ویروس کرونا چه تاثیری بر کبد دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عفونت کووید-۱۹ باعث آسیب به کبد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تأثیر ویروس کرونا بر کبد، مطالعه جدیدی انجام دادند و تعدادی بیمار مبتلا به کووید -۱۹ را با افراد گروه کنترل که درگیر این بیماری نشده بودند، مقایسه کردند.

این افراد بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عفونت‌های کووید -۱۹ باعث بروز التهاب و آسیب به اندام‌های مختلف بدن مانند مغز، روده و کبد می‏‌شود.

محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا سفتی کبد را افزایش می‌دهد که نشانه‌ای از آسیب احتمالی طولانی مدت است. به گفته متخصصان، سفتی کبد نشانگر آسیب کبدی مانند فیبروز است که باعث می‌شود بافت سالم کبد کاهش پیدا کند. در این صورت به مرور زمان عملکرد طبیعی کبد متوقف می‌شود و خطر بروز نارسایی و سرطان کبد افزایش پیدا می‌کند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه برای مدت طولانی دنبال نشده‌اند، زیرا ویروس کرونا فقط چند سال است که وجود دارد؛ بنابراین مشخص نیست که چه اتفاقی برای مردم خواهد افتاد.

محققان قصد دارند افراد مبتلا به کرونا را برای مدت طولانی‌تری ردیابی کنند تا متوجه شوند آیا آن‌ها به بیماری جدی کبد مبتلا می‏‌شوند. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا مشخص شود ویروس کرونا چگونه بر کبد تأثیر می‌گذارد و آیا باعث سفتی کبد می‌شود یا خیر. همچنین آنان به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند که آیا ممکن است افراد مبتلا به کرونای بدون علامت نیز درگیر مشکلات کبدی شوند.

کد خبر 624832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.