استروئید باعث تشدید درد آرتروز زانو می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تزریق استروئید موجب تشدید درد آرتروز زانو می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا به منظور بررسی تأثیر استروئید بر درد آرتروز زانو، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۲۱۰ نفر را به مدت ۱۴ سال ارزیابی کردند. ۱۴۰ نفر از افراد شرکت‌کننده در مطالعه هیچ تزریقی دریافت نکردند، ۴۴ نفر کورتیکواستروئید و ۲۶ نفر اسید هیالورونیک دریافت کردند.

شرکت‌کنندگان در زمان تزریق دو سال قبل و دو سال بعد اسکن MRI از زانو را انجام دادند. محققان آرتروز زانو بیماران را با استفاده از یک سیستم درجه‌بندی به نام نمره تصویربرداری تشدید مغناطیسی کل اندام (WORMS) با تمرکز بر ضایعات مغز استخوان، غضروف، مفاصل متورم و رباط‌ها ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تزریق کورتیکواستروئید برای تسکین درد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو در واقع می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار شود. در میان این افراد، پیشرفت کلی آرتروز در زانو به ویژه در مینیسک جانبی، غضروف جانبی و غضروف داخلی مشاهده شد. همچنین گروهی که هیالورونیک را دریافت کردند در مقایسه با گروه کنترل که چیزی تزریق نکرده بودند، پیشرفت کندتر آرتروز را تجربه کردند.

به گفته محققان، کورتیکواستروئیدها با پیشرفت قابل‌توجه آرتروز زانو تا دو سال پس از تزریق مرتبط است بنابراین باید با احتیاط تجویز شود. از سوی دیگر، بیمارانی که هیالورونیک اسید را دریافت کردند، شاهد کاهش پیشرفت آرتروز زانو بودند.

کد خبر 624520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.