نیز نمره بالایی داریم و حتی میزبان جمعیت کشورهای همسایه هستیم.

پاسدار خون شهدای دانشجو باشیم

اکرمی با تاکید بر لزوم یادآوری سابقه تاریخی مناسبت شانزدهم آذرماه گفت: ۱۶ آذرماه روزی است که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ایران پس از کودتای بیست‌وهشتم مردادماه با اعتراض دانشجویان و تیراندازی روبه‌رو شد و پس از انقلاب نیز تعدادی از دانشجویان در دانشگاه شهید شدند. اکنون باید یاد و خاطره این شهدا را گرامی بداریم.

وی روز دانشجو را فرصتی برای توجه این قشر به وظایف قانونی، وجدانی و دینی خود توصیف کرد و افزود: دانشجوی امروزی باید پاسدار خون شهدای دانش‌آموز و دانشجو باشد و کوشش کند که تنها به یادگیری مفاهیم تئوری اکتفا نکند، بلکه باید درس را با عمل همراه کند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر لزوم توجه مراکز صنعتی، علمی و حقوقی کشور به همراهی علم و دانش با دیانت و اخلاق گفت: توجه به این وظیفه برای ساخت یک جامعه نمونه و ایده‌آل لازم است از سوی دیگر تاکید امام راحل (ره) بر این بود که نیروی انسانی جامعه در دانشگاه‌ها آموزش و تربیت می‌یابند و این افراد فرهیخته و نخبه وظیفه دارند آموخته‌های خود را در جامعه به کار گیرند.

وی همه اقشار جامعه را عضو یک خانواده دانست و تصریح کرد: در این زمینه تفکیکی بین اقشار گوناگون همچون دانشجو، کارمند و کارگر وجود ندارد و هر فرد موظف است نسبت به اتفاقات اقتصادی، وقایع سیاسی یا فرهنگی جامعه بی‌تفاوت نباشد.

ضرورت راه‌اندازی میزهای اندیشه در دانشگاه

اکرمی دانشجویان را قشری از بطن مردم توصیف کرد و گفت: آنها باید همواره در کنار مردم باشند و به عنوان یک پزشک ماهر، آماده شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهاد برای درمان آن باشند تا معضلات جامعه به حداقل برسد.

وی با اشاره به توصیه ۱۰ ساله رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت راه‌اندازی میزها و نشست‌های اندیشه درون دانشگاه‌ها تاکید کرد: مراکز علمی باید هر روز نشست اندیشه برگزار کنند و با حضور اساتید و مسئولان مشکلات و راه‌های درمان آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند، مسئولان نیز در مقام عمل باید با دانشگاه همکاری کنند تا این نسخه‌ها عملیاتی شود.

کد خبر 624919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.